اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۶۷۶۳
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۸


مجتبی اورکی
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

 
از 19 عامل مختلف پیشنهادی متهم به نقش داشتن در ایجاد اختلالات تنفسی شهروندان خوزستانی پس از نخستین باران های پائیزی، نهایتا" 4 عامل توجه بیشتری را به خود جلب نمود که کنوکارپوس یکی از آنها می باشد.این همه جنجال و مخالفت، فقط برای هرس 5 تا 10 درصدی کنوکارپوس ها؟!

 با پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در جلسه کارگروه سلامت استان در مردادماه 1395 و موافقت اعضاء کارگروه، مصوب گردید به منظور حذف اثرات آلرژی زایی این گیاه و نقش آن در ابتلاء به آسم پس از طوفان و تشدید اختلالات تنفسی شهروندان، درختان کنوکارپوسی که توانایی گلدهی و بذرافشانی دارند، توسط شهرداری به گونه ای هرس گردند که این امکان در زمان نخستین بارش های باران پائیزی از آنها گرفته شود. بدین منظور دستورالعمل علمی هرس توسط اعضاء هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز در اختیار شهرداری قرار گرفت.

اما متاسفانه علیرغم انتظاری که از شهرداری اهواز می رفت تا با آغاز به موقع هرس این درختان مطابق مصوبه ابلاغی توسط استاندار خوزستان در تابستان 1395 و براساس دستورالعمل تدوین شده برای هرس توسط دانشگاه شهید چمران، به روشن شدن ابعاد تاریک علل ایجاد اختلالات تنفسی در استان  و به تبع آن جلوگیری از ابتلاء مجدد شهروندان خوزستانی به مشکلات تنگی نفس کمک شایان توجهی بکند، اما از همان ابتدا، اجرای این مصوبه مخالفت هایی را از سوی مسئولان شهرداری به همراه داشت؛ مخالفت هایی که با ابراز دلایلی همچون نقش نداشتن این گیاه در بروز مشکلات تنفسی، بی زبان بودن کنوکارپوس، کاهش سرانه فضای سبز پس از هرس و... در نهایت سبب توقف هرس این درختان با تصویب شورای شهر اهواز در سومین روز از آبان ماه 95 گردید! در حالی که طبق گزارشات سازمان هواشناسی، صدای پای باران کم کم به گوش می رسد.

 در این میان، نکته جالب توجه که به چشم می خورد این مهم است که به گفته معاون شهرداری اهواز تنها بین 5 تا10 درصد کنوکارپوس‌ها در فصل گلدهی قرار دارند و بذرافشانی می کنند و حال سوال اینجاست این همه جنجال و مخالفت توسط شهرداری و شورای شهر فقط برای هرس 5 تا 10 درصدی کنوکارپوس ها ایجاد شده است؟ مگر نه اینکه طبق آمار اعلام شده توسط شهرداری، بیش از 90 درصد کنوکارپوس ها نیاز به هرس نداشته و بنابراین دست نخورده باقی می مانند؟ پس آیا می توان گفت با هرس (و نه قطع) نمودن 5 تا 10 درصد کنوکارپوس ها، سر این گیاه در اهواز بریده می شود و فضای سبز اهواز نابود می گردد؟ آیا می توان چنین نتیجه گرفت؟ و نکته جالب توجه دیگر اینکه رشد سریع این گیاه، می تواند در مدت زمان کوتاهی مجددا" قسمت های هرس شده را جبران نموده و دوباره کنوکارپوس هایی سبزتر از گذشته قد برافراشته کنند.

حال می بایست از مسئولان شهرداری اهواز پرسید آیا سلامت شهروندان، این ارزش را ندارد که با هرس 5 تا 10 درصدی گیاهی که در طی سالیان گذشته بصورت بی رویه در تمام قسمت های شهر کاشته شده است و نیز رشدی بسیار سریع دارد، بتوان به روشن شدن موضوع کمک کرد و حداقل حال که این همه به این گیاه علاقه وجود دارد، با این اقدام، نقش داشتن و یا نداشتن آن را در ایجاد این مشکلات تنفسی، روشن و شفاف ساخت؟!



نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار