رييس ميراث فرهنگي و گردشگري دزفول در خصوص فرسوده شدن بافت مقبره كاشفيه گفت: مقبره كاشفيه ثبت ملي نيست و مرمت آن در حوزه وظايف ما نيست ولي اميدواريم با حمايت اداره اوقاف و فرمانداري بتوانيم آن را مرمت كنيم. "> درآمدزا نیست؛ مرمت نمی‌شود!
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۶

رييس ميراث فرهنگي و گردشگري دزفول در خصوص فرسوده شدن بافت مقبره كاشفيه گفت: مقبره كاشفيه ثبت ملي نيست و مرمت آن در حوزه وظايف ما نيست ولي اميدواريم با حمايت اداره اوقاف و فرمانداري بتوانيم آن را مرمت كنيم.

به گزارش شوشان به نقل از ایسنا، غلام‌علي باغبان‌کوچک اظهار كرد: مقبره كاشفيه ثبت ملي نشده است. به همين دليل ما نمي‌توانيم در خصوص مرمت آن اقدامات لازم را صورت دهيم.

وي افزود: در چنين شرايطي اداره اوقاف و يا فرمانداري اگر بتوانند بودجه‌اي را براي مرمت و ترميم این بنای قدیمی اختصاص دهند كار شايسته‌اي را صورت داده‌ و ما نيز آماده همه گونه همكاري با اين دستگاه‌ها هستيم.

رييس ميراث فرهنگي و گردشگري دزفول خاطرنشان کرد: در اين خصوص صحبت‌هايي را مطرح كرده بوديم ولي از آن جا كه مقبره باستاني‌ كاشفيه درآمدزا نيست بودجه‌اي براي مرمت آن اختصاص داده نشد.

وي ابراز اميدواري کرد: فرماندار دزفول بتواند در اين خصوص اقدامي را صورت دهد و با تامين اعتبار براي مرمت آن اين مقبره باستاني را از خطر فرسودگي و از بين رفتن دور كنيم.

مقبره خانوادگي كاشفيه در ماه رجب سال 1275 هجري قمري توسط سيد محمدعلي عارف، برادر پدري مرحوم سيدصدرالدين كاشف‌ دزفولي، بنا شد كه به مقبره خانوادگي بستگان عارف نيز تبديل شد. اين مقبره بر فراز كت يا كهف مشهور سه در، محل عبادت مرحوم سيد صدرالدين كاشف دزفولي، بنا شده است. بر ديواره‌هاي اين مقبره كاشي‌هایی وجود دارد که ابیاتی چند از مرحوم سید صدرالدین کاشف بر آن‌ها حک شده است. بانی و راقم این کاشی‌ها سيد محمدصادق بن سيد محمدعلي عارف است كه در محرم سال 1278 هجري قمري آنها را نوشته است.

به گفته يكي از اعضاي انجمن دوستداران ميراث فرهنگي و گردشگری دزفول اكنون ملات ‌لاي آجركاري‌ها، سقف گچ‌بري شده و كاشي‌هاي زيباي اين مقبره باستاني فروريخته و اين بناي دوره زنديه رو به نابودي است و همچنان پرونده‌اي براي ثبت ملي ندارد. همچنين سوراخ بزرگي كه در ديواره اين مقبره ايجاد شده شرايط را براي دستبرد سارقان اشياي تاريخي و آثار باستاني مهيا كرده است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار