اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۸۸۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۴
محمدصادق جوادي حصار

ماه‌هاي آخر دولت روحاني در حال سپري شدن است و كم‌كم فضاي انتخاباتي به‌ويژه در جريان‌هاي سياسي داغ مي‌شود. با توجه به مخالفان روحاني كه بعضا قدرتمند هم هستند برخي سناريو‌ها در انتخابات ارديبهشت ۹۶ مي‌تواند محتمل باشد. درحالي كه مهم‌ترين دستاورد روحاني در سياست خارجي است، بسياري از مخالفان او را به دليل همين توافق هسته‌اي كه با غرب انجام داده مورد هجمه قرار مي‌دهند. بعضي مخالفان تا آنجا پيش مي‌روند كه از رد صلاحيت رئيس‌جمهور براي دوره بعد هم سخن مي‌گويند. درحالي كه تجربه‌اي مانند ردصلاحيت آيت ا... هاشمي در انتخابات ۹۲ هم وجود دارد ،مي‌توان گفت در فضاي سياسي كشور هر اقدامي امكانپذير است. 

هرچند ردصلاحيت روحاني بسيار بعيد و به دور از عقلانيت است. با اين حال اگر شرايط جامعه را به سمتي برد كه روحاني در انتخابات حضور نداشته باشد، اصلاح‌طلبان چه مكانيزمي را بايد ايجاد كنند؟ به شرط اينكه مايه­ تشويش نشود و زمينه سوءاستفاده مخالفان عليه دولت با اين طرح فراهم نگردد. خوب است اينگونه بحث‌ها طرح شود، اما اگر چنين بحث‌هايي به این منجر شود كه حاميان آقاي روحاني از او جدا شوند و به سراغ گزينه‌هاي ديگر بروند، در اين صورت به راحتي نمي‌توان تبعات منفي اين ماجرا را مديريت كرد. چون در صورتي كه كانديداي ديگري را مطرح كنيم و زمينه براي مخالفان فراهم شود كه بگويند اگر اصلاح‌طلبان روحاني را گزينه قطعي خود مي­‌دانند و از عملكرد رئيس دولت يازدهم در ۴سال اول رضايت دارند چرا به هر دليلي به دنبال معرفي يك گزينه جديد هستند، در اين شرايط وضعيت خطرناك خواهد شد و بايد از اين فضا پرهيز كرد. از طرفي عقلانيت موجب مي‌شود تا اعتداليون و اصلاح‌طلبان با دقت بيشتر و با حوصله با افرادي كه احتمال راي آوري دارند رايزني‌هايي را انجام دهند. از عقلا اين انتظار وجود دارد كه تاكنون به نتايجي در اين زمينه رسيده باشند. 

فرد و افرادي را به صورت چراغ خاموش در نظر گرفته باشند كه اگر به هر دليلي روحاني در رقابت‌هاي ۹۶حضور نداشت، دست اصلاح‌طلبان بسته نشود و يك نيروي مستعد توانا و آماده وجود داشته باشد كه جايگزين روحاني شود. البته اميدواريم روحاني رد صلاحيت نشود و به عنوان كانديداي مورد حمايت اصلاح‌طلبان تا ۱۴۰۰ رئيس‌جمهور كشور باقي بماند. براي انتخاب يك شخصيت راي‌آور بيش از هرچيز اجماع افراد مختلف بر سر كانديداي احتمالي مهم است. معرفي يك شخصيت براي جايگزيني روحاني چندان مهم نيست، مهم اين است كه اصلاح‌طلبان بتوانند از يك فرد در صورت رد صلاحيت روحاني حمايت جامع كنند. اگر بخواهيم شخصيتي را معرفي كنيم كه اجماع بر سر آن صورت گيرد، دست جناح اصلاح‌طلب خالي نيست و اين امكان براي گزينه‌هاي مختلفي وجود دارد كه هم ظرفيت جذب راي مردم را دارند و هم مي‌توانند گروه‌هاي مختلف را در جريان اصلاحات قانع كنند كه پتانسيل اداره كشور و پيشبرد اهداف اصلاح‌طلبان را دارند. اصلاح‌طلبان بايد شرايط را بررسي كنند اگر در شرايطي قرار گرفتيم كه مجبور بوديم بنابه دليلي در نبود روحاني كانديدايی معرفي كنيم، دست خالي نباشيم.

* فعال سياسي اصلاح‌طلب

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار