شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۰۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲
بانوی روشندل شطرنج باز دزفولی با چندین مدال رنگارنگ ملی و استانی یکی از افرادی است که معلولیت مانع موفقیت وی نشد
روان شناس ، فعال هنری در زمینه تئاتر و راه اندازی ماهنامه صوتی تنها بخشی از فعالیت ها و توانایی ' ندا در آمد ' بانوی ورزشکار و شطرنج باز موفق دزفولی است.

در میان حدود پنج هزار و 300 معلول در دزفول ، افراد توانمندی وجود دارد که توان کاری آنها حتی از افراد سالم از نظر جسمی در بسیاری از زمینه ها بیشتر است.

ندا درآمد بانوی روشندل شطرنج باز دزفولی با چندین مدال رنگارنگ ملی و استانی یکی از افرادی است که معلولیت مانع تلاش و موفقیت وی نشده است.

وی در گفت و گو با ایرنا گفت:از سال 92 یک گروه تئاتر بنام چشمه راه اندازی کردم و با اجرای برنامه های فرهنگی توانستم برای چند نفر هرچند به صورت پاره وقت اشتغالزایی کنم.

وی که به عنوان روان شناس در اداره بهزیستی دزفول مشغول به کار می باشد گفت:در زمینه ورزشی نیز در رشته های شطرنج و آمادگی جسمی فعالیت می کنم و از سال 89 تاکنون چند مقام ملی در رشته شطرنج کسب کردم.

این بانوی روشندل افزود:در کنار این فعالیت ها ماهنامه صوتی فروغ بصریت را طراحی کردم که توسط نابینایان طراحی شده و بصورت ماهانه پخش می شود. وی خواستار توجه بیشتر معلولان به مطالبات این قشر شد و گفت:باوجود فعالیت هایی که در راستای حمایت از معلولان صورت گرفته هنوز هم نیاز به حمایت بیشتری از سوی مسئولان احساس می شود.

یکی دیگر از معلولان افتخار آفرین دزفول در رقابت های پارالمپیک برزیل نیز به ایرنا گفت:از حدود 18 سال پیش فعالیت ورزشی خود را آغاز کرده و تاکنون مدالهای مختلفی در رشته وزنه برداری در سطح ملی و بین المللی کسب کرده ام که کسب مدال طلای جهانی در سال 89 یکی از این مقام ها می باشد.

علیرضا قلعه ناصری افزود:بعد از کسب این مدال طلا دچار آسیب دیدگی شدم و از آن زمان به بعد در رشته پرتاب دیسک فعالیت های ورزشی خود را ادامه دادم و در پارالمپیک ریو 2016 توانستم مقام دوم را از آن خود کنم که با استقبال گرم مردم و مسئولان وارد دزفول شدم.

این ورزشکار دارنده مدال دوم پارالمپیک به ایرنا افزود:تاکنون حمایتی خوبی از سوی مسئولان دزفول صورت گرفته ولی نیازمند حمایت های بیشتری هستم تا بتوانم در مسابقات کشورهای اسلامی باکو که اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می شود با آمادگی کامل حضور یابم.

وی گفت:در حال حاضر تمرینات خود را در زمین ورزشگاه مجدیان دزفول ادامه می دهم ولی تمرین بهتر نیازمند زمین چمن اختصاصی است تا بتوان به بهترین وجه ممکن از فرصت استفاده کرده و در مسابقات باکو و مسابقات جهانی لندن حضور یافت.

قلعه ناصری افزود:پس از مسابقات لندن رقابت ها برای کسب سهمیه پارالمپیک 2020 توکیو برگزار می شود که امیدوارم با حمایت و همراهی مسئولان بتوانم در شرایط و آمادگی کامل در این مسابقات شرکت کنم.

قلعه ناصری بیان کرد:در حال حاضر از ناحیه کمر دچار مصدومیت شده ام که امیدوارم تا زمان برگزاری مسابقات بین المللی این مشکل رفع و با آمادگی کامل در مسابقات حضور یابم.

این مدال آور دزفولی افزود:با توجه به اینکه زمین اختصاصی چمن برای تمرین پرتاب دیسک در دزفول وجود ندارد از مسئولان تقاضا می شود نسبت به تامین زمین چمن برای ورزشکاران اقدام کنند تا با آمادگی بهتر بتوانند در مسابقات جهانی حضور یابند.

رئیس اداره بهزیستی دزفول نیز در تشریح فعالیت های حمایتی بهزیستی از معلولان گفت: بهزیستی در حوزه توانبخشی وظیفه نگهداری در مراکز شبانه روزی و آموزش در مراکز روزانه ،تامین کمک هزینه های نگهداری و خدمات توانبخشی و پیشگیری از معلولیت ها را برعهده دارد که در حال حاضر 450 معلول وبیمار روانی در هفت مرکز شبانه روزی و 132 معلول در چهار مرکز روزانه نگهداری و آموزش می بینند.

فریدون عبدی افزود:معلولان دزفول در مراکز توانبخشی آموزش های توانبخشی ،مهارت ها و حرفه آموزی و آموزش های ویژه ناشنوایی را فرا می گیرند ضمن اینکه یک مرکز ویزیت در منزل نیز بصورت رایگان به 50 معلول خدمات رسانی می کند .

وی گفت:در حال حاضر کمک هزینه درمانی یک هزار و 100 معلول توسط بهزیستی دزفول پرداخت می شود که از این تعداد 111 نفر ضایعات نخاعی هستند .

عبدی پرداخت کمک هزینه دانشگاهی 70 نفر از افراد معلول را از دیگر فعالیت های بهزیستی این شهرستان برشمرد و گفت:از سال 94 تاکنون بیش از 100 نفر که در خانواده با 2 معلول یا والدین معلول زندگی می کنند از خدمت سربازی معاف شدند .

وی گفت:برای پیشگیری از معلولیت نیز طرح های غربالگری مشاوره پیش از ازدواج برای زوجین،طرح غربالگری ژنتیک و طرح غربالگری تنبلی چشم در دزفول اجرا شده است تا از تولد افراد معلول در جامعه جلوگیری شود.

رئیس اداره بهزیستی دزفول اظهار کرد:یکی از برنامه های دولت برای معلولان تصویب قانون جامع حمایت از معلولان است که قرار است دستورالعمل این قانون در مجلس تصویب و به ادارات ابلاغ شود . 12 تا 18 آذرماه هفته معلولان نامگذاری شده است.

منبع : ایرنا

برچسب ها: ندا درآمد ، شطرنج
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار