اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۱۳۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶
مدیرجهاد کشاورزی آبادان با اشاره به طرح 550 هزار هکتاری گفت: از جهاد نصر می‌خواهیم اشکالاتی که در طرح هست را برطرف کند زیرا به دنبال آن هستیم که رضایت کشاورزان فراهم شود و کار ‌باید به درستی و به دقت انجام شود تا کشاورز بتواند از اراضی آماده شده، بهره‌برداری لازم را ببرد.

 ناجی شعیب زاده در نشست شورای کشاورزی آبادان که امروز، 23 آذرماه در آبادان برگزار شد، اظهار کرد: بخش کشاورزی یکی از بخش‌های مهم شهرستان است که مجموعه فرمانداری نیز نگاه ویژه‌ای به این بخش دارد.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که کشاورزان داشتند، بحث قیمت خرید خرما بوده است که خوشبختانه سال گذشته با برگزاری جلساتی در سازمان جهاد کشاورزی و مطالباتی که توسط شهرستان‌ها درخواست شد، شرایط نسبت به سنوات گذشته بهتر شد و قیمت تعیین شده توانست رضایت نسبی را در پی داشته باشد.

شعیب زاده تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که این قیمت افزایش پیدا کند و از نظر اقتصادی برای کشاورز توجیه داشته باشد و کشاورز بتواند انگیزه‌ای پیدا کند که در زمین کشاورزی خود کار کند. همچنین همه ساله هم به دنبال بحث قیمت تضمینی خرما بودیم که یا اعلام نمی‌شود یا دیر اعلام می‌شود و سال گذشته هم متأسفانه اعلام نشد.

وی با بیان این‌که در خصوص طرح مقام معظم رهبری بحث‌های زیادی وجود داشته و جلسات متعددی هم در این زمینه برگزار شده است، خاطرنشان کرد: بهره‌مندی شهرستان آبادان از طرح مقام معظم رهبری حدود 23 هزار هکتار است که این طرح از انتهای سال 93، توسط مجموعه موسسه جهاد نصر استارت خورده است.

شعیب زاده بیان کرد: با توجه به این‌که این طرح موسوم به طرح مقام معظم رهبری است، هیچگونه مشکل اعتباری ندارد و اعتبارش کاملاً تأمین شده است. شروع کار این طرح و اولین قراردادی که در آبادان بسته شده، از منطقه منیوحی شهرستان بوده است. کار در منطقه ko 1 به صورت پایلوت شروع شد که نواقصی در این کار به وجود آمد و خیلی از مردم مشکلات و اعتراضاتی داشتند و اعتراضاتشان به‌حق بود و البته اعتراض ما هم بود.

وی عنوان کرد: جهاد کشاورزی در جبهه کشاورزان است و در واقع کارفرما جهاد نصر است و بهره‌بردار جهاد کشاورزی است. به عنوان نماینده کشاورزان و آن اشکالاتی که از سر گرفته می‌شود توسط ما هم گرفته می‌شود.

شعیب زاده گفت: یکی از اشکالاتی که مردم می‌گرفتند، بحث ورود ماشین‌آلات سنگین به اراضی کشاورزی بود که از ابتدا ما همین مشکل را با همکارانمان در جهاد نصر داشتیم زیرا کار در نخلستان با کار در عرصه‌های آزاد متفاوت است. پیمانکاران جهاد نصر تاکنون در نخلستان‌ها کار نکرده بودند و به تدریج که کار جلو رفت، با شرایط و مشکلات آشنا شدند و توانستند کار را آنچنان که می‌بایست و در جهت رضایت کشاورزان پیش ببرند.

وی با اشاره به بحث خود اجرایی در طرح 550 هزار هکتاری افزود: خود اجرایی در این طرح به این صورت بود که اقداماتی را که خود کشاورزان می‌توانند انجام دهند، مثل شخم زدن، ماله زدن، لایروبی درون مزارع و نی‌بری و سم‌پاشی توسط خود کشاورز انجام شود و اگر کشاورزان نتوانند انجام دهند.، کسانی دیگر انجام دهند و جهاد نصر هزینه آن را پرداخت ‌کند.

شعیب زاده اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام‌شده و دستور وزیر، طرح خوداجرایی تقریبا تصویب شده و در مناطقی که دارای نخلستان، طرح به صورت خود اجرایی انجام می‌شود و در مناطقی که در خارج از نخلستان هستند و اراضی آزاد و فاقد نخل است، عملیات تجهیز و نوسازی با ادوات تسطیح و زهکشی انجام می‌شود.

وی افزود: در خصوص پرداخت خسارت بیمه، تنها شهرستان آبادان نیست که مشکل عدم خسارت توسط بیمه را داشته است. بلکه در تمام کشور به دلیل عدم تأمین اعتبار صندوق بیمه، این مشکل وجود دارد که بیمه نتوانست به موقع خسارت بیمه شدگان را پرداخت کند.

شعیب زاده بیان کرد: در واقع بیمه، ارگانی تحت نظر جهاد کشاورزی نیست، بلکه یک صندوق مستقل همراه با بانک کشاورزی است که بخشی از سرمایه صندوق را مردم و بخش دیگر را دولت تأمین می‌کند. بحث گراز در مناطق کشاورزی، متأسفانه معضلی است که کماکان لاینحل مانده است و راه حل اساسی برای آن وجود ندارد. با توجه به اینکه شرکتی آمده و با دریافت مجوز از طریق محیط زیست به شکار این حیوان می‌پردازد، ولی خیلی جدی گرفته نشده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار