اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۱۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۳

يك شاعر معتقد است: تا زماني كه مفاهيم ادبيات كلاسيك وارد ادبيات جديد نشود ادبياتي فاخر و تاثير‌گذار نخواهيم داشت.

به گزارش شوشان به نقل از ایسنا، قاسم آهنين‌جان اظهار كرد: مفاهيمي كه در ادبيات كلاسيك ما به كار رفته متعالي‌ترين و انساني‌ترين مفاهيمي است كه مي‌توان در جهان سراغ گرفت.

وي افزود: اگر اين مفاهيم اكنون در شعر سپيد و مدرن ما به كار گرفته شوند مطمئنا بهترين ادبيات را خواهيم داشت چراكه براي مثال مفاهيم شعر كلاسيك و ادبيات كلاسيك در گذشته زياد دور از هم نبودند يا حداقل از لحاظ پرداخت معنا و مضمون از هم جدايي نداشتند. اين مفاهيم به مشكلات روحي انسان و درد و تألم انسان و حتي به دردهاي اجتماعي انسان پرداخته‌اند.

آهنين‌جان خاطرنشان كرد: وقتي ايران مورد هجمه مغول قرار مي‌گيرد تمام اديبان آن دوران هم واكنش معنوي و هم واكنش حضوري و فيزيكي نشان مي‌دهند. مثلا مرحوم نجم‌الدين كبري در حمله مغول شهيد مي‌شود. يا باورها بر اين است كه عطار نيشابوري در حمله مغول شهيد شده است.

اين شاعر، با بيان اين كه دو مفهوم هميشه در ادبيات كلاسيك ما عمده بوده؛ يكي نگريستن به انسان و ديگري نگريستن به دغدغه‌هاي خدايي انسان، توضيح داد: مطمئنا راز موفقيت و ماندگاري ادبيات كلاسيك ما همين نگريستن به انسان و دغدغه‌هاي خدايي و معنوي است. خيلي‌ها اين سوال براي‌شان پيش مي‌آيد كه چرا حافظ مي‌ماند ولي فلان شاعر شعرش بيست سال هم عمر نمي‌كند؟ يا چرا مولوي 700 سال است مانده اما خيلي ديگر از شاعران عمرشان با تمام جنجال‌ها، معروفيت‌ها و شهرت‌ها حتي به 10 سال هم نمي‌رسد؟ چراي اين مساله برمي‌گردد به همان تهي بودن از معنايي كه انسان و جهان در پي آن است و همين موضوع باعث شده كه ادبيات امروز ما مانا نباشد.

شاعر "ذكر خواب‌هاي بلوط" اظهار تصريح كرد: در واقع بازتوليد نكردن مفاهيم ادبيات كلاسيك در شعر امروز از مشكلات اصلي ادبيات امروز ما است و به زعم بنده اگر اين مفاهيم همراه با هنر شاعري اتفاق بيفتد آن وقت بهترين ادبيات را خواهيم داشت.

از منظر آهنين‌جان: اندوختن تجربه بهترين و تنهاترين راهكار بازتوليد مفاهيم كلاسيك در شعر امروز است. شاعر بايد مطالعه كند و حتي بداند كه چه چيزي را مطالعه مي‌كند و با شاعران پيشكسوت‌ ارتباط داشته باشد زيرا شاعر مقطعي نيازمند راهنما است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار