اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۲۰۳۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸
دکتر حسن دادخواه

جناب سردار پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده محترم کل سپاه پاسداران اخیرا در دیدار با گروهی از مسئولان امنیت پرواز، توجه آنان را به امر مهم رفتار مهربانانه با مردم یادآوری نمودند و تذکر دادند که برای حفظ امنیت نباید مردم را ناراضی نمود و وی جلب رضایت و تامین آرامش مردم را در راستای حفظ امنیت کشور و نظام دانستند.

گرچه تاکید جناب سردار بر لزوم رفتار مهربانانه با مردم، در سلسله امور جاری و متعارف حکمرانی امری عادی به نظر می آید ولی ضرورت گسترش و ژرف بخشیدن به این سرشت نیکو، بسیار درخور توجه است.

وجود آیات فراوان در قرآن کریم و احادیث معتبر و متعددی که همگی بر اتخاذ رفتار نرم و همراه با مهر با مردم،دلالت دارد و سیره عملی امامان معصوم (ع)   در این باره، نمونه های ارزشمندی از جلوه های نرم خویی و دوستی ورزیدن با مردم در اخلاق سیاسی و اجتماعی اسلام است.

افزون بر جنبه اخلاقی این موضوع، از جنبه حقوق سیاسی نیز می توان بر ضرورت و اصیل بودن رفتار مهربانانه حاکمان با مردم دست یافت.

چنانچه تاسیس و مشروعیت و مقبولیت دولت ها را برآمده از خواست مردم بدانیم و قدرت نظامی و اقتصادی و تقنینی دولت ها و حکومت ها را برخاسته از اعطای قدرت و حق از سوی مردم به دولت ها بدانیم، در این صورت، اتخاذ رفتار مهربانانه با مردم و احترام به خواست و ذایقه آنان را نه یک منت بله یک امر واجب خواهیم دانست. 

به سخن دیگر،دولت ها و حکومت ها بایستی همه موجودیت خود را از مردم بدانند و ادامه حیات و دوام خود را در گرو خدمت هر چه بیشتر به مردم و جلب رضایت آنان بدانند.

حال باید مصادیق مهربانی با مردم و وجوه گوناگون آن را برشمرد. به نظر می آید که رفتار مهربانانه با مردم داشتن، در اشکال زیر قابل ظهور و بروز است:

۱_ احترام به رای و انتخاب آنان
۲_ انجام نظر سنجی از مردم در مسایل گوناگون و مهم و کوشش برای جلب نظر آنان

۳_ اصلاح و تجدید نظر در سیاست ها و برنامه هایی که از سوی مردم پذیرفته نشده اند و افکار عمومی آن را برنمی تابد

۴_ شنیدن انتقادها و اعتراض های مردم و نخبگان جامعه و کوشش برای انطباق برنامه ها و سیاست ها با خواست مردم

۵_ کوشش برای تامین رفاه عمومی و بهره وری از ثروت های ملی در راه آبادانی کشور

بر پایه آنچه گذشت می توان دریافت که رفتار مهربانانه با مردم و پرهیز از کاشتن تنفر و گریز در دلها موجب ماندگاری دولت ها و بالا رفتن میزان همیاری مردم با حکومت در عبور از مشکلات و آسان شدن فرآیندهای حکمرانی می گردد.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
انتشار یافته: ۲
comment
comment
خ م
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
comment
0
0
comment @mehraneh98:
با سلام و عرض ادب
سپاس از مقاله ی مفید و جالب شما جناب دکتر دادخواه
متاسفانه در خیلی از استانها و شهرستان ها مسئولین با مردم نامهربان هستند جای ملت تصمیم میگیرند در مراجعه به ارگان ها بخصوص بیمارستانها برخورد خوبی با مراجعه کننده ها نمی شه در بانک ها آشنا بازی و پارتی حرف اول را میزند پشت خیلی از تریبون ها [...] برای مردم رای صادر میکنند و هر آنچه خود باور و قبول دارند را از طرف مردم بیان میکنند نمایندگان وقت برای ملتی که رای داده اند ندارند مشکلات مردم روز به روز بیشتر و فاصله مسئولین و مردم رو به افزایش است
.. امید است مسئولین متوجه باشند که خود جز اقشار این جامعه هستند ....
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
comment
0
0
comment من پاسخ دکتر مختاری را بطور خصوصی به ایشان داده ام
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار