شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۲۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۹
جشنواره منطقه ای سفره ایرانی ، فرهنگ گردشگری در منطقه آزاد اروند آغاز به کار کرد
نمایشگاه غذاهای محلی و صنایع دستی مرتبط با غذا از هشتم تا دهم دیماه به مدت سه روز هر روز از ساعت 16تا 22 در مرکز نمایشگاه های بین المللی منطقه آزاد اروند دایر شد
جشنواره منطقه ای سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری با حضور نمایندگان استان های ' خوزستان، بوشهر، هرمزگان و جزایر خلیج فارس' از شامگاه چهارشنبه در محل نمایشگاه های بین المللی منطقه آزاد اروند آغاز به کار کرد.

به گزارش ایرنا نمایشگاه غذاهای محلی و صنایع دستی مرتبط با غذا از هشتم تا دهم دیماه به مدت سه روز هر روز از ساعت 16تا 22 در مرکز نمایشگاه های بین المللی منطقه آزاد اروند دایر شد و برنامه های هنری و آیینی آن نیز، هر شب از ساعت 20 تا 22 برگزار می شود.
در کنار این جشنواره سه مسابقه و هفت کارگاه آموزشی مانند برندسازی تجاری غذا، شیوه نگارش کتاب در حوزه میراث فرهنگی و آشپزی محلی، گردشگری غذا، تاریخچه غذاهای اصیل سنتی خوزستان برگزار می شود.

این جشنواره به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان و حمایت معاونت فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند برگزار می شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در حاشیه برگزاری این آیین به ایرنا گفت:جشنواره منطقه 8 ' سفره ایرانی - فرهنگ گردشگری - در برگیرنده استان های بوشهر، هرمزگان و جزایر خلیج فارس است و منطقه ای که نصیب مان شده است بسیار جذاب است چراکه جنوب کشور و ساحل نشینان سرشار از آیین های جذاب هستند.
خسرو نشان افزود:غذای خوزستانی ها به دلایل بسیاری از جمله مهاجرت، پیوندهای ناشی از مهاجرت، تنوع اقلیمی از تنوع بالایی برخوردار است که این تنوع موجب شده به غنایی در این زمینه دست پیدا کنیم و یکی از راه های تبدیل این ظرفیت به الگوی گردشگری برگزاری رویداد است و امیدواریم این جشنواره در سال اول خوب برگزار شود.
وی توضیح داد: باید بتوانیم این رویداد را برجسته و تکرار کنیم و برای موفقیت آن برنامه ریزی کنیم تا از طریق شبکه گردشگری مسافران را به این سمت بیاوریم.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به برنامه های جانبی این جشنواره ادامه داد: هر استانی برای خود دارای صنایع دستی است که قرار است صنایع دستی مرتبط با غذا و سفره آرایی نیز به نمایش گذاشته شود.
وی با اشاره به استفاده از عروسک های غول پیکر به عنوان یکی دیگر از برنامه های جانبی جشنواره است اظهار کرد: عروسک های غول پیکر فرصتی مناسب برای این جشنواره محسوب می شوند که در جذب مخاطب و جلب توجه آنها می تواند، موثر واقع شود.
نشان تاکید کرد: این جشنواره به خاطر امکاناتی همچون ایجاد آشپزخانه، آوردن اجاق های گاز و امکاناتی که خاص این جشنواره است کار را برای ما بسیار مشکل و هزینه بر کرده است.
*** جشنواره سفره ایرانی و فرهنگ گردشگری، فرصتی برای معرفی آیین های اقوام
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند نیز در سخنانی با بیان اینکه، غذا از جهات مختلف در حوزه گردشگری حائز اهمیت است، گفت:خوراک از ضرورت های بقا و از ارکان اصلی سفر است و برپایه دیدگاه های موجود، غذا موجب پیوند صمیمی میان تاریخ و فرهنگ مردم جامعه میزبان با گردشگران می شود.
سیدمرتضی نعمت زاده ادامه داد:بخش مهمی از ادراک گردشگران در خصوص کیفیت مقصد گردشگری، به تجربه آنها از غذا باز می گردد و غذا در کنار اقامت از مهم ترین نیازهای گردشگران در مراجعه به مقاصد گردشگری شمرده می شود.
وی غذاهای محلی را از اصلی ترین مولفه ها و مشخصه های کشورها دانست و گفت:مردم در هر منطقه با بهره گیری از فرهنگ رایج در آن حوزه و اقیلم منطقه انواع گوناگونی از خوراک را تهیه و در طول قرهای متمادی به عنوان بخشی از میراث فرهنگی پرورانده اند.
وی یکی از مهمترین حلقه های مهم گردشگری را تامین 'خوراک مناسب'خواند و گفت:شاید بیشترین خاطرات در ذهن گردشگران ذائقه و مزه غذا است.
نعمت زاده بیان کرد:در فصل هایی که بسیاری از استان ها درگیر سرما هستند استان خوزستان از آب و هوایی مطبوع و دلپذیری برخوردار است برای همین باید کاری کنیم در این فصل گردشگران را به سمت خوزستان روانه کنیم.
وی افزود:یک چهره گردشگری برای استان خوزستان ترسیم کنیم تا از چهره منفی که حکایت از گرمای بسیار شدید ایجاد می کند بکاهیم.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند توضیح داد: غذا در خوزستان یکی از ظرفیت های گردشکری ما است که با آن می توانیم حلقه گردشگری را تکمیل کنیم.
وی با بیان اینکه در حال گسترش گردشگری روستایی هستیم توضیح داد: جشنواره سفره ایرانی در استان خوزستان باید بتواند جایگاه خودش را در کشور نشان دهد.
نعمت زاده گفت: این جشنواره با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان و سازمان منطقه آزاد اروند برپا می شود.
وی تاکید کرد: برای برگزاری هر برنامه ای از سه پتانسیل نیروی انسانی بومی، نیروی انسانی استانی و نیروی انسانی ملی استفاده می کنیم که کمترین سهم را ظرفیت ملی دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار