شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۴
  رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بزرگترین طرح آبی و خاکی کشور است که در رونق بخشیدن به فضای کسب و کار خوزستان تأثیر بسزایی داشته است.

گزارش مهر، امید حاجتی عصر امروز سه شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان خوزستان با حضور نوبخت اظهار کرد: سیزدهمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان را برگزار می کنیم. امروز با حضور نوبخت بازدید مفصلی از پروژه های مهمی که در خوزستان در حال اجرا هستند، داشتیم.

وی افزود: طرح های آب رسانی، ۵۵۰ هزار هکتاری، کنترل و مدیریت کانون های ریزگردها، مترو اهواز نیز از جمله پروژه های مورد بازدید امروز بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان عنوان کرد: بررسی مشکلات طرح های آب شرب و فاضلاب، برنامه های میان مدت و بلند مدت کنترل کانون های گرد و غبار و در نهایت مشکلات فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری و نیازهای فاز دوم این طرح سه دستورکار این جلسه هستند.

حاجتی ادامه داد: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بزرگترین طرح آبی و خاکی کشور است که در رونق بخشیدن به فضای کسب و کار خوزستان تأثیر بسزایی داشته است. با استفاده از ظرفیت های نظام فنی ـ اجرایی استان اجرا و باعث اشتغالزایی مستقیم وغیرمستقیم شده است. با افزایش بازدهی در هکتار باعث افزایش ارزش اراضی کشاورزی شده است.

وی با اشاره به اینکه این طرح در مجموع در فاز اول ۳۱۲ هزار هکتار است، گفت: پیشرفت فیزیکی، مشکلات طرح و در نهایت الزامات اجرای موفق فاز دوم طرح را طی گزارشی ارائه می دهیم.  

حاجتی اظهار کرد: اجرای این طرح از ابتدا تا پایان سال ۹۲ تنها ۶۶ هزار هکتار بوده در صورتی که از سال ۹۲ به بعد با سفر رئیس جمهور با شتاب فراوان اجرایی و بیش از دو برابر اجرا و عملکرد داشته و در مجموع حدود ۷۴ درصد فاز اول اجرایی شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان بیان کرد: تا سال گذشته بیش از ۹ هزار نفر نیروی انسانی در این طرح مشغول به کار بودند که امسال نیز بیش از هشت هزار نفر در این طرح مشغول به کار شدند. ریزش نیرو نیز به دلیل اتمام درصد قابل توجهی از طرح است. تا قبل از سال ۹۲ مجموعا ۸۹۸ میلیارد تومان به این طرح اختصاص داده شده بود ولی بعد از سفر رئیس جمهور هر سال بیش از دو برابر آن چند سال تزریق منابع به طرح انجام شده است.

حاجتی گفت: نبود تأمین اعتبار به منظور تکمیل و ساماندهی شبکه های اصلی آبیاری و زهکشی فاز اول ۷۳ هزار هکتار و همچنین تأمین برق مورد نیاز ایستگاه های پمپاژ در اجرای شبکه های آبیاری تحت فشار، نبود اعتبار مورد نیاز برای ایجاد و حمایت از تشکل های بهره برداری در محدوده طرح و همچنین پیش بینی نکردن اراضی شمال و شمال شرق استان از جمله مشکلات طرح در فاز اول (۳۱۲ هزار هکتار) است.

وی افزود: متأسفانه با وجود اینکه مناطق شمال و شمال شرقی ما عمدتا فعالیت و مزیت اصلی آنها کشاورزی است ولی به دلیل انجام نشدن مطالعات تأمین منابع آبی امکان شروع عملیات اجرایی طی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری برای این بخش استان خوزستان وجود نداشت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان اظهار کرد: مجوز جابجایی ۴۴۰ میلیارد تومانی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در اختیار مؤسسه جهاد نصر به منظور احداث و تکمیل زهکش ها و کانال های درجه یک و دو برای ۷۳ هزار هکتار از اراضی، اختصاص یک درصد اعتبار طرح به منظور ساماندهی تشکل بهره برداران، منظور نمودن چهار هزار هکتار از اراضی شهرستان های شمال و شمال شرق استان به منظور اجرا در فاز اول از جمله پیشنهادات سازمان ما برای حل مشکلات موجود در اجرایی شدن فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری است.

حاجتی در ارتباط با پیشنهادات اجرای موفق در فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری گفت: شناسایی و مبادل تفاهمنامه بین سازمان آب و برق و جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص تعیین اراضی دارای تخصیص آب فاز دوم (۲۳۸ هزار هکتار)، اولویت اجرای طرح در ۵۶ هزار هکتار از اراضی مستعد در شرق و شمال شرق استان در فاز دوم طرح در راستای توسعه و توازن منطقه، حدود ۱۲هزار میلیارد تومان برای اتمام فاز دوم طرح شامل احداث شبکه های آبیاری، زهشکی اصلی و احداث زهکش های سراسری (مجری سازمان آب و برق خوزستان) با برآورد اولیه ۷۳ هزار میلیارد ریال و احداث زهکش های فرعی، زیرزمینی و تجهیز و نوسازی (مجری سازمان جهاد کشاورزی) با برآورد اولیه ۴۸ هزار میلیارد ریال الزامات تحقق فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری هستند.

برچسب ها: ۵۵۰ هزار هکتاری
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار