شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۸۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸
  


سهام خزلی

خوزستان چهار فصل با داشتن تنوع آب و هوایی و مناطق مختلف جغرافیایی یکی از استان های غنی کشور به لحاظ منابع طبیعی و تنوع جغرافیائیست.زمین های حاصلخیز، دشت های وسیع و تنوع آب و هوایی موجب شده که زندگی روستایی و عشایری در این استان رونق خاصی داشته باشد. توجه به امر آموزش و پرورش در روستاها و مناطق کوچ رو عشایری امری بسیار ضروری و بدیهی ست.اساس و شالودۀ فرهنگ هر جامعه توسط تک تک افراد پایه ریزی می شود.

سطح آگاهی های آحاد ملت ، صرف نظر از هر قشر و فرهنگی بی ارتباط با میزان تحصیلات افراد نیست. از این رو توجه به آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان روستایی و عشایری امری بدیهی و ضروری ست . داشتن اقتصادی پویا و نوین مستلزم نگاهی ویژه به مساله آموزش و پرورش روستاییان و عشایر که قشرعظیمی از جامعۀ خوزستان را تشکیل میدهند است.

 تشکیل کلاس در چادرها خصوصا در فصل سرد یکی از عوامل از بین رفتن انگیزۀ دانش آموزان برای ادامه تحصیل است. یکی از مسائلی که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته جایگزین کردن کانکس بجای چادرهایئست که بعنوان فضای آموزشی استفاده می شود .

 آنچه در نگاهی گذرا به زندگی عشایر بصورت عینی قابل لمس می باشد ، استفاده حداکثری از انواع محصولات درون تولیدی توسط خود عشایر و تامین بخش عمده ای از نیازهای شهرنشینان است . در این میان آنچه از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، لزوم توجه به امر آموزش این لایه از اجتماع است. بدیهی است وقتی سطح دانش و سواد جوانان و نوجوانان عشایری ارتقا یابد طبیعتا تولیداتی که توسط آنها بوجود می آید بسیار بهتر، به روزتر و کار آمدتر خواهد بود.

جایگزین کردن مدارس کانکسی بجای مدارس چادری ، یکی از گامهای اساسی و مفیدی بوده که خوشبختانه در سالهای اخیر توسط آموزش و پرورش عشایر خوزستان برداشته شده است.14 هزار دانش آموز عشایری در 12 منطقه استان خوزستان به تحصیل اشتغال دارند که متاسفانه تعداد زیادی از آنها در مدارس خطر آفرین که قدمتی بیش از 30 سال دارند مشغول تحصیل هستند. اگر در حوزۀ آموزش و پرورش سرمایه گذاری شود ، بسیاری از مسائل و مشکلاتی از این دست ، مرتفع خواهد شد.
برچسب ها: سهام خزلی ، عشایر
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار