شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۴

عضو انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوشتر گفت: متاسفانه میراث فرهنگی در خصوص ایجاد دالان گردشگری غفلت و کوتاهی کرده و باعث منزوی شدن آثار تاریخی شده است.

ابوالقاسم غلامحیدر اظهار کرد: میراث فرهنگی می‌تواند با ایجاد دالان‌های گردشگری از شوشتر به چغازنبیل و شوش و دالان گردشگری شوشتر، پارسوماش، ایذه و ایجاد دالان پارسوماش، شوشتر، جندی شاپور باعث ایجاد ارتباطاتی بین شهرهای واقع در مسیرهای گردشگری شود.

وی افزود: با ایجاد دالان‌ها، میراث فرهنگی می‌تواند گردشگری پر رونقی را ایجاد کرده و فرصت‌های شغلی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زیادی برای شهرستان‌های مستقر در این دالان فراهم کند.

وی ادامه داد: متاسفانه میراث فرهنگی در این باره غفلت و کوتاهی می‌کند و باعث منزوی شدن آثار تاریخی شهرهای این مسیرها شده است و همین امر سبب شده که این آثار تاریخی گران‌بها به جای این‌که فرصتی برای شکوفایی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه باشند تبدیل به تهدید شوند.

غلامحیدر گفت: هر اثری در هر کجا ساخته شده بنا به علتی ساخته شده است و ساخته شدن آن آثار در آن مکان‌ها تصادفی نبوده است، وقتی آن علت‌ها را کنار هم قرار می‌دهیم بین آثار و شهر یک رابطه‌ای است که ارتباط ارگانیک نام دارد.

عضو انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوشتر خاطر نشان کرد: بعضی از این رابطه‌ها در خود آثار وجود دارند مانند سرای افضل که بنا به نزدیکی به بازار در آن مکان ساخته شده است.

وی افزود: باید این رابطه‌ها کشف و تبلیغ شوند البته بعضی از این رابطه‌ها وجود دارند که در اثر گذر زمان به فراموشی سپرده شده‌اند و باید بر اساس اسناد و مدارک کشف و تبلیغ شوند.

غلامحیدر تصریح کرد: در صورتی که میراث فرهنگی به جای این‌که این رابطه‌ها را کشف و تبلیغ کند فقط به مرمت و نصب یک تابلو شناسه می‌پردازد و به اطلاع رسانی کافی درباره تاثیر تاریخی آن اثر بر تمدن شهری نمی‌پردازد.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی درباره ارتباط ارگانیک بین آثار تاریخی هیچ کار تبلیغی انجام نداده است، گفت: حتی بعضی از این ارتباطات ارگانیک کشف نشده‌اند که اگر این امر تحقق یابد باعث شکوفایی رونق گردشگری و اقتصادی و فرهنگی آن منطقه می‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار