اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۰۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۵
در حاشیه احداث پارکینگ طبقاتی در بازار خرمشهر
همه بخوبی میدانیم برای اینگونه پروژه ها آنهم در این مکان ، مبالغ و هزینه های هنگفتی مستقیم و غیرمستقیم پرداخت و دریافت میشود . مبالغ هنگفتی که در این مورد بازاری لوکس در بهترین مکان شهر را برای طبقه مرفه و مکانی کوچک در پشت بازار را برای قشر آسیب پذیر رقم میزند .
شوشان : مدتی ست شهرداری خرمشهر جدای دیگر پروژه هایش ، بدنبال ساخت یک پارکینگ طبقاتی در مرکز بازار روز خرمشهر است .  
این پروژه با مشارکت پیمانکار بخش خصوصی در حالی  مراحل اداری را طی میکند  که هنوز ایراداتی به آن وارد است . 


مدتهاست حضور دست فروشان و کیوسکهای متعدد از هر صنف در ابتدا و میانه ی بازار روز ، چهره ی این نقطه ی مرکزی شهر را مخدوش و نازیبا کرده است . خصوصا اواخر ظهر  یا شب ها که فروشندگان وخریداران بازار را ترک کرده و انبوهی از زباله ها و میوه های متعفن لابلای این احجام آهنی بدقواره که سایبان برزنتی دارند بیشتر خودنمایی میکند ، دل هر شهروند زیبا پسند را بدرد می آورد . 

حال شهرداری تصمیم گرفته تمام این منطقه را پاک سازی کرده و دستفروشان و کیوسک داران را در بازار جدید امام علی (ع) متمرکز کند . 
کاری که شاید هدفش خوب باشد ولی عواقبش هنوز جای بحث دارد . شهرداری شرایطی برای این جابجایی قرار داده که مورد رضایت و پذیرش خیلی از این فروشندگان نیست .
 ابتدا علاوه بر سلب امتیاز مکان قبلی ، برای جابجایی به مکان جدید باید ۱٨میلیون تومان آنهم به عنوان سرقفلی بپردازند . در ثانی کلیه ی صنوف در ساختمان  امام علی ع باید فعالیت کنند. ساختمانی که روی یک بلوار ساخته شده و واحدهای و راهروی  کوچک آن طبیعتا نمیتواند جوابگوی تردد مردم ، ورود جنس به مغازه ها و فریادهای دستفروشان باشد . 
ونگهی اگر قرار باشد مغازه  مطبوعاتی در کنار هندوانه فروشی و فلافلی درکنار زغال فروشی فعالیت کنند قطعا مشتری های خود را از دست میدهند.

خیلی از دست فروشان و کیوسک داران تمایلی به این بازار و قدرت پرداخت این مبلغ را ندارند . 
و از باب دیگر قرار دادن تمام فروشندگان مجوز  دار و بدون مجوز در یک شرایط ، کار شایسته ای نیست. کیوسک داری که تمام اجاره ها یش را پرداخت کرده و قرارداد ، دارد باید همان مبلغی را پرداخت کند که دستفروش بدون مجوز که اجاره هم پرداخت نمیکند میدهد. 

یادمان نرود مرحوم یونس عساکره از دستفروشان خرمشهری، که اسفند ماه سال 93 هنگامی که برای کسب مجوز راه اندازی دکه به شهرداری خرمشهر مراجعه کرده و با جواب منفی روبرو شد، وسط سالن ساختمان شهرداری اقدام به خودسوزی کرد و جان باخت نیز از همین صنف بود .
قطعا اجبار کیوسک های باکاربری مطبوعات به مهاجرت به این بازار ، باعث اجحاف درحق فرهنگ مردم است .حتی کیوسکهای مطبوعاتی که بعلت بدجا بودن و کمبود مشتری تغییر کاربری داده اند نیز باید به کاربری خود در یک مکان شایسته برگردند.

از سوی دیگر احداث مرکز تجاری با سه طبقه ی تجاری و اداری و سه طبقه ی پارکینگ و یک بام سبز برای رستوران احتمالی در یک فضای سبز و پارک شهری هم جای سوال دارد .
اینکه چطور و چرا فضای سبز و پارک گلها در مرکز شهر تغییر کاربری داده و تبدیل به مکان احداث مجتمع تجاری شده است ؟ 
همه بخوبی میدانیم برای اینگونه پروژه ها آنهم در این مکان ، مبالغ و هزینه های هنگفتی مستقیم و غیرمستقیم پرداخت و دریافت میشود . مبالغ هنگفتی که در این مورد بازاری لوکس در بهترین مکان شهر را برای طبقه مرفه و مکانی کوچک در پشت بازار را برای قشر آسیب پذیر رقم میزند . 
نتیجه ی این پروژه هرچه باشد امیدواریم به سرنوشت دیگر پروژه های تجاری لوکس پسندان که خیری برای مشتریان دستفروشان نداشته ، دچار نشود .
از مسولین این پروژه انتظار میرود در باب این گونه ابهامات شفاف سازی کرده و راه را بر مشکلات اختمالی ببندند .
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار