اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۰۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲
آشنایی با چند اصطلاح سیاسی مهم و معروف ؛

دموکراسی : حکومت مردم بر مردم را گویند.از زمان یونان باستان حکومت دموکراسی منتها به شکل تکامل نیافته , وجود داشته است. پس از انقلاب فرانسه , دموکراسی خواهی رشد سریعی داشته است.

امپریالیسم : حکومتی که قدرت و وسعت فراوانی داﺷﺘﻪ باشد و ملل ﻣﺨﺘﻠﻒ را زیر نفوذ و سلطه خوﻳﺶ قرار دهد.امپراتوری های بزرگ و استعمارگران تاریخ از آن جمله اند.

کمونیسم : مسلکی است که بر اساس لغو مالکیت فردیو  اشتراک قرار دارد.در حقیقت سوسیالیسم افراطی می باشد , که در این نوع حکومت , مالکیت اشتراکی است و هرکسی به قدر نیاز خود می تواند , از منافع عمومی استفاده کند.دولت همه امور اجتماعی و اقتصادی جامعه را به نفع مردم کنترل و در آنها دخالت می کند.

کاپیتالیسم (سرمایه داری) : کاپیتالیسم عبارت است از وجود مالکیت های بزرگ شخصی به طوری که کارخانه جات و معادن کشور را در اختیار خود داشته باشد, و کارگران را تحت سیطره خود قرار دهد.
شرکت های بزرگ چند ملیتی نمونه هایی از این سیستم به شمار می روند.(کاپیتالیسم در نقطه مقابل کمونیسم هست)

ناسیونالیسم (ملی گرایی) : مسلکی که در آن به ملت اصالت داده می شود.ناسیونالیسم وقتی به افراط کشیده می شود , زمامداران آن معتقد می شوند که نسبت به سایر ملل برتری دارند و همین باعث جنگهای خانمان سوز می شود.

انترناسیونالیسم (جهان وطنی) : اعتقاد به همکاری و معاضدت بین ملت های جهان

پوپولیسم چیست؟ پوپولیسم"عوام فریبی"، افیونی است که تشنگان قدرت بدان متوسل می‌شوند
 و مردم را زیر بوق شیپورها و قول و وعده‌های توخالی از خود بی‌خود می‌کنند، احساسات‌شان را تهییج می‌کنند و هر کجا که بخواهند آن‌هارا می‌کشانند...گرایش به پوپولیسم بدون تحلیل محتوای مسائل یعنی دوری گزیدن از خرد و عقلانیت..

منبع :

دانشنامه دانش گستر، با کوشش جمعی از اساتید و پژوهشگران ( 18 جلد )
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار