شوشان / حسین چلداوی

"> شوراها، باید تحول ساختاری بیابند
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۱۰۷
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۲

 

شوشان / حسین چلداوی

 

اکنون که انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا را در پیش رو داریم با توجه به وضعیت شوراهای گذشته چه در استان های دیگر و چه در داخل استان، ضرورت وجود رویکرد جدیدی احساس می شود، چه در انتخاب اعضای شورا و چه در خط مشی شورا به ویژه برای کلانشهر اهواز.

از نظر قوانین مصوب برای ساختار شورا دچار کاستی و در بعضی جهات و امور با نبود اختیارات لازم همراه هستیم. با توجه به اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر اساس انتخابات بنا نهاده شده و شورا خود منتخب مردم شهر است می طلبد که دارای اختیارات کافی برای سر و سامان دادن به وضعیت شهر از قبیل آسفالت کردن معابر، ایجاد فضای سبز و ایجاد امکانات رفاهی و توجه دقیق به ناوگان اتوبوسرانی شهری و غیره باشد. از دیدگاه نگارنده شورای عالی استان ها بایستی بر سایر شوراهای استان ها، نظارت داشته باشد و یا ناظرانی از سنخ شورایی که کاربلد بوده و خود اهل قضیه و کارشناس این امور باشند بر کارها اشراف داشته باشند، نه اینکه شورا تحت نظر استاندار و یا فرماندار شهر، آنهم به طور مستقیم باشد. چرا که نمایندگان مجلس شورای اسلامی  که قبلاً این مصوبه را در مجلس به تصویب رساندند گویا از کم و کیف نقاط قوت و ضعف این مساله دور بودند و یا کار، کارشناسی نشده بود. زیرا ما بدرستی می بینیم بیشتر کارهای موثر و مفید در خود استان و توسط افراد همان منطقه می توانند انجام بگیرند.

بنابراین شورای شهر با این نوع نظارت های فعلی دچار تزلزل و ضعف شده و نمی تواند به عنوان یک پارلمان محلی پویا انجام وظیفه کند و لذا محدود و ضعیف می شود چرا که زیرنظر استاندار و یا فرماندار کار می کند و در واقع استانداران و فرمانداران متولی اصلی شهرداری ها هستند. با این استدلال که در قانون آمده است که استاندار و یا فرماندار می تواند مصوبه یا مصوبات اعضای شورای شهر را  ملغی و کان لم یکن تلقی کند. البته می بایست  میان شورا و وزارت کشور تفاهم و همدلی باشد. در این صورت اعضای شورای شهر به مثابه ی منتخبانی هستند که با یک سمت محدود و معین انجام وظیفه می کند و ناظر به کار یکدیگر هستند، این شورا فقط شورای شهرداری است. برای متحول کردن شورای شهر بویژه کلان شهرها می طلبد که امنیت شهر و تصدی آب و فاضلاب شهری و سایر دستگاه های خدماتی و بخش بزرگی از اشتغال داخل شهر و استان را عهده دار شوند و جزء اختیارات شورای شهر گردد.

اگر بخواهیم بطور جدی حماسه ی سیاسی که از منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی است را تحقق بخشیم باید همانند راهپیمایی روز 22 بهمن همه با هم یکدل و یکصدا چنان حضور پرشور و مقتدرانه در روز انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراها داشته باشیم که بحق حماسه ی سیاسی متجلی و عملی شود و همچنین حماسه اقتصادی نیز که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب می باشد از پس آن مشارکت همگانی تحقق یابد که البته در اهواز بدون وجود امنیت پایدار شهری و بدون پرداختن به تامین آب پاک و گوارای شرب و زدودن به موقع فاضلاب شهری امکان پذیر نیست و اینکه بایستی فکری درست و حساب شده برای خروجی فاضلاب شهری طبق موازین ساختاری شهرسازی شود که رها کردن فاضلاب شهری در رودخانه ای که مردم از آن آب می نوشند و برای دام ها و کشاورزی استفاده می نمایند کار درست و به قاعده ای نیست و در صورت رفع این نقایص می توان ادعا کرد که شهر دچار تحول و دگرگونی شده یا دلگرمی و شادابی برای آحاد مردمان شریف و با کرامت این مرز و بوم بوجود آمده. پس پیش به سوی انتخاباتی پرشور و پرحماسه که متضمن سرافرازی و خوشبختی یک ملت می باشد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار