اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۲۶۵
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵
مصطفی ایزدی

این روزها حامیان و منتقدان دلسوز دولت دغدغه تشکیل کابینه‌ای کارآمد و توانمند را دارند و همگان بر این امر مهم واقف هستند که دولت زمان بسیار اندکی برای جبران خطاهای گذشته و حل مشکلات جاری در کشور دارد. به همین دلیل وجود کابینه‌ای قوی و وزرایی باانگیزه و دلسوز برای پیشبرد اهداف دولت دوازدهم و تحقق مطالبات جامعه امری ضروری است.

 بر این اساس با توجه به وعده رئیس‌جمهور مبنی بر لزوم جوانگرایی در کابینه دوازدهم باید منتظر کابینه‌ای بود که در آن اعضای کارآمد و با سن متناسب حضور داشته باشند؛ افراد مسن‌تر هم که دارای توانایی هستند، در جایگاه مشاور قرار بگیرند. وزارتخانه‌هایی مانند وزارت صنعت و معدن، راه و ترابری نیاز به تغییر و روی کار آمدن وزرای چابک دارند. ضمن اینکه به صلاحدید رئیس‌جمهور تغییرات می‌تواند به هر بخشی از کابینه کشیده شود. در واقع در راس وزارتخانه‌ها باید فردی قرار بگیرد که سیاست‌ها و عملکرد آن با رویکرد رئیس‌جمهور همخوانی داشته باشد. اگرچه وزیر امورخارجه در زمره وزرای مسن قرار دارد، اما محمدجواد ظریف، چابک و توانمند است و تاکنون کارنامه قابل دفاع و مطلوبی در صحنه بین‌المللی از خود ارائه داده است.

دکتر ظریف یکی از وزرایی است که موفق به پیشبرد اهداف رئیس‌جمهور در سیاست خارجی و در صحنه بین‌المللی شده است. به همین دلیل نباید وزیر امور خارجه در دولت دوازدهم تغییر کند. در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اگر فردی چابک‌تر در راس امور قرار بگیرد، به صلاح روحانی و دولت است. اگرچه نباید نسبت به وزرای کابینه نگاه جنسیتی داشت و بیش از هر مولفه‌ای باید بر برنامه، عملکرد و کارآمدی تاکید شود، اما زنان در وزارتخانه‌های علوم، آموزش و پرورش و بهداشت و درمان، و حتی در وزارت کار و رفاه اجتماعی می‌توانند جایگزین مردان شوند. موضوع اصلی در چینش کابینه این است که وزرا در هر یک از وزارتخانه‌ها علاوه بر کارآمدی، دارای برنامه بوده و توانایی نظارت بر مجموعه خود را داشته باشند، چرا که فساد به‌آسانی در مجموعه‌ها رشد می‌کند و هر وزیر باید برای کنترل و جلوگیری از رشد فساد بر مجموعه خود نظارت دقیق داشته باشد. در وزارت ورزش، دکتر سلطانی‌فر وزیری مطلوب و چابک است، بنابراین ضرورتی بر تغییر وزیر در این وزارتخانه وجود ندارد. اگرچه بیژن زنگنه، وزیر نفت دولت یازدهم تاکنون عملکردی بسیار موفق داشته، اما چه بسا به‌خاطر چابک کردن بیشتر مجموعه وزارت نفت، بتوان از او در جایگاه مشاور استفاده کرد. رئیس جمهور می‌تواند در مدیریت کشور از نیروهای باتجربه و صاحب تخصص اهل تسنن هم بهره ببرد. رئیس‌جمهور حتی اگر نتواند در جایگاه وزارت از این افراد در کابینه جدید استفاده کند، می‌تواند این نیروها را به‌عنوان معاون وزیر و مشاور به کار بگیرد.

* فعال سیاسی اصلاح‌طلب

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار