اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۸۸۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۵
فرماندارن، بخشدارن و دهیاران به طور جدی و بهتر از سال گذشته به پروژه مهر ورود کنند و همه امکانات را برای بازگشایی مدارس بسیج کنند
شوشان: جلسه شورای آموزش و پروش در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان: در استان ۴۰ هزار کلاس درس وجود دارد  

در ابتدای این نشست ، مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در جلسه شورای آموزش و پرورش خوزستان که در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد ، در رابطه با " پروژه مهر و بازگشایی مدارس" ، گفت: پروژه مهر و بازگشایی مدارس با توجه به اهمیت موضوع از اواخر خرداد در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفت و چهار کارگروه مسئول پیگیری ثبت نام و ساماندهی فرهنگیان و دانش آموزان، تعمیر و تجهیز مدارس ، فرهنگ سازی و تبلیغات در سطح مدرسه و سطح جامعه و همچنین بحث نظارت و ارزیابی پروژه مدارس را بر عهده گرفتند. 

تقی زاده افزود: فعالیت این کارگروه ها از اواخر خرداد ماه شروع شده و بخشی از امور در موضوع بازگشایی مدارس انجام شده است. انتظار می رود تا اواخر شهریور ماه و با ورود نهادهای دیگر و اولیا دانش آموزان بتوانیم سال تحصیلی خوبی را شروع کنیم. 

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به عدم تخصیص منابع مالی برای آموزش و پرورش، گفت: برای خرید 80 هزار میز و نیمکت در طول یک سال ، هشت میلیارد تومان اعتبار لازم است.

وی افزود: در آموزش و پرورش ، آب، برق ، سرویس‌های بهداشتی، وسایل برودتی، میز و نیمکت، کدامیک باید اولویت ما باشد؟ در خوزستان ۴۰ هزار کلاس درس وجود دارد. اگر از هر کلاس در سال، یک میز و نیمکت اسقاط شود، هزینه خرید بی‌کیفیت‌ترین میز و نیمکت، صد هزار تومان می شود. 80 هزار میز و نیمکت در طول یک سال هشت میلیارد تومان اعتبار لازم است. تمام اعتبارات تخصیص یافته در بحث ساخت و ساز، ۲۰ میلیارد تومان بوده است. اعتباری که برای حفظ و نگهداری یک میلیون دانش‌آموز در سال تحصیلی داده شده، یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده است.

مسئول پروژه مهر و بازگشایی مدارس : شاه‌کلید پروژه مهر "برنامه‌ریزی" است

در ادامه این جلسه ، مسئول پروژه مهر و بازگشایی مدارس و رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخ‌گویی به شکایات اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: پروژه مهر حاصل یک تفکر برای بهتر دیده شدن و راهی آسان برای ارتقای آموزش است. این طرح باید دغدغه همه افراد موثر و دستگاه ها برای ورود به این پروژه شود تا شروعی پر از نشاط و شادی را در مهر تجربه کنیم. پروژه مهر مربوط به زمان مشخصی نمی شود و تنها به دلایل شرایط جغرافیایی زمانی کارها از 15 تیر شروع شده و تا 15 مهر ادامه خواهد داشت.

یوسف داوودی ادامه داد: در سال گذشته دستورالعمل ها از وزارت و به صورت متمرکز ابلاغ می شد ولی امسال به استان ها واگذار شده است و از استان ها به مناطق برای بومی سازی با نظارت سازمان ارزیابی داده شده است. در پروژه مهر 4 کارگروه اصلی و عملیاتی فعالیت می کنند که کارهایی مانند تعمیر و تجهیز، توزیع و تبلیغ و فرهنگ‌سازی، نظارت و ارزیابی برای بازگشایی مدارس را انجام می‌دهند. امسال هر کارگروه، خود پیگیر اجرایی شدن مصوبات خواهد بود. شاه‌کلید پروژه مهر برنامه‌ریزی است.

وی خروجی این پروژه ها را در شاداب سازی مدارس دانست و افزود: در مقام اجرا و برنامه خروجی پروژه مهر به شاداب سازی محیط آموزش، بروز رسانی متناسب با استانداردهای دنیا، طرح حیات پویا و ایمن، تعمیر و تجهیز تاسیسات رفاهی مدرسه و شناسایی و کمک به دانش آموزان نیازمند منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: نظارت از پروژه که مهم تر از برنامه است در سه مرحله اتفاق می افتد، در مرحله اول از مرداد ماه 40 منطقه آموزشی از همدیگر با دو هدف انتقال تجربیات و نظارت بر فرایند اجرا بازدید می کنند. در مرحله دوم اداره کل آموزش و پرورش برای اینکه بدانیم چقدر از اهداف پروژه بر اساس شاخص ها و فرم های چند گانه محقق شده از مناطق بازدید می کند و در مرحله سوم در اول مهر آموزش و پرورش استان برای ارزیابی و رتبه بندی نهایی حضور می یابد.

یوسفی ادامه داد: برای پیگیری و اجرایی شدن مصوبات در کلیه دستگاه های اجرایی و ارگان های موثر باید گروه تخصصی با محوریت نماینده آموزش پرورش تشکیل شود. فرماندارن و تمام دستگاه ها خود را به عنوان معین قرار دهند تا بتوانند نیازمندی های پروژه ها را برطرف کنند. مدارسی که خصوصا در مناطق عشایری، روستایی و حاشیه شهرها هستند با برخی از معافیت ها و تخفیف ها حمایت شوند و طرح کمکی 10 درصدی سال گذشته فرماندارن، بخشداران و دهیاران به مدارس امسال به 15 درصد افزایش یابد و صدا سیما همانند برنامه های کنکوری که تدارک دیده شده بود برای پروژه مهر و همدلی مردم همکاری کند.

سید رسول موسوی : ایجاد سامانه پیام رسانی برای مسائل آموزشی و فرهنگی

در ادامه این نشست ، سید رسول موسوی  مدیرکل سابق آموزش و پرورش و عضو شورای آموزش و پرورش خوزستان گفت: بحث فرهنگ سازی برای اولیا دانش آموزان و انتظارات مدرسه و نظام آموزشی پیگیری شود. بحث دیگر ، مربوط به اولیا و مربیان است که در ساماندهی مدرسه و دانش آموزان می تواند موثر باشد. دیگر آنکه با یک سامانه پیام از طریق نرم افزاهای پیام رسان می توان کار فرهنگی و آموزشی در این زمینه را ترویج داد.

وی گفت: بحث دیگر مربوط به ستاد پشتیبان آموزش و پرورش است که لازم است شکل بگیرد. همچنین شرکت نفت و شرکت های بزرگ مطالبات خود آموزش و پرورش را دهند و فضای فرهنگی و آموزشی مانند نمازخانه ها و تجهیز آزمایشگاه ها جدی گرفته شود.

حجت الاسلام کلاه کج: برگزاری دوره های آموزشی علم ارتباطات برای مدیران مدارس

حجت الاسلام کلاه کج دیگر عضو شورای آموزش و پرورش خوزستان گفت: برگزاری دوره های آموزشی علم ارتباطات برای مدیران مدارس و انتقال مطالب به جامعه هدف ، کمک کننده است، همچنین برگزاری دوره های کارآفرینی برای دانش آموزان مفید خواهد بود. نکته دیگر این است که می توان از ظرفیت مردم استفاده کرد، آنها هزینه های فرزندان خود را می پردازند و باید با مدیریت بهتر از آن استفاه کرد. همچنین در بحث کاشت نهال و توسعه فضای سبز همانند آن اتفاقی که در ایام گردو غبار و طرح نهال کاری افتاد می توان استفاده کرد.

سعید رضوانی: ظرفیت شبکه اجتماعی آموزش و پرورش برای اطلاع رسانی

سعید رضوانی مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش نیز در این جلسه گفت: استانداری خوزستان آموزش و پروش را در اولیت اصلی خود قرار داده است و کسب رتبه اول پیش دبستانی و ارتقای کنکور مرهون همین نگاه است. سال گذشته در فعالیت های فرهنگی ،  کار گروه تبلیغ و ترویج اداره کل آموزش و پرورش در کشور اول شد. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرضیت فضای مجازی برای اطلاع رسانی به فرهنگیان ، دانش آموزان و والدین و ... گفت: شبکه اجتماعی آموزش و پرورش خوزستان 21 هزار عضو حضور دارد و پورتال آموزش و پررورش نیز از پربازدید ترین سایت های سازمان ها و نهاد هاست، این نشان می دهد که مردم فعالیت ها را می بینند و در جریان ریز ماجرا هستند.

مدیرکل نوسازی مدارس خوزستان: حتی یک ریال اعتبار برای پروژه‌های جاری تأمین نشده است

 مدیرکل نوسازی مدارس خوزستان نیز در این جلسه گفت: با اینکه یک‌سوم از سال گذشته است، هنوز حتی یک ریال اعتبار برای پروژه‌های جاری، تأمین نشده است. البته ما شرایط را درک می‌کنیم اما اگر با چنین وضعی پیش برویم برای مهرماه در اجرای پروژه‌ها مشکل پیدا می‌کنیم. حتی در بحث تعمیر و تجهیز نیز اعتباری داده نشده است. علی رغم همه مشکلات 50 فضای آموزشی جدید از اول مهر بهره برداری می شود و 50 مدرسه دیگر آماده افتتاح داریم که آب و برق آنها وصل نشده است. اگر این انشعابات تامین شود اول مهر 100 مدرسه وارد سیستم آموزشی می شود.
شهردار اهواز : 5 درصد عوارض آموزش و پرورش پرداخت شد.

سید خلف موسوی شهردار اهواز نیز در این نشست گفت:  5 درصد عوارض آموزش پرورش را پرداخت می کنیم و در سال گذشته 3 میلیارد تومان به حساب آموزش و پرورش واریز شد. ستاد استقبال از مهر را برای چهارمین سال در شهرداری فعال کردیم و در این زمینه 6 میلیارد پروژه شامل آسفالت و لکه گیری، طرح های ترافیکی، نصب سرعت گیر، تبلیغات در سطح شهر و ... می شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان: شناسایی استعدادها باید واقعی باشد

حاجتی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان نیز در این نشست گفت: در خوزستان با نیازهای بسیار زیادی مواجه هستیم و منابع محدودی به هنگام تخصیص اعتبار داریم پس باید در تخصیص منابع درست عمل کنیم، وقتی یک پروژه از صفر تا 100 با نظر سازمان ها تعریف می شود حتما هزینه انشعاب ها و .. هم در نظر گرفته شده است و باید پرداخت شود. دیگر آنکه وقتی اولویت ها در مناطق مشخص می شود بهتر است به جای تعریف پروژه جدید همان پروژه ای که نیمه کاره رها شده است تکمیل شود. 

وی گفت: یک بحث دیگر مشکل برنامه ریزی و محدودیت منابع مربوط به تخصیص منابع برای مناطق عقب افتاده و پروژه های نیمه تمام است، مثلا در شهرستانی پروژه نیمه تمامی وجود دارد که در این مورد آن شهرستان از میانگین کشوری هم وضعیت بهتری دارد، آیا صرف اینکه پروژه شروع شده است باید پول را به آن تخصیص دهیم یا به مناطق محروم و دیگر موضوعات باید پرداخت کنیم.
حاجتی ادامه داد: در اعتبارات عمرانی و هزینه ای بخش قابل توجهی از بودجه ها به آموزش و پرورش اختصاص داده می شود، باید خروجی ها را بررسی کنیم تا ببینیم آیا نیاز کشور را برطرف می کند یا خیر، آیا تنها راه سعادت از مسیر مدرسه و دانشگاه می گذرد و آیا در آموزش و پرورش استعداد یابی می شود یا قرار است همه سیستم دیپلم، کارشناسی و ارشد را دنبال کنند و بعد از آن دنبال کار بگردند، همه این مسائل در سطح کلان نیازمند بررسی است تا راه توسعه کشو هموار شود.

امید حلالی: خلاقیت در تدریس جدی گرفته شود

امید حلالی مدیر مسئول پایگاه خبری شوشان نیز در این نشست گفت: با توجه به تغییر سبک زندگی مردم، تغییر اقلیم و آپارتمان نشینی ، بانوان و دختران دانش آموز با فقر حرکتی رو به رو هستند. با توجه به نبود امکانات و محدودیت های محیطی در مدارس زنگ های ورزشی و امکانات لازم تدارک دیده شود. در مدارس محرم سازی رعایت شود و آقایان به کار گرفته نشوند تا در فصول گرم دانش آموزان کمتر اذیت شوند و لازم نباشد با چادر در محیط باشند. 

وی گفت: برای زنگ هنر با ارشاد تفاهم نامه ای امضا شود تا اساتید فن در حوزه خوشنویسی، خط و .. بچه ها را آموزش دهند نه معلم هایی که هیچ گونه خلاقیتی ندارند. در مراسم صبحگاهی برای پرهیز ار تکرار و یکنواختی افراد موفق و الگو دعوت شوند و برای بچه ها صحبت کنند. مورد بعدی استفاده از چتر آفتابگیر است که می تواند در مدارس دخترانه استفاده شود.

دکتر زراسوندی: پروژه مهر بیشتر دانش آموز محور است و باید بحث معلم هم در آن لحاظ شود

دکتر زراسوندی رئیس بنیاد نخبگان خوزستان نیز در این نشست گفت: موج حمایت از سیستم آموزشی در سطح استان قابل تقدیر است، پروژه مهر بیشتر دانش آموز محور است و باید بحث معلم هم در آن لحاظ شود، چرا که رکن اصلی آموش شخص معلم است.

 وی افزود: طرح تکریم فرهنگیان یا همان ممنوعیت دریافت هر گونه وجه از فرزندان فرهنگی در همه مدارس تحصیلی حرکت خوب و بسیار مناسب است و این مورد توجه قرار گرفتن برای معلمان بسیار با ارزشمند است. نکته دیگر این است که قدم خوبی که در زمینه دانش آموزان کنکوری برداشته شد امسال نتیجه می دهد و نتیجه خوبی به دست خواهد آمد. 

مدیر آموزش و پرورش ناحیه 3 : در برخی مناطق با کمبود معلم برای سال تحصیلی جدید مواجه هستیم

اسکندر آرامی مدیر آموزش و پرورش ناحیه 3 اهواز نیز در این جلسه گفت: موضوع معلم در پروژه مهر دیده نشده و مربوط به فضا و تجهیزات است. کافیست بدانید تنها در یک منطقه 137 نفر از معلمین بازنشست شدند و معلم برای سال تحصیلی جدید نداریم. 

وی گفت: استاندار به موضوع ورود کند و برای استخدام های لازم مجوز بگیرد. دیگر آنکه برای توانمند سازی معلمان و برگزاری کلاس های آموزشی بودجه ای نداریم و نیازمند نگاه ویژه هستیم. همچنین در بحث پروژه مهر گذاشتن یک مخزن برای ذخیره آب لحاظ شود تا در مواقع لازم مشکل تامین آب نداشته باشیم.

شریعتی استاندار خوزستان : همه امکانات برای بازگشایی مدارس بسیج شود

استاندار خوزستان در پایان این جلسه به ذکر چند نکته بسنده کرد، شریعتی گفت: جلسه آینده را به بحث سواد آموزان اختصاص دهید تا آمارهای دقیق تری بیان شود و شناخت کاملی از استان ارائه شود تا متناسب با این آمار برنامه یک سال استان در این حوزه را تدوین کنیم.

شریعتی ادامه داد: فرماندارن، بخشدارن و دهیاران به طور جدی و بهتر از سال گذشته به پروژه مهر ورود کنند و همه امکانات را برای بازگشایی مدارس بسیج کنند تا این مهر آماده تر از مهر گذشته باشیم.

وی اضافه کرد: صدا و سیما به تولید محتوا بپردازد و از شهریور ماه به طور جدی به مساله بازگشایی مدارس ورود کند. شهرداری ها در کل استان برای آماده سازی ورودی مدارس، خط کشی ها، و سرعت گیرها برای امنیت دانش آموزان اقدام کنند و شوراها در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

استاندار خوزستان افزود: از مدیرعامل آب و فاضلاب استان و برق استان می خواهم تا مشکلات مربوط به انشعاب مدارس را برطرف کنند و بعد از تخصیص بودجه هزینه آن را دریافت کنند، این کمک می کند که در مهرماه 100 مدرسه افتتاح شود. همچنین کار پیش دبستانی ها و ارتقای کنکور را ادمه می دهیم و برای سواد آموزی برنامه جهادی خواهیم گذاشت.













نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار