اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۶۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲
نجمه ایرانیان




شوشان آبادان ؛
يائسگی همان درديست كه در ميان سالی سراغ زن ها می آيد و آنها كم كم در سرآشيبی عمر قرار می گيرند.

اما اين بار نه به سراغ زن ميانسال بلكه سراغ زن های جوان و مرد جوانی از طايفه عرب آمده است ، مردی كه سال هاست می داند نطفه اش قدرت باروری ندارد اما سكوت ميكند زیرا ترس دارد.

اين ترس از اتفاقاتی نشات می گيرد كه از كودكی برای او به واسطه ی آويزان شدنش از نخل بوجود آمده است و اينجاست كه می فهميم جنس زار جنگليست.

البته دراین بین می بينيم كه بيشتر ورودی های زار( همزاد، باد) از سویی است كه درخت نخل قرار دارد.

اعتمادی كيا  اين بار تيزبینانه و با زاويه ديدی متفاوت به موضوع زنان در این اثر زیبای خود پرداخته است ، زنانی كه در جوانی محكوم به حمل عنوان يائسگی هستند.

آئيس حكايت دردها و دلدادگی هاست ، حكايت مثلث عشقی ميان زنان ، زاری ( همزاد) كه از جنس مونث است و دو همسر لطيف است.

در این نمایش شاهد آن هستیم که افسار قدرت دردست مادر خانواده است و هرگاه اراده كند می تواند برای پسر خود همسر دیگری اختيار كند که او نيز دچار يائسگی ذهنی است.

ذهن يائسه شده ایی كه روسری قرمز كه نماد انديشه ی عاشق است را پس ميزند ، احساس زنانه و زيبايی را پس ميزند چرا كه از باورها و اعتقادات دچار يائسگی روياها و دنيای درونی اش شده است.

در پايان این نمایش ما حصل انتظارهمه ، چيزی جز نطفه پوک نیست.

اعتمادی كيا در این نمایشنامه به عنوان كارگردانی خلاق و دانا به خوبی با استفاده از ابزار تكنولوژی پيوندی ناگسستنی ، رابطه ایی عمیق ميان عصر مدرن و دنيای باورها و اعتقادات ايجاد كرده است.

همچنين از مزايای كارگردانی خلق لحظات ناب و استفاده بهينه و درخور از طراحی صحنه و البته اكسسواريست كه جنبه نشانه شناسی بالايی دارد ، نخل بی ثمر سپيد نماد زن ، تفنگ نماد قدرت ، چفيه نماد عشق مانا است.

***نجمه ایرانیان***

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار