اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۲۰۷۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۸
نوشتاری از محمدمدرسی
پیشرفت جهان امروزی همواره بر پایه سطح دانایی و میزان تولید اطلاعات و پژوهش علمی شکل گرفته است...
محمد  مدرسی
مدرس دانشگاه 

پیشرفت جهان امروزی همواره بر پایه سطح دانایی و میزان تولید اطلاعات و پژوهش علمی شکل گرفته است.دانسته های بشر امروزی نیز حاصل پژوهش و تحقیقات علمی است و در دسته بندی های کشورها از نظر پیشرفت ، توسعه و قدرت سخت افزاری و نرم افزاری تولیدات پژوهشی و علمی حرف اول را می زند .برخی از کشورها «تولید کننده پژوهش» هستند و برخی کشورها «مصرف کننده پژوهش ».عده ای از افراد و موسسات و کشورها با تلاش و کوشش تحقیقاتی با مطالعه و تحقیق منابع اطلاعاتی  با خلاقییت و نو آوری تولید کننده کننده پژوهش هستند و عده ای دیگر نیز با مطالعه دانسته های قبلی دیگران با مونتاژ و کپی پیست صرفا مصرف کننده پژوهش هستند.

در این یادداشت به مناسبت هفته پژوهش بر آنیم تا تعاریفی از پژوهش داشته باشیم و با گذری کوتاه وضعیت کشورهای تولید کننده پژوهش و مصرف کننده پژوهش را بررسی نماییم و از طرفی به جایگاه پژوهش در کشورمان نیز بپردازیم.

تعاریف پژوهش( Research )

برای پژوهش تعارف متعددی آمده است که در ذیل به آنها اشاره می شود :برخی آن را مطالعه آگاهانه ،برنامه ریزی شده و روشمند به هنگام رویارویی با مسئله پیچیده و یا مشکل به قصد ایجاد وضوح و رفع پیچیدگی وابهام آن مسئله دانسته اند.

تعریف دیگری از  پژوهش: به مجموعه فعالیت های بدیع ،خلاق و نوآورانه ،نظام یافته و برنامه ریزی شده ای گفته میشود در جهت گسترش شناخت مرزهای علمی و کاربرد این دانش برای بهبود زندگی و به طور خلاصه در جهت نو آوری و ایجاد فرآورده ها ،فرایندها،وسایل و ابزار ،خدمات و روش های جدیدی که منجر به رشد و توسعه میشود( منوچهر آقایی،کتاب پژوهش).

علی دلاور، بحث و گفتگو در زمینه فرآیندهای عام در معارف بشری را پژوهش می داند. در تعریف پژوهش سه شاخصه مهم وجود دارد.1-فرایندی بودن پژوهش 2-نظم و استمرار در فعالیت 3-افزایش آگاهی 

البته باید گفت که  پژوهش فرایندی سخت و مشکل ،وقت گیر و زمان بر است که نیاز به صبر و شکیبایی زیادی دارد تا به سر انجام برسد.

بسیاری از افراد ،موسسات تحقیقاتی و کشورها برای فعالیت یک پروژه تحقیقاتی صبر و شکیبایی لازم را  دارند و فرایند پژوهش را طی میکنند که منجر به خلاقیت ،نو آوری و تولید دانش جدید و آگاهی می شود و بعنوان منبع اطلاعات نوین ،تولید کننده پژوهش میشوند اما در برخی کشورها شکیبایی لازم وجود ندارد و متاسفانه در این زمینه نیز آموزش های لازم داده نمیشود و تنها هنر این  محققان استفاده از دانسته های دیگران بدون هیچ گونه نوآوری و تولید دانش جدید ،مونتاژ و کپی پیست تحقیقات دیگر محققان است .اینگونه افراد و یا کشورها بیش از آنکه تولید کننده پژوهش باشند ،مصرف کننده پژوهش هستند .

کشورهایی که تولید کننده پژوهش هستند معمولا کشورهایی صاحب دانش روز و توسعه یافته اند و با تولیدات خود روزانه به سرمایه های علمی ،اقتصادی و تکنولوژیکی خود می افزایند و با این تجربه ارزنده نیز تولید ،خلاقیت ،نو آوری در نزد از جایگاه ویژه ای  برخوردار است و قدرت سخت افزاری و نرم افزاری آنان گسترش می یابداما کشورهایی که پژوهش و تحقیقات علمی آنچنانی صورت نمیگیرد و باوری به پژوهش و تحقیقات وجود ندارد معمولا مصرف کننده و وابسته به تولید کننده های پژوهشی سایر کشورها  هستند .

کشور ایران هر چند از کشورهای در حال توسعه اند اما مصرف کننده منابع طبیعی و مصرف کننده پژوهش های سایر کشورهاست که تولیدات پژوهش آنان را با واردات و بدون هرگونه خلاقیت ،نو آوری و تغییر مصرف می نماید و هنوز در زمینه پژوهشی کار بنیادی و اساسی خاصی صورت نگرفته است و همچنان مصرف کننده تولیدات پژوهشی دیگر کشورهاست .لازم است بدانیم تولیدات مونتاژ و کپی برداری از تحقیقات دیگران تولیدی علمی محسوب نمیشود .

انتظار است در هفته ای که در محافل علمی و دانشگاهها به «هفته پژوهش» نامگذاری شده است  زمینه ساز کار و تقویت روحیه  پژوهشی و تولیدات پژوهشی گردد و زیر ساخت های لازم کار پژوهشی که همانا تربیت نیروی انسانی پژوهشگر شکیبا ،تجهیز کتابخانه ها وتوسعه اینترنت است  فراهم شود  و در زمینه امور پژوهشی و تولیدات پژوهشی آموزش های زیربنایی لازم ارائه شود تا با فرایندی روشمند و منظم با صبوری و تحمل سختیهای امر پژوهش در  زمینه تولید پژوهشی نهادینه شود .

در این زمینه دانشگاهها و مراکز علمی جهت نهادینه کردن کار و تولیدات پژوهشی رسالت سنگینی بر عهده دارند و به تولیدات پژوهشی بها داده  و از اقدامات نمادین و فریب دهنده خودداری نمایند تا از مصرف کننده پژوهش تبدیل به تولیدکننده پژوهش شویم.زیرا امروزه توسعه  یافتگی و داشتن قدرت سخت افزاری و نرم افزاری هر کشوری، داشتن تولیدات پژوهشی است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار