اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۲۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۱
آیین تجلیل از فعالان شعر خوزستان با حضور شاعران و هنرمندان در کتابخانه علوم ایران در اهواز برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین سید شهاب الدین طباطبایی رئیس حوزه هنری خوزستان در این آیین گفت: به اعتقاد من شعر نزدیکترین عنصر هنری به روحیه و در دسترس ترین هنر برای همه انسان هاست و ما هیچ هنری را به اندازه شعر برای بیان احساساتمان استفاده نمی کنیم.

وی افزود: در همه زبان ها و فرهنگ ها، شعر عنصر مترقی و دوست داشتنی است که عناصر وهم و خیال با کمک استعاره ها و تشبیهات و تصویرسازی هایی که در کنارشان شکل پیدا می کند، در قالبی موزون و منظم به رشته تحریر درمی آید و در بسیاری از مواقع در حافظه مردم ذخیره و بایگانی می شود.

وی ترانه را قالبی از شعر دانست که در جامعه ما رواج پیدا کرده و بیانگر بسیاری از احساسات و لحظات غم و شادی هاست و اضافه کرد: ترانه یک بیان جدیدی از ابراز احساسات در قالب کلمات است که امروزه بیشتر به زبان محاوره اتفاق می افتد.

طباطبایی تصریح کرد: در همین قالب گنجینه های بسیار گرانسنگی از اشعار وجود دارد و شاعران و ترانه سرایان، حرف های بسیار ارزشمندی را در قالب کلمات و در نهایت ایجاز به مخاطب ارائه می دهند که بیانگر احساسات و حلاوت آنهاست. 

وی ابراز امیدواری کرد: همچنان بتوانیم در این فضا تنفس کنیم و با همکاری اساتید و بزرگوران شعر و ادب استان، کارهای بسیار خوب و ارزشمند ارائه دهیم، اذعان داشت: بزرگان شعر و ادب استان بر ما دِین دارند و ما مدیون به آنها هستیم.

وی اظهار کرد: همیشه حسرت می خوردم که چرا نسبت به بزرگان نه تنها حوزه شعر بلکه در حوزه سینما، تئاتر، نمایش و ... کم توجهی شده و از آنها تجلیل نمی شود و گاهی اوقات زمانی یادمان می افتد از آنها تجلیل کنیم که دیر است در حالی که انسان ها در زمان حیات نیازمند تجلیل هستند.

وی ادامه داد: نیازمند نه به آن معنا که احساس کمبود می کنند، بلکه به معنای این است که ارزش ها نسبت به جامعه نشان داده شود وگرنه هیچ هنرمندی در ذات خودش نیازمند به این ندارد که به او احترام بگذارند یا برایش تجلیل بگیرند.

رئیس حوزه هنری خوزستان خاطر نشان کرد: آنچه یک هنرمند نیاز دارد این است که جامعه قدر هنر او و زحماتی که برای فرهنگ خود می کشد را بداند و پاسداشتی برای او گرفته شود و امیدواریم همچنان شاهد برگزاری این برنامه ها باشیم.

وی به رونمایی از کتاب داودرضا کاظمی در این مراسم اشاره کرد و یادآور شد: بسیار علاقه مندم روز به روز این تراوشات ذهنی، فکری و ارزشمند هنری شاعرانه را در قالب چاپ کتاب ها ببینیم و هر کمکی از دستمان بر بیاید انجام دهیم.

در این آیین امیر الهامی، استاد دانشگاه و شاهنامه پژوه، هم با بیان اینکه ما میراث دار یک فرهنگ ارزشمند هستیم اظهار کرد: هنر جریانی است که چه در رستاخیز رنگ ها، نقاشی شود، چه در رستاخیز نت ها، موسیقی شود و چه در رستاخیز واژگان، شعر شود ما بعد از مواجهه با آن، آن انسان قبلی نباشیم.

وی گفت: اهواز با وجود اقوام مختلف این قابلیت را نشان داده که در همه حوزه های فرهنگ ورود کند و اگر بگوییم این شهر به معنای واقعی کلمه به مقابله با تهاجم فرهنگی برخاسته گزافه نگفته ایم.

الهامی با بیان اینکه متاسفانه از تعاریف فراری هستیم و بیشتر به نقد می پردازیم، تاکید کرد: تهاجم فرهنگی یک جریان است که در همه جای دنیا وجود دارد؛ یک تبادل فرهنگی است که هر گاه جنبه یک جانبه تصنعی داشته باشد برای مقابله با آن باید عناصر فرهنگی خود را برجسته کنیم و به همه اتفاقات خوبی همچون شعر آیینی و محلی، سفره هفت سین و ... برگردیم که در فرهنگ خود داریم.

در آیین تجلیل از فعالان شعر خوزستان که با حضور شاعران و پیشکسوتان ادبیات برگزار شد، مجموعه شعر داودرضا کاظمی با عنوان «پلکی بزن به رقص درآیند جامدات» رونمایی و از محمد جوروند، بهمن ساکی، حبیب پیام، داودرضا کاظمی و علی رضا شکریز تجلیل شد.

این برنامه به همت واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری خوزستان برگزار شد و بنا بر برنامه ریزی ها قرار است در هر فصل در این محفل از پنج شاعر پیشکسوت تقدیر و مجموعه اشعار آنها در قالب کتاب چاپ و منتشر شود.


/ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار