شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۹۲
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۹

 

شوشان: گرد و غبار خوزستان و اثرات نامطلوب آن بر زندگی مردم گرد و غبار خوزستان چند سالی است که به معضلی اساسی در این استان تبدیل شده و از نظر زیست محیطی تاثیر زیادی در زندگی زوزمره ساکنین این استان داشته است.

گرد و غبار یک پدیده طبیعی است که در اثر خشکسالی های چند سال اخیر در کشور های عراق ،عربستان و سوریه تشدید شده است.

به گزارش شوشان، رئیس اداره تثبیت شن و بیابان زدایی استان می گوید : بطور یقین مردم استان های غربی بیش از مردم دیگر نقاط کشور از این میهمان ناخوانده پذیرایی کرده اند بنحوی که از نیمه دوم دهه 80 در خوزستان مجموعا 179 مورد معادل 564 روز پدیده گرد و غبار در این استان وجود داشته است .

دانایی می افزاید: تداوم این پدیده و وقوع آن در سال های 86 تا سال های قبل که اوج وقوع این گرد و غبارها بوده است ، بدلیل اثرات مستقیم بروی افراد مانند افزایش بیماری های ریوی ، اثر گذاری در افزایش نارسایی قلبی و عروقی و بهداشت روانی ساکنین، خصوصا کسانی که امکان مهاجرت برای آنها فراهم بوده ، موجب مهاجرت عده ای از ساکنین این استان شده است .

دکتر ایدنی فوق تخصص بیماری های ریوی می گوید : در چند سال اخیر تعداد بیمارانی که به دلیل شرایط بد آب و هوا بیمار شده اند در استان افزایش یافته است که اغلب این افراد را نیز کودکان تشکیل می دهند که دچار آلرژی های گوناگون شده اند.

وی می افزاید : ذرات معلق موجود در استان خوزستان با توجه به اندازه ای که دارند ، آسیب بیشتری به بدن می رسانند به گونه ای که اگر این ذرات بزرگتر (10 میکروگرم) باشد ، از طریق بینی به دام می افتند و بوسیله سرفه یا عطسه و یا حتی شستن دهان از بین می رود اما هرچه حجم این ذرات کوچکتر(2 میکرو گرم)باشند وارد حباب چایه های ریوی می شوند و از طریق گردش خون به بخش های مختلف بدن می روند و با توجه به اینکه این مواد دارای چه املاح شیمیای هستند ، بیماری های متفاوتی را بوجود می آورند.

آقای کریمی کارشناس محیط زیست نیز می گوید: این ریزگردها در زندگی همه مردم استان اثر گذاشته و باعث مشکلات فراوانی در زمینه های بهداشت محیط، تولیدات صنایع ، تولیدات باغی ، زراعی و شیلات در خوزستان شده است.

آقای محمدی وکیل مدیر تولیدات سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان هم با اشاره به اینکه صنایع در استان خوزستان از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند می گوید : بیشترین تاثیر ریزگر دها در صنایع بهداشتی و غذایی است که موجب کاهش میزان تولید این کارخانه ها در استان شده است .

آقای چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان هم می گوید : استمرار این پدیده در کاهش تولیدات محصولات کشاورزی و دامی تاثیر نامطلوبی دارد و موجب خشکسالی می شود .


تولید خرما در سال 88  بيش از 60 درصد کاهش داشت

آقای شایسته یکی از باغبانان شهرستان شوش می گوید : من در کنار کار کشاورزی به زنبور داری هم مشغول هستم در طول مدت گرد و غبار موجود در هوا باعث شده است تا تعداد زنبورها و میزان تولید عسلم کاهش یابد .

به گزارش شوشان، او اضافه می کند : هنگام گرد و غبار وقتی این زنبورها را رها سازی میکردم به دلیل گم کردن مسیر ناپدید شدند یا به دلیل رها سازی نشدن ، میزان تولیدشان کم شد.

برخی کارشناسان محیط زیست می گویند : بر اساس آمارها بیش از 5 میلیون هکتار کانون بحرانی در کشور وجود دارد و بنابر اعلام سازمان FAO (فائو )چنانچه سطح جنگلی هر کشور کمتر از 25درصد خاک آن باشد از نظر محیط زیست ، وضعیت آن کشور بحرانی است و ایران نیز به دلیل اینکه در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته است ، حدود 3 میلیون هکتار از 164 میلیون هکتار اراضی کشور را بیابان تشکیل می دهد و به عبارت دیگر 2 درصد از اراضی کشور بیابانی است و این میزان در خوزستان حدود 19 درصد از مساحت استان را تشکیل می دهد.

مدیر کل منابع طبیعی استان خوزستان نيز می گوید : از ابتدای آذر و همزمان با آغاز بارش ها ، نهال کاری و مالچ پاشی که یکی از مهمترین برنامه ها برای جلوگیری از وقوع بیش از حد ریزگردها است ، در سطح 20 هزار هکتار از بیابان های استان اجرا می شود .

ارشم، هزینه اجرای این طرح را 800 میلیارد ریال عنوان می کند و می افزاید : :این طرح با همکاری شرکت نفت در کانون های بحران زای استان در شهر های شوش ،اهواز،دشت آزادگان،ماهشهر،امیدیه و هندیجان به روش مالچ پاشی اجرا و سپس این محوطه ها به فضای سبز تبدیل می شود.

وی با بیان اینکه مالچ پاشی در فصل پاییز و زمستان در مناطق بیابانی استان در کاهش میزان گرد وغبار های محلی به ویژه در فصل های بهار و تابستان که اوج این پدیده است تاثیر زیادی دارد می گوید : با اجرای این طرح ها ، زمینه تثبیت 68 تن خاک در هر هکتار فراهم می شود.

مدیر کل منابع طبیعی استان خوزستان همچنین از اجرایی شدن عملیات تثبیت شن های روان با اعتبار یک میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی در سطح 280هزار کانون بحران زا در سطح استان برای موضوع ریزگردها ،تالابها و کنترل رودخانه های مرزی خبر داد.

ارشم درباره اقدامات کشور های عربی درخصوص مقابله با گرد و غبار می افزاید :با توجه به اینکه 80 درصداز منشا این آلودگی ها در کشورهای عربی است ، اما اطلاع دقیقی از کارهای انجام شده از سوی عراق و عربستان در سال های اخیر در اختیار نیست و علیرغم نشست های و مذاکرات صورت گرفته در ماه های اخیر و با توجه به گستردگی و عظمت پدیده و بازدیدهای کارشناسی ، بنظر می رسد عملیات خاص بیابان زدایی خصوصا مالچ پاشی در کشورهای مذکور انجام نشده است.

با توجه به شراط حساس خوزستا ن و اینکه این استان جز آسیب پذیرترین نقاط کشور محسوب می شود تلاش و عزم جدی مسئولین را برای برطرف کردن این معضل می طلبد تا بیش از این شاهد بوجود آمدن خسارت در زمینه های اقتصادی ، اجتماعی و بهداشتی در این استان نباشیم.

 


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۸
comment
comment
پويا اميني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
comment
0
0
comment مسئولين
نفت مارا دارند مي برند گاز مارا مي برند و..... حداقل مردانگي نماييد حرف بزنيد و مشكل غبار را حل كنند.
comment
مینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
comment
0
0
comment مردم خوزستان عادت دارن همش غر میزنن بدون اینکه اقدامی برای حل مشکل گرد و غبار یا به اصطلاح درست تر طوفان گرد و غبار بکنن! اگه راست میگید فردا22/11 بیان تو خیابون ها و اعتراض کنن به بی توجهی مسئولین به این فاجعه انسانی!!!
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
comment
0
1
comment چرا اینقدر نسبت ب خوزستان بی توجهی میشه. چون هرچی اون بالاییا میگن ماباید بگیم چشمو خفه اشیم؟؟؟ ابمونو بردید حالا خاک تحویلمون میدید دیگه از خوزستان چی مونده ها ؟ فقط اسمسش اونم میخواید با خاکستان تبدیل شه. با شمام شما ک از عدالت دم میزنید این عدالته ؟؟؟؟ کجای قانون خدا وقران نوشته ک باید مورد ظلم شما مسولین واقع شیم بدبختمون کردید زندگی برامون نزاشتید چرا فکری ب حال این خاکی ک الان سالهاست رو سرمونه نمیکنید ؟
comment
آشنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
comment
0
0
comment واقعا که این باید وضعیت هوای ما باشه
comment
آشنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
comment
0
0
comment واقعا که این باید وضعیت هوای ما باشه
comment
سامان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۲
comment
0
0
comment یک دهه است که می خوان این مشکل حل کنن ولی الان بد تر شده خدا یا این که زمستونمون بجای بارون داره خاک میاد تابستونمون قرار چه جور بشه ...
comment
سمیه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
comment
0
0
comment کافی بود این گردو خاک در تهران بود. اون موقع حتما یکاری میکردن... ولی مردم شهرستان ادم حساب نمی کنن که دلشون بسوزه.... انگار ایران فقط تهران ... واقعا تاسف داره
comment
فواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
comment
0
0
comment باور کنید هیچ کاری واسمون نمیکنن.حتی اون نماینده های ما تو مجلس اگه بخوان از این فاجعه دم بزنن و حق طلبی کنن فقط واسه بازار گرمیه تا مردم دوباره اونارو واسه نمایندگی انتخاب کنن.قبول کردنش سخته ولی حقیقته
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار