اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۰۴۵۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷
مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان عدم همکاری مالک هتل قو را مانع حفاظت از این اثر ارزشمند ثبت ملی دانست و گفت: با وجود تلاش‌های صورت گرفته برای مرمت هتل قو مالک تاکنون اجازه این کار را به اداره کل میراث فرهنگی خوزستان نداده است .
علی‌رضا ایزدی با اشاره به تلاش مستمر اداره‌ کل میراث فرهنگی خوزستان برای مرمت هتل قو اظهار کرد: عملیات مرمت و احیای اثر ملی هتل قو به طور مستمر در اولویت کاری این اداره‎ کل بوده و جهت تأمین اعتبار مرمت، پیگیری‌های لازم صورت گرفته است. با این همه، عدم همکاری مالک آن برای تحویل بنا انجام مرمت را با مشکل مواجه ساخت. 
  
او ادامه داد: یکی از پیشنهادات اداره ‎کل به مالک برای حفاظت از این اثر در اختیار گذاشتن بنا به مدت سه تا پنج سال طی تفاهم‎نامه بود که در این خصوص به مالک تأکید شد که مالکیت بنا برای وی محفوظ و محترم خواهد بود. 
  
ایزدی اظهار داشت: با تمام این‎ها، در نهایت به دلیل عدم موافقت مالک تفاهم‎نامه امضا نشد و ما نتوانستیم اقدامی در راستای مرمت بنا انجام دهیم. طی آخرین گفت‌وگوها نیز مقرر شده بود که مالک پیشنهادات خود را برای همکاری با اداره‎ کل میراث فرهنگی برای حفظ این اثر به صورت مکتوب ارایه کند که در این خصوص نیز همچون موارد قبلی اقدامی از طرف مالک صورت نگرفت. 

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان  تأکید کرد: سازمان میراث فرهنگی تاکنون با مالک هتل قو مدارا کرده و قصد نداشته است از ابزارهای قانونی خود استفاده کند ولی چنان چه مالک نخواهد همکاری لازم را انجام دهد ما نیز از ابزارهای قانونی خود استفاده خواهیم کرد و با استفاده ار این ابزارها ملک را تحویل می‎گیریم و پس از مرمت تحویل او خواهیم داد. 
  
هتل قو یکی از بناهای تاریخی اهواز مربوط به اواخر دوره قاجار است. این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره ۳۳۵۴ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. هتل قو در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی به صورت یک ساختمان 2 طبقه با تعدادی ساختمان جنبی شامل آشپزخانه و سرایداری، مشرف به رودخانه کارون ساخته شد. این بنا در ابتدا به عنوان هتل مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن به اداره بهداشت اهواز تحویل داده شد و مدتی بعد نیز به عنوان منزل مسکونی تغییر کاربری داد. هتل قو با توجه به موقعیت مکانی، یکی از نقاط مطرح در بافت قدیم شهر اهواز به حساب می‎آید.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار