اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۱۲۷۵
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۲
مدیرکل امور عشایر خوزستان:
علی رحم کریمی در نشست خبری که شامگاه 5شهریورماه در حاشیه نمایشگاه هفته دولت در اهواز برگزار شد، با اشاره به آخرین سرشماری انجام گرفته از عشایر کوچنده استان خوزستان، اظهار کرد: در آخرین سرشماری رسمی عشایر کوچنده استان که توسط مرکز آمار انجام گرفته است، بیش از 23 هزار خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر 140 هزار نفر در استان خوزستان زندگی می‌کنند.

وی با بیان این‌که 12 درصد از جمعیت عشایری کشور در استان خوزستان هستند، افزود: حدود 46 هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان در اختیار عشایر است و عشایر در این اراضی نسبت به زراعت و باغبانی اقدام می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر خوزستان با اشاره به بحث اسکان و ساماندهی عشایر خوزستان، تصریح کرد: موضوع اسکان عشایر یک بحث داوطلبانه است و برای عشایری که تمایل به اسکان دارند و به دنبال آن هستند تا یکجا نشین شوند، دولت برنامه‌هایی را در دستور کار دارد. 

کریمی با بیان این‌که در حال حاضر حدود 10 هزار و 616 خانوار عشایری در کانون‌های اسکان در سطح استان  مستقر شده‌اند، ادامه داد: تا پایان سال 91 حدود 8 هزار و 600 خانوار را در کانون‌های اسکان در سطح استان ساماندهی کردیم و این آمار در پایان سال 96 حدود 2 هزار و 16 خانوار افزایش پیدا کرد. 

وی عنوان کرد: مهمترین موضوعی که پس از اسکان برای عشایر دارای اولویت است، بحث اشتغال عشایر است. در این زمینه بحث اشتغال عشایر در کانون‌های اسکان در دستور کار ما قرار دارد. برای مثال در شهرستان بهبهان در یک عرصه 385 هکتاری، زمین برای کشاورزی در اختیار این خانوارها قرار داده شده است تا بتوانند در آن زمین مشغول به کار شوند.

مدیرکل امور عشایر خوزستان با اشاره به بحث راه‌های عشایری در استان اظهار کرد: حدود 2 هزار و 300 کیلومتر راه عشایری تحت پوشش اداره کل امور عشایر استان است. در این زمینه از نظر برخورداری از راه مناسب در استان تا پایان سال 91، حدود 76 درصد از مناطق عشایری از راه عشایری مناسب برخوردار بودند که این عدد در پایان سال 96 به حدود 91 درصد رسیده و وضعیت بسیار بهبود پیدا کرده است.

کریمی بیان کرد: تاکنون از 2 هزار و 300 کیلومتر راه عشایری در استان، حدود 460 کیلومتر از آن آسفالت شده است و حدود 150 کیلومتر نیز از طریق اعتبارات ارزش افزوده در دست کار هستند و در آینده‌ نزدیک آسفالت خواهند شد.

وی با اشاره به بحث تامین آب شرب سالم مورد نیاز عشایر عنوان کرد: تا پایان سال 91، فقط 43 درصد از عشایر از آب شرب سالم در استان بهره‌مند بودند که این عدد تا پایان سال 96 به حدود 63 درصد رسیده است. حدود 15 درصد از جامعه عشایر استان از چشمه‌های موجود در محل استفاده می‌کنند و باقی مانده عشایر نیز از طریق آبرسانی سیار تامین آب می‌شوند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار