شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۵۳۲۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹
شوشان - امین بهرامی(شریعت شوشتری):

خبر کناره گیری احتمالی زعیم عالیقدر حوزه های علمیه استان خوزستان،نماینده محترم ولی فقیه حضرت آیت الله موسوی جزایری (دام ظله)،امام جمعه اهوازوعضو گرانقدرمجلس خبرگان رهبری همچون شوکی بود که هم بردوستان نظام اسلامی،رهبرمعظم انقلاب(مدظله العالی)و معظم له وبرهمچنین دشمنان این انقلاب و آیت الله مجاهد ماواردشد و تحلیلهای فراوانی در فضای جامعه ما ایجادنمود.خبری متفاوت که حاکی ازعدم توانایی جسمی امام جمعه اهوازبرای ادامه منصب نمایندگی ولی فقیه وامامت جمعه آنهم از لسان مبارک حضرت آیت الله موسوی جزایری(دامت برکاته)شنیده شد.مرور کوتاهی به شخصیت استاد فرزانه ماکه عمر خویش را برای صیانت از آرمانهای انقلاب اسلامی صرف کرده خالی از لطف نیست،زیرا این شناخت اجمالی باعث میشود هرکسی نسبت به خبرکناره گیری احتمالی حضرت آیت الله موسوی جزایری(حفظه الله)این شخصیت اثرگذارجهان اسلام متعجب گردد.

(۱)ولادت ،خاندان و اساتید معظم له؛

استاد فرزانه ما درسال۱۳۲۲(ه.ش)در شهر دارالمؤمنین شوشترمتولد شد.والد ماجدایشان فقیه عالیقدرحضرت آیت الله العظمی حاج سیدمحمدموسوی جزایری(ره)بوده است که قلم از بیان وفور علم،تقدس و مواضع انقلابی ایشان دردوران طاغوت الکن است.والده مؤمنه ایشان صبیه حضرت آیت الله العظمی حاج سیدمحمدمهدی آل طیب(ره)مرجع مقدس ومردم دار عصرخویش بوده است.حضرت آیت الله موسوی جزایری(مدظله العالی)دروس حوزوی را درشوشتر نزد والد معظم خودوهمچنین حضرات آیات عظام حاج سیدمحمدحسن آل طیب(دایی بزرگوارخویش)وشیخ محمدتقی شیخ شوشتری(صاحب کتاب قاموس الرجال)فراگرفت.پس از آن درنجف اشرف وقم از محضر حضرات آیات عظام سیدابوالقاسم‌خویی،سیدمحسن‌حکیم،امام‌خمینی،وحیدخراسانی،اراکی ودیگر فحول علمی شیعه بهره مند گردید،وبه درجه اجتهاد رسید.

(۲)ماجرای دعوت معظم له به اهوازوشروع حرکتهای انقلابی وفرهنگی

در اوایل دهه۵۰بود که جمعی از مؤمنین مسجد جزایری اهواز ومردم این سامان با حضور در بیت آیت الله العظمی حاج سیدمحمدموسوی جزایری(ره)درشوشتر از ایشان خواستند تا اجازه دهند آیت الله جوان ایشان برای بهره مند نمودن نفوس مستعده در اهواز به این شهر نقل مکان نموده و امامت جماعت مسجد جزایری را عهده دارشودوحرکت فرهنگی درشهراهوازتوسط استادعظیم الشأن ما آغازشود.از آنجایی که وقف نامه مسجد جزایری آمده بودامام جماعت مسجدمذکور باید مجتهد باشدحضرات آیات عظام سیدمحمدموسوی جزایری،سیدمحمدجعفرمروج وسیدمحمدحسن آل طیب(رحمت الله علیهم)پس ازپرسیدن سؤالات مختلف فقهی واصولی از اسادبزرگوارما به اجتهاد مسلم ایشان تصریح نموده و معظم له از استادخویش آیت الله سیدابوالقاسم خویی ودیگر اعاظم اجازه اجتهاد دارند.حضور این عالم جوان در اهواز منشاءتحولات فرهنگی،اجتماعی وسیاسی شد و حرکت انقلابی مردم اهواز توسط حضرت آیت الله جزایری(مدظله العالی)آغازگردید.به یاددارم درماجرای تشیع پیکرشهید مدافع حرم حاج هادی کجباف(ره)در شهردارالمؤمنین شوشترمعظم له را همراهی میکردم که پس از تشیع به مقام صاحب الزمان(عج)رفتیم.حقیربه ایشان عرض کردم بحمدلله استقبال مردم در مناطق مختلف اهواز و شوشتر از شهید والامقام حاج هادی کجباف بی نظیر بود،ایشان فرمودند:(باب شهادت را حضرت امام برای مابازکرد.)وادامه دادند:(قبل از انقلاب اسلامی ونهضت امام خبری از جهادنبودو خیلی معدود اتفاق می افتادوفقط درکتب فقهی احکام جهادرا میخواندیم،اما حالا از برکت انقلاب باب شهادت وجهاد بازشده.)ایشان ماجرای حرکت انقلاب در اهواز را اینگونه شرح دادندکه:(درسال۵۷مرحوم والد را برای درمان به خارج ازکشوربردم وهمان وقت به پاریس رفتم وگزارشی از اهواز به امام عرض کردم وگفتم خبری از انقلاب دراهوازما نیست.امام هم فرمودند:برو و از علمابخواه به میدان بیایند،مردم وقتی علمارا دیدند نهضت راشروع میکنند.)معظم له فرمودند:(امام به من فرموند:شرعا این مسؤلیت را برعهده تومیگذارم که سلام من را به علمای اهواز برسانی و پیام من را به آقایان منتقل کنید.)ایشان فرمودند:(من درآن موقع جوان بودم وبعضی از علمای اهواز از حضرت امام هم مسن تر بودند میترسیدم حرفم را قبول نکنند ولی وقتی آمدم اهواز جلسه ای درمنزل مرحوم آیت الله سجادی(ره)برگزاربود ومن درجلسه حاضر شدم وسلام وپیام امام رابه آقایان علما منتقل کردم درآن جلسه مرحوم آیت الله شیخ علی انصاری(ره)فرمودند:(خدا آقای خمینی را حفظ کند،ایشان سلطان دین هستند وما هم وزرای ایشان هستیم همین حالا بیانیه ای درحمایت ایشان وانقلاب بنویسید تاهمه آقایان هستند آن راامضاکنیم و بین مردم توزیع شود ودر یک روز مشخص مادرصف اول تظاهرات علیه شاه شرکت میکنیم ومردم هم خواهند آمد.)حضرت آیت الله موسوی جزایری(دام ظله)فرمودند:(اولین تظاهرات دراهواز باحضور علماومردم بسیارباشکوه برگزارشد و باعث شد حرکتهای بعدی برای پیشبرد نهضت اسلامی انجام گیرد.)استاد بزرگوارما بارهاقبل از پیروزی انقلاب به دلیل مخفی کردن رساله عملیه وتصاویر حضرت امام(ره)وهمچنین سلاح برای مبارزه بارژیم درمنزل خود دستگیر وبازداشت میشد ولی باوساطتت علمای اهواز آزاد میشد.پس ازپیروزی انقلاب مبارزات فکری واعتقادی خویش را درغالب مناظرات با کمونیست ها ویامارکسیست ها ولیبرالها دراهوازآغازنمودکه شهید سعید سیدحسین علم الهدی ودیگرشهیدان والامقام در مسجد جزایری اهواز حاصل مجاهدتهای فرهنگی حضرت آیت الله موسوی جزایری(مدظله العالی)است.

(۳)؛حضور معظم له در ۸ سال دفاع مقدس؛

فقیه مجاهد وخستگی ناپذیر،حضرت آیت الله موسوی جزایری(مدظله العالی)،باشروع جنگ تحمیلی لحظه ای پای ننشست و دوشادوش رزمندگان جبهه های حق علیه باطل علیه دشمن غدارمیجنگید،خطبه ها میخواند،درجلسات مختلف حضور پیدامیکردو از هیچ کوششی فروگذاری نکرد،کار را به جایی رساند که برخی از ایام کرسی درس خود را به جبهه منتقل میکرد تا به شاگردان خویش عملا درس دفاع از کیان اسلام وانقلاب اسلامی بیاموزد.حضور معظم له نه تنها دلگرمی به رزمندگان بود،بلکه وقتی بالباس رزم در جبهه حضور پیدامیکرد باعث میشد تا مجاهدان اسلام درجبهه های حق علیه باطل به حقیقت جهاد وعظمت آن یقین پیداکنند و به راستی شیوه عالمان واقعی فقط سخن گفتن نیست و درمقام عمل به گفته ها ودانسته هایشان عمل مینمایند.براستی که استاد والا مقام مانیز در زمره چنین عالمانی است.

(۴)؛حرکتی عظیم وتحولی عظیم تر دردوران جنگ؛

دردوران جنگ کشور در گیرودارهجمه نظامی دشمن بود ولی حضرت آیت الله موسوی جزایری(مدظله العالی)،علاوه برحضور بی بدیل و دائم در جبهه به فکر آبادانی فکری مردم پس از دوران دفاع ۸ساله مقدس بود،لذابه تاسیس مدرسه علمیه امام خمینی(ره)اهوازاقدام نمود و امروز شاهد این هستیم اکثر ائمه جمعه استان خوزستان وائمه جماعات مساجد اهواز وحومه،قضات محترم،مدیران واساتیدمدارس علمیه ودیگرروحانیون بزرگواردر سمت های گوناگون از تربیت یافتگان مکتب علمی استاد فرزانه ما دراین مدرسه مبارکه علمیه هستند.این برکات علمی ومعنوی بخاطر تفکر الهی فقیه پارسا حضرت آیت الله جزایری(حفظه الله)درکوران جنگ بود.ایشان درآن دوران به حرکت عظیمی اقدام نمود ولی نتیجه ثمره ای عظیم تر درمباحث فرهنگی واعتقادی مردم ایجاد شد وامروز شاهد مدارس مختلف علمیه باحضورطلاب وفضلای جوان وانقلابی که هر کدام حرکتهای فرهنگی راسکان داری میکند،هستیم.

(۵)؛نوگرایی حضرت آیت الله جزایری

معظم له،با نشاط روحی وجوان گرایی بالا و نوگرایی در روش تبلیغ معارف دینی با تأسیس شبکه جهانی (الاهواز و امیر)وهمچنین(دانشگاه امیرالمؤمنین)باب جدیدی در ترویج اسلام آنهم به شیوهای مدرن ایجادنموده است. شبکه های مذکور با برنامه های متنوع اعتقادی وفرهنگی وهابیت را به زانو درآورده است. تربیت فضلای مسلط به شبهات کلامی روز دردانشگاه امیرالمومنین(علیه السلام)از اقدامات دیگر آن فقیه زمان شناس میباشد.

(۶)؛کرسی درس خارج ایشان؛

معظم له مجتهدی مسلم بوده اند و دارای اجتهاد مطلق میباشندکه سالهاست کرسی درس خارج فقه واصول ایشان محل پرورش اساتید فاضل در اهوازاست.تسلط وحضور ذهن استاد بزرگوارما به حدی است که وقتی کسی بر محفل علمی ایشان وارد میشود ترجیح میدهد لب ازمذاکره بسته وبیشتر به کسب فیض از بحرالعلوم زمان خویش بپردازد.۳مجلد کتاب گرانسنگ (تحریرالأصول) تألیف حضرت آیت الله موسوی جزایری(دام ظله)میباشد،که گویای بخشی از عظمت علمی مؤلف آن است. روحیه ایشان درشاگرد پروری واستقبال معظم له از آثار علمی شاگردان گویای بزرگواری و محبت ایشان نسبت به تلامذه خود میباشد.

(۷)؛ساده زیستی استادبزرگوارمان؛

بارها پیش می آمد که حقیر برای مشورت و اخذ اوامر حضرت آیت الله جزایری(مدظله) محضرشان شرفیاب میشدم،در هربارمیدیدم نه تنها فضای اندرونی منزل ایشان تغییر نکرده،بلکه از نصب تابلوهای اهدایی به ایشان  که معمولا نفیس هم بودند امتناع میکردند وفضای منزل ایشان درحد طلاب عادی وبسیارساده بود،اما متأسفانه عده ای کم لطفی کرده و زندگی ایشان را اشرافی تلقی میکنند،درحالیکه اگرگاهی اطرافیان ومنسوبین به شخصیتی متفاوت باآن شخصیت زندگی میکنند را نباید تضعیف نمود و قضاوت نمود که آن شخصیت به اطرافیان خود تذکرنمیدهد و شریک در اشرافیت آنهاست.بنده درسفریادرحضر بارها استادخویش راهمراهی میکردم ولی خبری از اشرافی گری و بنزهای ضدگلوله نبوده و جز دربرخی از موارد معدود در برخی مناطق به غیرخودروی حامل ایشان تنهایک خودروبعنوان تیم حفاظت معظم له را همراهی مینمود.ساده زیستی استاد ماچیزی است که بسیارعیان است،به یاددارم یکسال طلاب سال اول مدرسه علمیه آل طیب اهواز را برای زیارت حضرت آیت الله موسوی جزایری(مدظله)به بیت معظم له آوردیم.پس از اقامه نمازظهروعصربه امامت ایشان سفره ناهارپهن شد. ایشان چون نوعا کم خوراک هستند،بخشی از ناهاررا زیرعبا گذاشتند وفرمودند؛(این را به اندرون منزل میبرم،چون اضاف است واسراف میشود اگر دور ریخته شود.)طلاب سال اولی تعجب کردند که ایشان چقدر ساده وبی تکلف است.

(۸)؛مقبولیت اجتماعی وفراجناحی بودن ایشان؛

حضرت آیت الله موسوی جزایری(حفظه الله)از تبار علامه سیدنعمت الله جزایری(ره)و از نسل وخاندانی است که مرجعیت علمی ومعنوی مردم خوزستان را عهده داربوده اند و استادعظیم الشأن ما خود به دلیل مجاهدتهای گوناگون درصحنه ها و ادوارمختلف انقلاب اسلامی وهمچنین مردم داری وفراجناحی بودن ایشان از مقبولیت ویژه ای بین اقوام مختلف و سلیقه های رنگارنگ سیاسی در استان وحتی درکشورما برخورداراست. معظم له به دلیل اینکه در بین شیعیان دیگر کشورها مانندعراق،لبنان،سوریه،آلمان وبعضی ازشیعیان درکشورهای اروپایی دارای مقبولیت ووجاهت خاصی است ایشان را به یکی از چهره های شناخته شده جهان اسلام وعالم تشیع تبدیل کرده است.خوزستان به دلیل داشتن بحرانهای مختلف از ابتدای انقلاب بانقش آفرینی بی شائبه آن فقيه عاليمقام وبابصيرت روزهای  آرامی را پشت سرگذاشته است و این آرامش واطاعت پذیری مردم بخاطر جایگاه ویژه ای است که حضرت آیت الله موسوی جزایری(مدظله العالی)در بین مردم استان  دارد بطوریکه در تمامی ادوار مجلس خبرگان رهبری معظم له بعنوان نفر اول در استان خوزستان حائز اكثریت آراء میشوند.

این شمه ای کوتاه وگذرا از حیات طیبه نماینده محترم ولی فقیه دراستان خوزستان و امام جمعه اهواز بود،اما ماجرای دشمنی با ایشان چیست؟همانطوری که گذشت حضرت آیت الله موسوی جزایری(دام ظله)یکی از شخصیت های اثر گذار در به ثمر رسیدن نهضت اسلامی ایران و از رجال نامدارجهان اسلام ومکتب تشیع است که عمر خویش را برای نشرمعارف اسلامی و آرمانهای انقلاب صرف کرده است. ایشان با سفربه کشورهای مختلف علاوه بر تبلیغ پیرامون معارف دین به ابلاغ پیام انقلاب اسلامی تاکنون حرکتهای فرهنگی مهمی انجام داده اند،بدیهی است دشمن به دنبال تخریب چهرهای انقلابی ومجاهد اقدام مینمایدتا چهره نظام اسلامی راخدشه دارنماید و استادبزرگوارما از این قاعده مستثنی نیست.وهابیت یکی از سیلی خوردگان از مکتب تشیع وانقلاب مااست و معظم له با تأسیس شبکه های ماهواره ای ،دانشگاه امیرالمؤمنین(علیه السلام)تأسیس مدارس علمیه در حاشیه شهراهوازنمک به زخم وهابیون پاشیده است. سلطنت طلبها ومنافقین و استکبار از اقدامات معظم له درشبکه جهانی (امیر)منفعل شده است،لذا تخربب چهره ی چنین عالمی از سوی وهابیت،استکبار و برخی روحانی نماهای داخل کشورکه هر روز دروغی را درفضای مجازی منتشرمیکنند طبیعی است.خبرکناره گیری احتمالی حضرت آیت الله موسوی جزایری(حفظه الله)توسط ایشان محک خوبی برای دلسوزان نظام،رهبری وشخص ایشان است.متأسفانه عده ای از نیروهای حزب الهی تماشاگران صحنه کناره گیری احتمالی معظم له هستند وهمچنان سکوت مینمایند،عده ای سفراخیرایشان به خارج کشوررا دستاویز تخریب ،کناره گیری احتمالی ایشان وسکوت خود برای دفاع از سید مجاهد ومظلوم مامیدانند،اما ایشان قبل از سفر اخیرخود آن را درنماز جمعه اعلام فرمودند و بیان فرمودند که سفر کاملا تبلیغی بوده وبه مناسبت ایام فاطمیه و ایام دهه فجر صورت میگیردو همانطور که پس از بازگشت ودرخطبه ای اخیر فرمودندسفر ایشان برای معالجه نبوده وفقط اطبا مدارکی که معظم له از ایران باخودبه همراه داشتند به پزشکان دادندوآنان نظرات اطباکشورمان راتاییدکردند.آیا این آیت الله جزایری(دام ظله)نیست که ۴۰سال بطور مداوم وحتی درحال حاضروباکهولت سن برای خدمت به مردم اهواز از تریبون نمازجمعه فریاد مظلومیت مردم اهواز را به گوش مسؤلین میرساند؟آیا ایشان با این کبر سن دائم درتهران برای احقاق حق خوزستانی ها با مسؤلین جلسات متعدد برگزارنمیکند؟آیا باید دربرابرکناره گیری چنین عالم از جان گذشته ومجاهدی که آرامش استان را با پیگیری ها ونصایح پدرانه خود آرام نگه داشته سکوت کرده ونظاره گر مظلومیت ایشان باشیم؟اگر چه ایشان سستی پاهاوضعف مزاج خودرا دلیل کناره گیری احتمالی خویش بیان فرموده اما براستی نمیشود از ایشان بخواهیم با فاصله قراردادن بین هفته ها وحضورکمتر در نماز جمعه از این تریبون مقدس خداحافظی نکندوازنمایندگی ولی فقیه انصراف ندهد؟دفاع از شخص وشخصیت حضرت آیت الله جزایری(دام ظله)دفاع از انقلاب اسلامی است و ما با تمام توان از عظمت علمی،معنوی،سیاسی واجتماعی استاد خویش دفاع میکنیم،زیرا تضعیف ایشان جز خوشحالی برای دشمنان نظام اسلامی چیزی دربرنداردوقطعا کناره گیری ایشان باعث خرسندی دشمنان مکتب تشیع وانقلاب اسلامی خواهدشد. نظاره گر بودن وسکوت نیروهای حزب الهی درمقابل این کناره گیری باعث میشود دشمن به این نتیجه برسد که حضرت آیت الله موسوی جزایری(حفظه الله)جایگاه مردمی راحتی بین نیروهای انقلابی از دست داده و راه برای هجمه بیشتر نسبت به این فقیه متعبد وانقلابی ودیگر شخصیت های اثر گذار در نهضت باز خواهدشد و رفته رفته باعث میشود هجمه های سهمگین تری به اصل نظام که ولایت فقیه و وجود مبارک رهبرمعظم انقلاب اسلامی(دام ظله)است وارد آید.پس لازم است که تماشاگران ساکت این ماجرا دید خودرابازکرده وبابصیرت انقلابی وهمه جانبه از سکان دار حرکت عظیم انقلاب در استان خوزستان وپدر معنویمان حضرت آیت الله موسوی جزایری(دام ظله)حمایت نموده و از ایشان بخواهیم استعفای خویش را تقدیم مقام معظم رهبری(دامت برکاته) ننموده وخوزستان را کمافی السابق از فیض حضور خویش بهره مند فرمایند.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
ناشناس
|
-
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
comment
0
0
comment همه جا سکوت نشانه رضایت نیست. تبعیت از اصل جوانگرایی و اداره تریبون ها و کرسی ها توسط جوانان امری بسیار مطلوب و نیازی جدی است. کناره گیری استادما هم خود لبیک گویی ب مطلوب ولی امر واجب الطاعه است. لذا سکوت یعنی همراهی با استاد در تبعیت از رهبری نه چیز دیگر.
comment
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
comment
0
0
comment باسلام. ضمن عرض تشکر از نقد حضرتعالی،بله جوان گرایی خوبه،ولی رهبری معظم انقلاب(حفظه الله)آیت الله جزایری رو عزل نکردن که ایشون به احترام حکم حضرت آقا سکوت کنن و ما هم ساکت باشیم،آیت الله استعفا دادن و متاسفانه تلامذه ایشان سکوت اختیار کردن.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار