شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۵۴۱
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۶
شوشان: محققان خوزستانی موفق به تولید مالچ از پسماند نیشکر شدند.

در این طرح‌ محققان با استفاده از ویناس (ماده موجود در پسماند نیشکر ) و ماده دیگری به نام گل صافی و ایجاد تغییراتی درترکیب ویناس موفق به تولید مالچ سازگار با محیط زیست شدند.

مجری طرح تولید مالچ خوزستان با اشاره به اینکه تاکنون برای مهار فرسایش های خاکی و جلوگیری از گردو غبار از مالچ نفتی استفاده می شد گفت: به کارگیری مالچ نفتی به‌علت دارا بودن عناصر سنگین و هیدروکربورهای نفتی و اثرات سرطان‌زایی ، هزینه بالا و افزایش وسعت شن زارها مشکلاتی را به همراه داشت.

آقای خلیلی مقدم افزود : ویناس آخرین پسماند و خروجی ضایعات نیشکر درکارخانه های کشت‌وصنعت نیشکر است که به‌عنوان آلاینده‌های زیست‌محیطی و عامل تهدید کننده و مضر برای محیط زیست است که رها کردن آن در محیط‌زیست، تنها برای کشت‌وصنعت نیشکر دعبل خزاعی به عنوان پایلوت سالانه 10 میلیارد ریال هزینه به همراه داشت.وی افزایش قدرت نگهداشت آب، کمک به رشد گیاهان ، حذف آلایندگی محیط زیست ،قیمت ارزان و افزایش مقاومت شن‌زارها را در برابر طوفان‌ها و بادهای شدید از مزایای این مالچ برشمرد.

مجری اجرای طرح تولید مالچ خوزستان با بیان اینکه این طرح در سازمان ثبت اختراعات کشور مراحل ثبت را می گذراند گفت : این طرح با مشارکت 10 محقق خوزستانی در مدت 3 سال انجام شد.

این طرح قرار است امسال به صورت آزمایشی در 200 تا 300 هکتار از بیابانهای شهرستان اهواز اجرا شود .


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار