شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۰

معاون بهره‌برداري سد و نيروگاه سازمان آب و برق خوزستان با بيان اين‌كه آورد پشت سدها نسبت به سال گذشته 25 درصد كاهش يافته است، گفت: اميدواريم كاهش آورد آب با بارش‌هاي نرمال در ارديبهشت‌ماه تا حدي جبران شود؛ در غير اين صورت ناچاريم در ميزان توليد انرژي روزانه تجديد نظر كنيم و متناسب با كاهش آورد آب، انرژي كمتري توليد شود.

حبيب‌الله جعفري در گفت‌وگو با ايسنا ، اظهار كرد: حدود 92 درصد از انرژي برق‌آبي كشور در خوزستان توليد مي‌شود و سهم خوزستان از كل شبكه نيروگاهي نصب شده در كشور 14 درصد است.

وي افزود: در سال آبي 90 يعني از مهرماه تا 25 فروردين‌ماه امسال پيش‌بيني آورد آب به ميزان 76 درصد تحقق‌يافته و در اين بخش با كاهش 25 درصدي مواجه شديم.

جعفري تصريح كرد: با توجه به كاهش 30 درصدي ذخيره برف نسبت سال 89 و كاهش آورد آب، بايد در مصرف انرژي نهايت صرفه‌جويي را داشته باشيم. اميدواريم با راه‌اندازي واحدهاي يك و 2 نيروگاهي سد گتوند عليا مشكلي براي توليد و تامين انرژي در تابستان نداشته باشيم.

معاون سازمان آب و برق خوزستان عنوان كرد: آخرين مرحله آبگيري سد گتوند از 21 فروردين‌ماه آغاز شده و با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده تا چهارم ارديبهشت‌ماه به طراز آب مورد نياز براي نيروگاه مي‌رسد؛ آب مورد نياز براي راه‌اندازي نيروگاه به ارتفاع 185 متر و با حجم 1600 ميليون مترمكعب است كه اميدواريم نخستين واحد نيروگاهي به صورت آزمايشي ارديبهشت‌ماه آماده راه‌اندازي شود.

وي اظهارداشت: با برنامه‌ريزي‌هاي شركت آب و نيرو به احتمال زياد 2 واحد از چهار واحد نيروگاه گتوند در فصل تابستان در مدار قرار خواهد گرفت كه با راه‌اندازي اين واحدها 500 مگاوات به توان نيروگاهي شبكه برق استان افزوده مي‌شود.

جعفري افزود: توليد انرژي برق آبي در سال 90، 9777 گيگاوات ساعت بوده كه اين رقم نسبت به سال 89 رشد 20 درصد را نشان مي‌دهند و اميدواريم اين ميزان رشد را نيز در سال جاري شاهد باشيم.

وي بيان كرد: با احتساب نيروگاه كارون چهار، ظرفيت توليد انرژي برق آبي استان به 8 هزار مگاوات مي‌رسد كه براي ماه‌هاي گرم و فصل تابستان با توجه به محدوديت‌هاي منابع آبي، توليد روزانه 4400 مگاوات ساعت برق پيش‌بيني شده است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار