اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۷۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر از آغاز به کار مجدد عملیات حفاظت و مرمت خانه تاریخی مرجع عالیقدر آیت‎الله حاج شیخ‎جعفر شوشتری واقع در بافت تاریخی شوشتر خبر داد.
علی‎محمد چهارمحالی با اعلام این خبر افزود: مرمت این اثر تاریخی که از بناهای با ارزش دوره قاجار و دارای معماری منحصر بفرد و تزئینات وابسته به معماری خاص اقلیم خوزستان است، با نظارت معاونت میراث فرهنگی استان و با رویکرد حفاظت‎محور و نجات‎بخشی از سر گرفته شده است. 

او با اشاره به این‎که کارگاه مرمت خانه تاریخی شیخ‎جعفر شوشتری از کارگاه‎های فعال در شهرستان شوشتر است ادامه داد: سال گذشته بر اثر بارندگی‎ها و رانش‎های موجود، آسیب‎های جدی به دیوار غربی و جنوبی این خانه وارد آمد که اکنون تکمیل دیوار غربی و اجرای مجدد برخی تاق‎های این ضلع و نیز اجرای بندکشی آن در دستور کار مرمت این بنا قرار دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر با بیان این‎که از سال گذشته تاکنون چندین فصل کار مرمت در این خانه به منظور حفاظت و مرمت آن صورت گرفته است افزود: در سال گذشته با تأمین اعتبار لازم از محل اعتبارات ابلاغی ملی و  انجام اقدامات حفاظتی در این بنا، اثر پیش گفته از وضعیت بحرانی خارج شد و در فصل جدید مرمتی نیز اقداماتی از قبیل سبک‎سازی بام، اجرای عایق رطوبتی با مصالح کاملا سنتی و ترمیم جداره‎های آجری و سنگی توسط پیمانکار متخصص مرمت با نظارت معاونت میراث فرهنگی استان درحال انجام است.

وی گفت: اعتبار درنظر گرفته شده در سال 1397، از دو محل اعتبارات ملی (مشارکت در مرمت بناهای بخش خصوصی) و اعتبارات استانی، تأمین شده است که در صورت تخصیص اعتبار در سال جاری این روند تا مرحله مرمت تکمیلی با هدف باززنده‎سازی بنا ادامه خواهد یافت. 

چهارمحالی همچنین اضافه کرد: این کارگاه مرمتی با بکارگیری استادکاران معماری سنتی و نیروهای بومی به تعداد ۱۵ نفر نیز اشتغالزایی کرده است .

او قدمت این خانه تاریخی را دوره قاجار عنوان و تصریح کرد: این خانه در محله میدان شیخ از محله‎های تاریخی شوشتر ساخته شده است و بانی و بنیان‎گذار آن، مرجع عالیقدر حاج شیخ‎جعفر شوشتری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر در توصیف این خانه گفت: خانه تاریخی حاج شیخ جعفر شوشتری یکی از اجزاءِ مجموعه‎ شهری در شهر شوشتر است که با نام شیخ جعفر شوشتری شناخته می‎شود. 

وی افزود: این مجموعه شامل خانه، حسینیه، مدرسه، مسجد و ساباط است که همه این اجزاءِ ارزشمند در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده‎اند.

چهارمحالی یادآور شد: خانه حاج شیخ‎جعفر شوشتری را می‎توان یکی از خانه‎هایی با شاخصه‎های معماری ایرانی و شوشتری دانست چراکه تمامی اجزاء و عناصر یک خانه ایرانی را در آن به خوبی می‎توان مشاهده کرد.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار