اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
مدیرغله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت:آمادهسازی و ضدعفونی سیلوهای دولتی و بخش خصوصی با هدف فراهم کردن مقدمات خرید تضمینی گندم و دانه روغنی کلزا در خوزستان شروع شد.
خدارحم امیری زاده افزود: برای آمادگی و ورود به فصل خرید گندم و دانه روغنی کلزا از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران ۶ گام با یک جدول زمان‌بندی تهیه شده که گام نخست شامل ضدعفونی شروع شده و گام دوم شامل بازرسی فنی است که در روزهای آینده آغاز می‌شود.

وی بیان کرد: تا پیش از شروع خرید تضمینی گندم و کلزا ، همه سیلوهای دولتی و بخش خصوصی که ظرفیت ۱.۵میلیون تن دارند به‌طور کامل آماده‌سازی می‌شوند.

برداشت گندم و کلزا از روزهای نخستین نیمه دوم فروردین ۱۳۹۹ ، ابتدا در مناطق جنوبی شروع می‌شود و سپس به مناطق مرکزی و غربی کشیده می‌شود.

امیری زاده با اشاره به اینکه خوزستان به عنوان بزرگترین تولید کننده گندم و دومین تولید کننده دانه روغنی کلزا همواره در بحث خرید تضمینی این محصولات در کشور به‌عنوان پیشرو مطرح بوده است افزود: یکی از تفاوت های عمده این استان در بحث خرید گندم و کلزا ،  بازه زمانی اندک برای  برداشت و خرید این محصولات است به‌ گونه‌ای که فرآیند برداشت این ۲ محصول از شروع تا پایان آن حدود ۴۰ روز به طول می‌انجامد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان خرید و ذخیره سازی این ۲ محصول راهبردی کشور در زمانی کوتاه را کاری سنگین توصیف کرد و بیان کرد: همه تلاش‌ها و برنامه‌ریزی ها به گونه‌ای خواهد بود که حداقل مشکلات را برای کشاورزان خوزستانی در برداشته باشد.

کشاورزان خوزستانی در فصل برداشت این محصول با ازدحام زیاد و معطلی بیش از حد در محل سیلوها و انبارها رو به رو هستند که این امر ناخرسندی کشاورزان را به دنبال داشته است.

امیری‌زاده ادامه داد:سال زراعی گذشته با وجود مشکلاتی که به دلیل جاری شدن سیل هنگام فصل برداشت گندم و کلزا به وجود آمد ولی با همیاری کشاورزان بیشترین سهم خرید گندم و پرداخت به‌موقع وجه کشاورزان آن هم در آن بازه زمانی کوتاه و فشرده را نسبت به سایر استان‌ها داشتیم.

وی افزود:در بهار امسال برای نخستین بار در یک برنامه‌ریزی منسجم همه گندم موجود در مراکز خرید تعاون روستایی را به سیلوهای استاندارد ذخیره سازی انتقال یافت و از هدررفت و خسارت ناشی از نگهداری در مراکز روباز جلوگیری کنیم.

امیری زاده به کشاورزان خوزستانی اطمینان داد در فصل خرید ۲ محصول گندم و کلزا، با برنامه‌ریزی و هماهنگی بین بخشی مشکلات برای خرید و پرداخت نقدی به حدال ممکن برسد.

سازمان جهاد کشاورزی خوزستان پیش بینی کرده امسال حدود ۱.۸ میلیون تن گندم و ۱۲۰هزار دانه روغنی کلزا تولید شود.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۶.۲میلیون تن و عمل آوری بیش از ۱۳۸ نوع محصول از کمیت و تنوع تولید ، رتبه نخست را در کشور دارد.

ارزش تولیدات بخش کشاورزی خوزستان حدود ۲۰۰هزار میلیارد ریال برآورد شده است.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار