اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۲۵۹
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۵
شوشان - بهارلویی :
با صدور اخطاریه سازمان هواشناسی در خصوص فعالیت سامانه بارشی بسیار قوی در نیمه هفته جاری در خوزستان , حال و هوای سیلابی مجدد استان را فرا گرفته است .
نقشه های پیش یابی بارش و مدل های عددی بیانگر بارش های تجمعی بیش از 100 میلیمتر هستند که میزان آن در حوضه های آبریز متفاوت می باشد .
سیگنال های بارشی با تثبیت خویش, وقوع بارش شدید را حتمی ساخته اند .
آیا این بارش ها خطرناک و غیرقابل مهار می باشند ؟ 
رصد این شرایط بیش از یک هفته است که در کارگروه برنامه ریزی , پایش و پردازش مدیریت سیلاب سازمان آب و برق خوزستان به شکل منظم انجام میشود .
به شکل عددی بارش ها در دسته بندی و طبقه سنگین بارشی قرار می گیرند بلحاظ تواتر و شدت بارش نیز قابل توجه ارزیابی می شوند . 
این بارش ها خطرناک و بسیار نگران کننده هستند لیکن غیرقابل مهار نمی باشند .
در یک تخمین اولیه حجم رواناب ناشی از این بارندگی ها طی پنج روز بین 2.5 تا 3 میلیارد مترمکعب برآورد می شود. دو نکته خوب و بد در این اتفاق وجود دارد . 
خبر خوب آنکه سدهای استان حجم خالی حدود سه برابر این رواناب را در حال حاضر دارا می باشند و اما خبر بد آنکه سهم حوضه و سد مارون که شرایط بدی بلحاظ منابع آبی را پشت سر می گذارند , بسیار اندک از این رواناب می باشد که چاره درد و کسری آب شان نمی شود .
تصمیمات و هماهنگی لازم برای مواجه با این سیلاب در دستور کار بوده است اما برای آنکه وسعت عمل سیستم بارشی و حجم سیلاب هر حوضه مشخص گردد باید به انتظار ماند .
با شروع بارش , برنامه هر سد در یک دوره 15 روزه  برای رهاسازی و کنترل آب مشخص شده است . رصد دائم شبانه روزی در مرکز مانیتورینگ سدها و رودخانه های استان به همراه به روزرسانی مدل های پیش یابی  هواشناسی, مرکز قوی سناریو سازی و برنامه ریزی و کنترل منابع اب سدها و نهایتا مهندسی و حفاظت رودخانه قطعات پازل های مهار و کنترل سیل است که از قبل برای چنین روزی در جای مناسب چیده شده اند .
باید منتظر ماند .
بارش ها بسیار خطرناک و قوی هستند اما کنترل آنها تمهیدی است که تدارک دیده شده است . استان در برابر سیل آماده است .
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار