اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳
مدیرگروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
مدیرگروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: ترس ما از کروناویروس نیست بلکه اپیدمی استرس است که می‌تواند فجایعی را رقم بزند که قابل جمع شدن نیست.
دکتر علوی در کمیته پیشگیری و کنترل کروناویروس که امروز سه‌شنبه (۶ اسفندماه) با حضور متخصصین عفونی خوزستان در جمعیت هلال احمر خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: عفونت تنفسی حاد ناشی از کروناویروس وارد کشور شده است اما به علت همزمانی ورود این ویروس با آنفلوآنزای نوع B همه توجه به آنفلوانزای نوع B بود و به این ویروس توجه نشد.

وی افزود: طبق گفته دکتر گویا رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، یکی از مواردی که باعث شد بیماری حاد تنفسی ناشی از کروناویروس دیر تشخیص داده شود، این بود که کیت‌های تشخیص ویروس مناسب نبودند و همین امر موجب شد آزمایش نخست دو نفر مبتلا به این ویروس در قم منفی کاذب باشد.

علوی بیان کرد: با ورود کیت‌های جدید از کشور چین، مشخص شد تست این افراد مثبت است بنابراین تاخیر در آزمایش به علت تکنیک آزمایش بود.

مدیرگروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: خوشبختانه در حال حاضر کیت‌ها به دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز رسیده است و به زودی آزمایش‌ها در خوزستان انجام خواهد شد اما آزمایش‌ها باید با سرعت انجام شود.

علوی ادامه داد: باید بنا بر این گذاشته شود که کروناویروس وارد خوزستان شده است و برنامه‌ریزی‌ها برای بدترین حالت ممکن انجام شود.

مدیرگروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: مهم‌ترین عامل در پیشگیری از بیماری، آموزش رعایت بهداشت فردی است که در این زمینه، کارها در حال انجام است. باید توجه کرد که ماسک، نقشی در پیشگیری از بیماری ندارد اما چنان القا شده که اکنون ماسک ۵۰۰ تومانی با ۲۰ هزار تومان قیمت به فروش می‌رسد. معاونت درمان، دانشگاه را مجاب کرد که وسایل محافظت فردی برای پرسنل درمانی تهیه شود و حالا که دانشگاه علوم پزشکی اهواز می‌خواهد ماسک N۹۵‌ برای پرسنل درمانی تهیه کند، گفته شده که ماسک ۵ هزار تومانی، ۷۵ هزار تومان به فروش می‌رسد اما برای حفاظت از پرسنل بیمارستانی، از سوی سرپرست دانشگاه دستور خرید ۲۰ هزار ماسک N۹۵‌ صادر شده است.

وی تصریح کرد: تقاضاها و القاهای بی مورد باعث سخت شدن کار شده است. از بس القای بی‌اعتمادی شده؛ هر حرفی می‌زنیم، مردم حرف ما را باور نمی‌کنند. گاهی می‌بینیم مسئولان هر کدام حرفی می‌زنند و این موضوع، باعث تشویش افکار عمومی می‌شود.

علوی با اشاره به چگونگی رسیدگی به بیماران مبتلا به کروناویروس، بیان کرد: در حال حاضر چند بیمارستان معین در اهواز برای پذیرش این بیماران تعیین کرده ایم. نخستین مرکز، بیمارستان رازی اهواز، دومین مرکز، بیمارستان سینا یا بیمارستان ارتش و سومین مرکز معین بیمارستان سابق آیت الله طالقانی در نظر گرفته شده است اما فعلا بیمارستان رازی به عنوان معین اول ما است و بیماران به این بیمارستان هدایت می‌شوند.

وی با اشاره به علائم ابتدایی ابتلا به کروناویروس، بیان کرد: علائم اولیه بیماران مبتلا به بیماری حاد تنفسی ناشی از کرونا ویروس، لرز و گلودرد و سرفه است. تجربه کشور چین ثابت کرده بسیاری از بیمارانی که بدون علامت تب به مراکز درمانی مراجعه می‌کردند هم به کروناویروس مبتلا بوده اند.

مدیرگروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: لرز، گلودرد و سرفه علائم اولیه این بیماری برای ما هستند. مرحله دوم این است که ببینیم بیمار مراجعه‌کننده بیماری تنگی نفس دارد یا خیر. اگر این علائم را داشت، در اتاقی در اورژانس بستری می‌شود و به دلیل احتمال ابتلا به آنفلوآنزا یا عفونت باکتریایی داروی مناسب را برای بیمار تجویز می کنیم اما اگر بیماری تنگی نفس نداشته باشد، درجه حرارت بدن بیمار را می‌سنجیم و در مراحل بعدی پایش و نمونه‌برداری از این بیمار انجام می‌شود.

علوی با بیان اینکه تمام این مراحل در بیمارستان باید با حفاظت از بیمار و پرسنل انجام و از انتشار ویروس جلوگیری شود، تصریح کرد: به دلیل کمبود پزشک در شهرستان‌ها، بررسی اولیه بیماران مشکوک توسط پرستاران انجام می‌شود اما پس از آن نمی‌خواهیم تنها پزشک عمومی این کار را انجام دهد.

وی افزود: انتظار می‌رود در بیمارستان رازی اهواز تمام اقدامات را پزشک متخصص اورژانس انجام دهد بنابراین در این راستا سه شیفت پزشک متخصص در این بیمارستان فعالیت می‌کنند.

مدیرگروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به بحث‌های مطرح شده در خصوص عدم ابتلای کودکان زیر ۱۰ سال به کروناویروس، گفت: نباید برای مردم اطمینان کاذبی ایجاد کنیم که بچه‌ها به این ویروس مبتلا نمی‌شوند زیرا ممکن است خانواده‌ای از بچه‌هایش مراقبت نکند. شاید بچه‌های ما به این ویروس مبتلا شوند و تلفات زیادی بدهیم. ما در این خصوص تجربه‌ای نداریم و این مباحث تنها بر اساس تجربه‌های کشور چین است.

علوی در خصوص ارجاع بیماران از شهرستان‌ها به بیمارستان معین، بیان کرد: در این راستا تصمیم گرفته شد که تنها پزشک تعیین شده این موارد را پیگیری کند و رئیس شبکه بهداشت و درمان یا پزشکی دیگر حق ندارد بدون اجازه، اقدامات اعزام بیماران را انجام دهد در صورت اقدام به این کار، مقصر تعیین می‌شود و با وی برخورد می‌شود.

مدیرگروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان کرد: فعلا سازمان جهانی بهداشت هیچ درمان اختصاصی برای این ویروس ندارد و درمان علامتی برای این ویروس انجام می‌شود.

وی بیان کرد: بسیاری احتمال می‌دهند که با گرما، کروناویروس از بین برود اما دو سه مقاله، خلاف این موضوع را بیان کردند. از طرف دیگر این ویروس بر خلاف ویروس‌هایی مانند HIV که تنها چند ساعت روی محیط خشک می‌ماند، می‌تواند تا ۹ روز روی محیط خشک باقی بماند.

علوی با اشاره به استرس ناشی از کروناویروس، افزود: ترس ما از کروناویروس نیست بلکه اپیدمی استرس است که می‌تواند فجایعی را رقم بزند که قابل جمع شدن نیست.

وی در خصوص بالا بودن مرگ و میر ناشی از این کرونا ویروس در ایران، گفت: این به زرنگی چینی‌ها بر می‌گردد زیرا چینی‌ها در روزهای نخست بر اساس علائم اولیه تعداد موارد مبتلایان را اعلام کردند و تعداد مرگ ها کمتر بود اما ما تنها از بیماران شدید و بدحال آزمایش می‌گیریم که در این صورت تعداد موارد ابتلا ممکن است کمتر اما تعداد فوتی‌ها بیشتر شود. موارد مرگ در ایتالیا نیز بالا رفته است. ما نگران بالا رفتن موارد مبتلا به این ویروس نیستیم بلکه نگرانی ما از مرگ و میر ناشی از این ویروس است.

مدیرگروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: در حال حاضر خوشبختانه هیچگونه مورد مثبت کروناویروس در خوزستان گزارش نشده است.

در ادامه دکتر مهران ورناصری معاون دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز اظهار کرد: باید عملیات الکتیو در بیمارستانها برای کاهش ورود و خروج مردم لغو شود. همچنین درمانگاه‌ها مواردی اعم از آندوسکوپی و کارهای غیرضروری که باعث رفت و آمد زیاد می‌شود را لغو کنند و تنها موارد اورژانسی را انجام دهند.

وی ادامه داد: به نحوه مراقبت فردی نیز باید دقت شود و همه اقدامات طبق دستورالعمل‌ها اجرا شوند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار