اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۲۸۱
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵
مدیرکل هواشناسی گفت: مدل‌ها نشان می‌دهند که برای اواخر اسفندماه و فروردین‌ماه سیستم‌های بارشی داریم؛ اگر برنامه‌ریزی دقیقی شود و بتوانند تا آن زمان، به صورت روزانه دریچه‌های سدها را به اندازه باز کنند.
محمد سبزه‌زاری در پاسخ به اینکه با توجه به بارندگی‌های فعلی استان‌های بالادست آیا امکان وقوع سیلاب در خوزستان وجود دارد؟ اظهار کرد: به صورت محدود این امکان وجود دارد زیرا حجم بارش‌ها زیاد است اما اگر سیلابی مانند سیلاب فروردین امسال را در نظر داشته باشیم، فعلا این امکان وجود ندارد.

سیلاب فروردین ۹۸ خوزستان چگونه راه افتاد؟

وی توضیح داد: قبل از سیلاب فروردین ماه امسال، از بهمن‌ماه قبل از آن بارندگی‌های شدیدی در سطح منطقه به صورت مداوم رخ داد و این موضوع باعث شده بود که در استان خوزستان زمین‌ها کاملا مرطوب باشند و دیگر آب نتواند به زمین جذب شود.

سبزه‌زاری ادامه داد: همچنین در آن زمان رودخانه‌ها و انهار و تالاب‌های خوزستان همگی پرآب بودند و وقتی دریچه‌های سدها را باز می‌کردیم جایی برای حرکت آب وجود نداشت. این موارد باعث شد که آب سریعا و به شدت در رودخانه‌ها و پشت سدها بالا بیاید و آن اتفاقات بیفتد اما اکنون اگر لرستان حتی بیشتر از حد محاسبه شده بارندگی داشته باشد و سیلاب آن به سمت سدهای ما در استان خوزستان بیاید؛ فعلا سد کرخه مشکلی ندارد و سدهای حوضه کارون هم ظرفیت دارند.

احتمال سیلاب در مناطق محدودی از حوضه دز

وی گفت: در این زمان، مشکل احتمالا در حوضه سد دز خواهد بود. در حوضه دز اگر بارندگی بیش از حد محاسبه شده باشد، شاید به صورت محدود برخی مناطق خوزستان دچار سیلاب شوند اما به آن شکل سیلاب فروردین‌ماه نیست و شاید مثلا یک سیل‌بند در نقطه‌ای بشکند.

مدیرکل هواشناسی خوزستان بیان کرد: بنابراین اگر بارش در استان‌های بالادست بیش از حد محاسبه شده باشد، امکان دارد مناطق محدودی از خوزستان را تحت تاثیر قرار دهد که این مناطق را باید در حوضه دز در نظر بگیریم.

وی با اشاره به میزان بارندگی در حوضه‌های رودخانه‌های خوزستان گفت: آنچه مدل‌ها تا دیروز نشان می‌دهند، پهنه دز ۱۶۰ میلیمتر بارندگی خواهد داشت. با این وجود، مدل‌ها به صورت نقطه‌ای در حوضه دز تا ۲۵۰ میلیمتر را نیز نشان می‌دهند و هم اکنون نیز می‌بینیم که در همان نقاط این بارندگی بوده و از جمله بدره ایلام تاکنون ۱۱۵ میلیمتر بارندگی داشته است و بارش همچنان ادامه دارد. از آنجا که سیستم بارشی اصلی سه‌شنبه شب می‌رسد، اگر این نقاط ۱۰۰ میلیمتر دیگر بارندگی داشته باشد تقریبا به همان عدد پیش‌بینی شده می‌رسیم.

می‌توان جلوی سیل فروردین آینده را گرفت اگر...

سبزه‌زاری با اشاره به پیش‌بینی بارندگی اواخر اسفندماه تصریح کرد: طبق آماری که سازمان آب داده است، سدها در حوضه‌های کارون و کرخه فعلا ظرفیت برای پر شدن دارند. با این حال باید توجه داشت که مشکل اصلی، الان نیست بلکه مشکل اصلی از بعد از این بارندگی اول اسفند است که سدها، دیگر تراز گرفته‌اند و باید با استفاده از پیش‌بینی‌های هواشناسی و تجربه سازمان آب و برق، برنامه ریزی دقیقی انجام شود تا بتوانیم بارش‌های بعدی را کنترل کنیم تا اتفاقی نیفتد.

وی گفت: مدل‌ها دارند نشان می‌دهند که برای اواخر اسفندماه و فروردین‌ماه سیستم‌های بارشی خوبی داریم؛ اگر برنامه‌ریزی دقیقی شود و بتوانند تا آن زمان، به صورت روزانه دریچه‌های سدها را به اندازه باز کنند و ظرفیت خالی در پشت سدها ایجاد کنند، می‌توان جلوی وقوع سیلاب را گرفت.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار