اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۲۹۷
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۷
دکتر حسن ساکی متخصص پاتولوژی :
استرس و اضطراب نه برای کرونا برای هر بیماری دیگری خطرناک است/ جنگ رسانه ای بسیار قوی تر از کرونا ویروس توانسته ترس را در جامعه حاکم کند! / ویروس از طریق تماس مستقیم با قطره‌های تنفسی فرد آلوده (ازطریق سرفه و عطسه) و تماس با سطوح آلوده به ویروس منتقل می‌شود. ویروس می­تواند ساعت‌ها روی سطوح زنده بماند، ولی یک ضدعفونی ساده می‌تواند آن را از بین ببرد.
شوشان : دکتر حسن ساکی متخصص پاتولوژی در گفت و گو با شوشان گفت: کرونا ویروس ها خانواده ای بزرگ از ویروس ها هستند که موجب بیماری های تنفسی مانند سرما خوردگی می شوند. بیشتر افراد در برهه ای از زندگی خود به کرونا ویروس ها آلوده می شوند اما شدت علائم بیماری معمولا خفیف تا متوسط هستند. در برخی موارد، ویروس ها می توانند موجب بیماری های دستگاه تنفسی شوند. علائم کرونا ویروس جدید شامل تب، سرفه، و دشواری در تنفس است، این علائم با تفاوت هایی مشابه با علائم سارس هستند.

دکتر ساکی تصریح کرد: ویروس از طریق تماس مستقیم با قطره‌های تنفسی فرد آلوده (ازطریق سرفه و عطسه) و تماس با سطوح آلوده به ویروس منتقل می‌شود. ویروس می­تواند ساعت‌ها روی سطوح زنده بماند، ولی یک ضدعفونی ساده می‌تواند آن را از بین ببرد. 
این فوق تخصص اهوازی افزود:
80 تا 90 درصد از مبتلایان به این ویروس درمان خاصی نمی‌خواهند و با سپری شدن دوران نقاهت و استراحت کافی خود به خود خوب می‌شوند. اگر فردی مبتلا به بیماری کرونا تشخیص داده شد، باید در خانه بماند و ترک خانه مستلزم تشخیص و صلاحدید مسئولان و متخصصان مراکز بهداشتی و درمانی است و باید با مشورت آنها صورت بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: مرگ و میر بر اثر این ویروس حدود دو تا سه درصد مبتلایان را شامل می‌شود. مردم بویژه سالمندان می توانند با رعایت نکات بهداشتی و پیشگیری در برابر ویروس کرونا از خودشان محافظت کنند. این نکات شامل پرهیز از دست دادن و روبوسی، نرفتن به نقاط پرجمعیت، ماندن در منزل، عدم استفاده از وسایل شخصی مشترک، شستن مکرر دست‌ها، پوشاندن دهان و حفظ فاصله هنگام عطسه و سرفه و خوردن مایعات است. همچنین از تماس نزدیک با کسانی که سرما خورده‌اند یا علائمی شبیه آنفولانزا دارند اجتناب کنید و از دست زدن به چشم ، بینی یا دهان جدأ خودداری شود.

این متخصص علوم آزمایشگاهی در خصوص هجوم مردم برای خرید ماسک هم گفت: این رفتارها ناشی از ترس است ماسک برای فرد بیمار است و اگر هیچ‌گونه علائمی ندارید، نیازی به استفاده از ماسک نیست. همچینن این نکته را باید دانست بیمارانی که مشکلات زمینه ای حاد نداشته باشند در صورت ابتلا به کرونا بهبود پیدا می‌کنند و این بیماری را شکست می‌دهند.

وی افزود: مسولان هم با تلاش و جدیت‌ همه امکانات کشور را برای مهار این ویروس بسیج کرده اند. هر چند جنگ رسانه ای بسیار قوی تر از کرونا ویروس توانسته ترس را در جامعه حاکم کند ولی در چنین شرایطی حفظ آرامش ،رعایت بهداشت فردی،اطلاع رسانی درست و پیگیری اخبار از طریق وزارت بهداشت می‌تواند به دفع خطر و آرامش بیشتر هموطنان عزیز کمک کند.

مدیر آزمایشگاه دکتر ساکی اهواز تصریح کرد:
 در صورت ابتلا به ویروس کووید ۱۹  اگر بدنی سیستم ایمنی قابل قبولی داشته باشد و فرد سالخورده و غیر مقاومی نباشد مطمنن بیماری او بهبود پیدا می‌کند. این نکته را هم نباید فراموش کرد که حتی یک بیماری عفونی ساده هم برای سالمندان و افرادی که از برخی بیماریهای خاص مانند دیابت و سرطان رنج می برند می تواند پیامدهایی داشته باشد.لذا از مردم شریف ایران می خواهم ضمن رعایت نکات بهداشتی و مراقبت از یکدیگر  رفتاری مشابه با دیگر بیماری های ویروسی موجود در پیش بگیرند و توجهی به تبلیغات اغراق آمیز در فضای مجازی نداشته باشند چرا که انتقال اضطراب و استرس به جامعه باعث می‌شود سیستم دفاعی بدن انسان تا حد زیادی کاهش یابد.

دکتر حسن ساکی در پایان گفت:  مدت‌زمان زیادی از شیوع بیماری کرونا نمی‌گذرد و مثل هر بیماری دیگری، کمی طول می‌کشد تا راهکار درمانی قطعی کرونا پیدا شود. ولی می‌توان با  رعایت موارد احتیاطی‌، احتمال ابتلا به بیماری را به حداقل رساند و از شیوع بیشتر و همه‌گیرشدن بیماری پیشگیری کرد.

دکتر ساکی ضمن تشکر از همه ی پرسنل بیمارستانهایی که در حال مداوای بیماران مبتلا به کرونا در کشور هستند گفت: پزشکان و پرستاران در خط مقدم مبارزه با این ویروس هستند لذا همکاری همه جانبه با وزارت بهداشت باعث می شود با خسارت کمتری از این مرحله عبور کنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار