اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۳۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
محققان در مرور کارآزمایی‌های بالینی معرفی کردند؛
نتایج بررسی‌هایی که محققان بر روی کارآزمایی‌های بالینی انجام دادند، نشان می‌دهد "بادرنجبویه" می‌تواند ضد اضطراب باشد.

شوشان: اختلالات اضطرابی از شایع‌ترین اختلالات روانی هستند. میزان و شدت اضطراب در افرادی که آن را تجربه می‌کنند متفاوت است. گیاه خوراکی بادرنجبویه که از خانواده نعناع است، در ایران و جهان به طور گسترده استفاده می‌شود. محققان در پژوهشی با عنوان اثرات ضد اضطراب بادرنجبویه در مطالعات بالینی، اثربخشی و ایمنی فرآورده‌ گیاهی بادرنجبویه بر میزان اضطراب را براساس شواهد موجود بررسی کردند.

در این پژوهش که توسط مریم امامی، از گروه پرستاری دانشگاه شاهد، محسن ناصری و فاطمه علیجانی‌ها، از مرکز تحقیقات کارآزمایی بالینی طب سنتی دانشگاه شاهد و محمدرضا حیدری، از گروه طب سنتی دانشگاه شاهد انجام شده، آمده است:« این مرور سیستماتیک کیفی، با استفاده از روش‌شناسی Ganong  با هدف تعیین دوز و اشکال دارویی بادرنجبویه بر میزان اضطراب انجام شد. برای به حداقل رساندن سوگیری و کاهش خطاهای تصادفی، از مراحل تعیین هدف، نمونه‌گیری، بیان ویژگی‌های تحقیق اولیه، تحلیل داده‌ها، تفسیر داده‌ها جستجوی نظام‌مند و گزارش استفاده شد.»

نمونه‌گیری از جامعه آماری شامل کارآزمایی‌های بالینی در خصوص تاثیر بادرنجبویه بر میزان اضطراب انجام شد. تمام طراحی‌های کارآزمایی بالینی که به صورت مقاله یا پایان‌نامه به زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده بودند، بدون محدودیت زمانی وارد مطالعه شدند.

براساس گفته‌های محققان در این مقاله، مطالعات فارسی و انگلیسی در پایگاه‌های اطلاعاتی بین‌المللی شامل مدلاین، بانک اطلاعاتی ثبت و گزارش‌ کارآزمایی‌های بالینی شاهددار (CENTRAL) و CINAHL  و پایگاه‌های اطلاعاتی فارسی شامل سامانه اطلاعات پژوهشی ایران، ایران مدکس، ایران داک، مگیران و پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی استفاده شدند.

نویسندگان این مقاله می‌گویند:« با انجام جستجو در پایگاه‌های مختلف خارجی و فارسی و حذف مطالعات مشابه یا مطالعاتی که فاقد معیارهای ورود بودند در نهایت هفت کارآزمایی بالینی بررسی شد. بررسی توصیفی بر روی هفت کارآزمایی بالینی نشان داد تاثیر بادرنجبویه بر میزان اضطراب در ۳۹۵ نفر انجام گرفته است. جامعه تحت بررسی شامل دختران نوجوان سالم، مبتلایان به آنژین مزمن پایدار، بیماران تحت عمل  جراحی قلب، بیماران سرپایی تحت استرس، مبتلایان به تپش قلب خوش‌خیم و بیماران سوختگی بودند.»

جزئیات طرح‌های مورد بررسی در جدول زیر آمده است:

نویسندگان این مقاله می‌گویند:«بررسی کارآزمایی‌های بالینی انجام شده بر روی ۳۹۵ مشارکت‌کننده نشان داد که گیاه دارویی بادرنجبویه به شکل خوراکی در بیماران مختلف دارای تاثیرات مثبت ضد اضطراب است.»

در پایان این مقاله آمده است:« مرور و مقایسه مطالعات انسانی نشان داد که از بادرنجبویه به صورت پودر خشک شده، عصاره یا اسانس و به شکل کپسول در دوزها و دفعات مختلف در اختیار بیماران قرار داده می‌شود. در مورد دوز مصرفی در مطالعات مختلف مقادیر مختلفی پیشنهاد شده است. اثرات ضد اضطرابی بادرنجبویه همانند بنزودیازپین‌ها است و عارضه جانبی مهمی برای آن گزارش نشده است.»

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار