اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
کروناویروس جدید که برای نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد به سرعت مرزهای این کشور را پشت سر گذاشته و بنا بر گزارش سازمان بهداشت جهانی تاکنون به ۳۴ کشور دیگر جهان نیز گسترش یافته است.
عصر ایران به نقل از "دبلیواچ‌او" نوشت: «کروناویروس ها خانواده ای بزرگ از ویروس ها هستند که در بسیاری از گونه های مختلف حیوانات از جمله شتر، گاو، گربه، و خفاش شایع هستند. کروناویروس های حیوانی به ندرت می توانند انسان ها را آلوده کرده و سپس از فردی به فرد دیگر سرایت کنند. مرس و سارس دو نمونه در این زمینه هستند که در گذشته در جهان شایع شدند. اکنون، کرونا ویروس جدید به نام کووید-۱۹ شرایطی مشابه را رقم زده است. در ادامه به چند پرسش درباره این بیماری پاسخ داده شده است.

آیا دستگاه های خشک کن دست در کشتن کروناویروس جدید موثر هستند؟

خیر. دستگاه های خشک کن دست توانایی کشتن کووید-۱۹ را ندارند. شما برای محافظت در برابر کروناویروس جدید باید دست های خود را با محصولات مبتنی بر الکل تمیز کرده یا آنها را با آب و صابون بشویید. زمانی که دست های شما تمیز شدند، باید آنها را با استفاده از یک دستمال حوله ای یا یک خشک کن هوای گرم خشک کنید.

آیا یک لامپ ضدعفونی کننده فرابنفش کروناویروس جدید را از بین می برد؟

لامپ های فرابنفش نباید برای استریل کردن دست ها یا دیگر قسمت های پوست استفاده شوند زیرا پرتو فرابنفش می تواند موجب تحریک پوست شود.

اسکنرهای حرارتی در تشخیص افراد آلوده به کروناویروس جدید چقدر موثر هستند؟

اسکنرهای حرارتی در تشخیص افرادی که به واسطه آلوده شدن به کروناویروس جدید تب دارند (به عنوان مثال، دارای دمایی بالاتر از دمای عادی بدن) موثر هستند.

با این وجود، آنها نمی توانند افرادی که آلوده شده اما هنوز علائم بیماری مانند تب در آنها ظاهر نشده است را شناسایی کنند. پس از تماس با ویروس بین ۲ تا ۱۰ روز طول می کشد تا فرد آلوده بیمار شده و دچار تب شود.

آیا اسپری کردن الکل یا کلر بر سراسر بدن می تواند موجب مرگ کروناویروس جدید شود؟

خیر. اسپری کردن الکل یا کلر روی بدن تاثیری در نابودی ویروس هایی که وارد بدن شده اند، ندارد. اسپری این مواد می تواند برای لباس یا غشاهای مخاطی مانند چشم و دهان مضر باشد. توجه داشته باشید که الکل و کلر می توانند برای ضد عفونی کردن سطوح مفید باشند اما باید طبق توصیه های مناسب این کار صورت بگیرد.

آیا دریافت یک بسته یا نامه از چین بی خطر است؟

بله، بی خطر است. افرادی که از چین بسته هایی را دریافت می کنند، در معرض خطر کروناویروس جدید قرار ندارند. بنابر تجزیه و تحلیل های گذشته، مشخص شده است کروناویروس ها مدت زمان زیادی روی اشیائی مانند نامه یا بسته ها زنده نمی مانند.

توجه: برخی مطالعات جدید نشان داده اند که کروناویروس جدید می تواند تا ۹ روز نیز روی سطوح باقی بماند.

آیا حیوانات خانگی می توانند موجب گسترش کروناویروس جدید شوند؟

در حال حاضر، شواهدی مبنی بر این که حیوانات خانگی مانند سگ ها یا گربه ها می توانند با کروناویروس جدید آلوده شوند، وجود ندارد. با این وجود، شستشوی دست ها با آب و صابون پس از تماس با حیوانات خانگی همواره ایده خوبی است. این کار از شما در برابر باکتری های شایع مانند ئی.کولای و سالمونلا که می توانند بین حیوانات خانگی و انسان ها منتقل شوند، محافظت می کند.

آیا واکسن های ضد ذات الریه از شما در برابر کروناویروس جدید محافظت می کنند؟

خیر. واکسن های ضد ذات الریه مانند واکسن پنوموکوکی و هموفیلوس آنفلوآنزا تیپ B محافظتی در برابر کروناویروس جدید ارائه نمی کنند.

این ویروس به اندازه ای جدید و متفاوت است که به واکسن خاص خود نیاز دارد.

پژوهشگران در تلاش برای تولید واکسن برای کووید-۱۹ هستند و سازمان  بهداشت جهانی پشتیبان آنها است.

اگرچه این واکسن ها در برابر کروناویروس جدید موثر نیستند اما واکسیناسیون در برابر بیماری های تنفسی برای محافظت از سلامت شما بسیار توصیه شده است.

آیا شستشوی منظم بینی با محلول سالین به پیشگیری از عفونت با کروناویروس جدید کمک می کند؟

خیر. شواهدی مبنی بر این که شستشوی منظم بینی با سالین از افراد در برابر عفونت با کروناویروس جدید محافظت می کند، وجود ندارد.

شواهدی محدود درباره این که شستشوی منظم بینی با سالین می تواند به افراد در بهبود سریع‌تر سرماخوردگی کمک کند، وجود دارد.

با این وجود، شستشوی منظم بینی تاثیری در پیشگیری از عفونت های تنفسی نشان نداده است.

آیا مصرف سیر به پیشگیری از عفونت با کروناویروس جدید کمک می کند؟

سیر یک ماده غذایی مفید است که امکان دارد برخی خواص ضد میکروبی را ارائه کند. با این وجود، شواهدی مبنی بر این که خوردن سیر از افراد در برابر کروناویروس جدید محافظت می کند، وجود ندارد.

آیا استفاده از روغن کنجد موجب جلوگیری از ورود کروناویروس جدید به بدن می شود؟

خیر. روغن کنجد نمی تواند کروناویروس جدید را نابود کند. برخی ضدعفونی کننده های شیمیایی می توانند کووید-۱۹ روی سطوح را نابود کنند. آنها شامل ضدعفونی کننده های مبتنی بر مایع سفید کننده/کلر، حلال ها، اتانول ۷۵ درصد، اسید پراستیک و کلروفرم می شوند.

با این وجود، اگر آنها روی پوست یا زیر بینی استفاده شوند اثر اندک یا هیچ اثری روی ویروس ندارند. استفاده از این مواد شیمیایی روی پوست می تواند حتی خطرناک باشد.

آیا کروناویروس جدید افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد یا افراد جوان نیز مستعد هستند؟

افراد در تمام سنین می توانند به کروناویروس جدید آلوده شوند. افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری هایی مانند آسم، دیابت و بیماری قلبی به نظر می رسد نسبت به ابتلا به بیماری با شدت زیاد آسیب پذیرتر هستند.

سازمان بهداشت جهانی به افراد در هر سنی توصیه می کند که برای محافظت از خود در برابر ویروس اقدامات لازم را انجام دهند. به عنوان مثال، رعایت بهداشت دست ها و بهداشت سیستم تنفسی ضروری است.

آیا آنتی بیوتیک ها در پیشگیری و درمان کروناویروس جدید موثر هستند؟

خیر. آنتی بیوتیک ها اثری بر ویروس ها ندارند و تنها با باکتری های مبارزه می کنند.

کووید-۱۹ یک ویروس است، از این رو، آنتی بیوتیک ها نباید به عنوان ابزاری برای پیشگیری یا درمان استفاده شوند.

با این وجود، اگر به واسطه کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شده اید، ممکن است آنتی بیوتیک دریافت کنید زیرا احتمال بروز عفونت های باکتریایی وجود دارد.

آیا داروهای خاصی برای پیشگیری یا درمان کروناویروس جدید وجود دارند؟

تاکنون، داروی خاصی برای پیشگیری یا درمان کروناویروس جدید معرفی نشده است.

با این وجود، افراد آلوده به ویروس باید مراقبت مناسب برای تسکین و درمان علائم را دریافت کنند و افراد مبتلا به بیماری شدید باید مراقبت بهینه سازی شده دریافت کنند. برخی درمان های خاص تحت بررسی هستند و از طریق تست های بالینی آزمایش خواهند شد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار