شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۸
شوشان - عبدالرحمن نیک سرشت :
هر چه که باشد، ما ایران هستیم یک کشور جهان سومی در حال توسعه، با توقعات ملی حداکثری، که متاسفانه جمعیت آن داری فرهنگ شهروندی بسیار ضعیفی می باشند .

القصه، در یک برداشت واقعی و منطقی، اغلب دیده می شود که ما ایرانیان در هنگام بروز بحران ها، ابتداء به ساکن کارکرد ملی مطلوبی از خود نشان نمی دهیم، یعنی؛ از یک برنامه ریزی دقیق در قالب ساختارهای موجود تبعیت نمی کنیم و ایضا، اتاق فکر درست و حسابی و ستادهای مقابله با بحران مجهزی نداریم.

به هر طریق، ابتدای هر بحران، کشور ما متحمل خسارت های زیاد مادی و معنوی می شود، ولی بعد از گذشت زمانی چند از بحران، هم خوب بسیج گشته و هم عالی عمل می کنیم و تقریبا، در هر کار خود این گونه عمل می کنیم، یعنی؛ تا مصیبت گرانی یقه گیر ما نشود، عمق فجایع پیش رو را باور نمی کنیم.

در بحران بیوتروریسم کرونا 20019، همین عادت ناپسند گریبانگیر ما شده  ولی بعدها، توانستیم بسرعت، جمع و جور شویم، به گونه ای که اکنون در تمام سطوح محلی، منطقه ای، ملی و جهانی از هر حیث مواردی چون امور پشگیرانه، آموزش، اطلاع رسانی، غربال گری اورژانس، درمان و حتی اقدام به کشف واکسن فعال شدیم .

البته بهتر است نگاه زاد بوم گرایانه ی خود را در تقابل با این بحران بیوتروریستی از سطوح زیرین  جامعه با توزیع خدمات مویرگی گسترش بدهیم، به طوری که، غیر از دولت و سایر نهادهای حاکمیتی، بتوانیم از نیروی خودجوش سازمان های مردم نهاد، نیز بهره گیریم.

اخیرا، در سامانه ی وزارت بهداشت رفتم، کد ملی، تاریخ دقیق تولد و شماره تلفن خود را ثبت کرده و به دو سوال عمده ی آنها پاسخ درست دادم و   این سایت به طور اتوماتیک، وضعیت جسمانی مرا در ابتلاء به کرونا، توسط پیامکی به موبایلم ارسال و نزدیکترین محل رجوع به پایگاه سلامت را به آدرس سکونتم، خبررسانی نمود که در واقع این کار روحیه مضاعفی را در شهروندان ایجاد می کند و از چند لحاظ با اهمیت است.

۱- رفع تشویش و وسواس نسبت به واگیری بیماری به فرد و عدم انتقال استرس وارده به جامعه 

۲- ثبت الکترونیکی وضعیت درمانی شهروندان و آگاهی دقیق دولت از چگونگی آمار مربوط به سلامت آنها

۳- ایجاد پایگاه های متعدد سلامت در هر کوی و برزن که در تسریع تقابل با دیگر بیماری های اورژانسی مصری ناشی از بیوتروریسم موثرند.

۴- عدم مراجعه شهروندان به مراکز درمانی بزرگ مثل بیمارستان ها  که مراجعه بیماران خطری و نیز سطح آلودگی در آنها بالاست.

5- کاهش دادن هزینه  های اضافی و گزاف درمان و تسهیل در مراجعه کم تراکم بیماران به پایگاه های سلامت
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار