اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۳:۵۲
استاندار خوزستان با تشریح آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان گفت: ۵۹.۲ درصد بیماران مبتلا به کرونا بهبود یافته‌اند، ۲۷.۸ همچنان تحت نظر هستند و ۱۲.۸ درصد فوت شده‌اند.

شوشان: غلامرضا شریعتی دوشنبه شب در گفت‌وگوی تلویزیونی در خصوص آخرین وضعیت ابتلا به کروناویروس در خوزستان، اظهار کرد: آنفلوآنزای فصلی که حدود یک میلیارد نفر را در سطح جهان مبتلا کرده است، میزان کشندگی نسبتا کمی دارد اما میزان ابتلا به بیماری کووید ۱۹ به سرعت رو به افزایش است و از مرز ۳۰۰ هزار نفر نیز گذشته است.

وی افزود: ابتدا عنوان شده بود که کشندگی کووید ۱۹ به میزان ۲ درصد است، سپس میزان کشندگی این بیماری ۳.۴ درصد اعلام شد اما اکنون طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، کشندگی کروناویروس ۴.۳ درصد است که با این میزان سرایت، درصد بسیار بالایی است و اهمیت خطر را نشان می‌دهد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: پاندمی کروناویروس تاکنون ۱۹۲ کشور را درگیر کرده است. کشورهای بزرگ و مهم جهان نیز کاملا به این ویروس مبتلا هستند و آمار پاندمی که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده نیز وضعیت را مبرهن کرده است و اهمیت و حساسیت موضوع را به ما نشان می‌دهد.

شریعتی افزود: از زمان بروز نخستین مورد ابتلا به کروناویروس تا رسیدن به ۱۰۰ هزار نفر، سه ماه طول کشیده است اما در طول ۱۲ روز، موارد ابتلا به ۲۰۰ هزار نفر رسید و ترسناک‌تر این است که در مدت سه روز، در دنیا موارد ابتلا به ۳۰۰ هزار نفر رسیده است. این روند، اهمیت و ویژگی‌های ویروس کرونا را نشان می‌دهد و لزوم توجه را به ما گوشزد می‌کند.

وی با اشاره به شیوع کروناویروس در ایران، تصریح کرد: روز دوشنبه ۴ فروردین‌ماه در سطح کشور یک‌هزار و ۴۱۱ مورد به کرونا مبتلا شدند. بیشترین موارد روزانه ثبت شده در کشور مربوط به همین روز بوده است که این موضوع، اهمیت توجه ما را بیش از پیش نشان می‌دهد. در ۱۰ روز اخیر در هر ساعت ۴۸ نفر در کشور مبتلا شدند و در هر ساعت ۵ تا ۶ نفر فوت کردند و هر ساعت، ۱۹ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

استاندار خوزستان بیان کرد: تعداد بیماران مبتلا به کروناویروس در کشور تاکنون به ۲۳ هزار و ۴۹ مورد قطعی مثبت رسیده است و آمار رو به افزایش است.

وی افزود: پیک موارد سندروم تنفسی در آبان‌ماه و پیک دوم آن در اسفندماه و اوایل فروردین‌ماه است. سندروم شدید تنفسی رو به کاهش است اما موارد کروناویروس که یکی از سندروم‌های تنفسی شدید است، رو به افزایش است و به طور اختصاصی خود را نمایان می‌کند.

وی با اشاره به موارد ابتلا به کروناویروس در خوزستان، گفت: روز دوشنبه ۴ فروردین ماه ۳۰ مورد مثبت ابتلا به کرونا ویروس در خوزستان ثبت شده است. اگرچه در این روز بیشترین موارد ابتلا به کرونا در کشور ثبت شد اما روز بیشترین موارد در خوزستان نبوده است. ۲۶ اسفندماه بیشترین موارد ابتلا به کروناویروس در خوزستان ثبت شده است. این موضوع نشان می‌دهد اقدامات جدی انجام شده و باید جدی‌تر ادامه یابد.

استاندار خوزستان گفت: تعداد موارد ابتلا به کروناویروس در خوزستان تاکنون به ۴۷۴ مورد رسیده است. همچنین تاکنون ۶۱ مورد فوتی داشتیم و در روز ۴ فروردین نیز دو مورد فوتی داشتیم.

شریعتی ادامه داد: در هفته منتهی به ۲ اسفندماه چهار مورد مثبت به کروناویروس ثبت شده است. از ۱۷ تا ۲۳ اسفندماه، بیشترین موارد با ۱۷۰ مورد و ۲۴ اسفندماه تا یک فروردین‌ماه، ۱۴۹ مورد ابتلا به کروناویروس داشته‌ایم.

شریعتی افزود: ۹۴ درصد مبتلایان به کروناویروس در خوزستان در شهرها بوده‌اند و ۶ درصد ابتلا در روستاها بوده است. همچنین ۵۸ درصد موارد مبتلایان را مردان و ۴۲ درصد  را زنان تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به توزیع سنی موارد ابتلا به کروناویروس در خوزستان، افزود: میانگین سنی مبتلایان به کرونا در خوزستان ۵۲ سال است. بیشترین میزان شیوع کروناویروس بین افراد ۴۵ تا ۵۹ سال، سپس ۶۰ تا ۷۴ سال و پس از آن بین ۳۰ تا ۴۴ سال است.

استاندار خوزستان تصریح کرد: ۵۶ درصد موارد مبتلا به کروناویروس در خوزستان هیچ بیماری زمینه‌ای ندارند اما ۴۴ درصد مبتلایان، بیماری زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی، دیابت و بیماری کلیوی دارند. این نشان می‌دهد کسانی که به بیماری زمینه‌ای مبتلا هستند به دلیل اینکه کمتر از منزل خارج می‌شوند، کمتر به کرونا مبتلا می‌شوند.

شریعتی تصریح کرد: در خوزستان، ۳۳ درصد مبتلایان به کروناویروس زنان خانه‌دار، ۱۹ درصد کسانی که شغل آزاد دارند، ۱۰ درصد بازنشسته‌ها، ۹ درصد کارمندان و ۶ درصد پرسنل بهداشت و درمان هستند.

وی افزود: یعنی زنان خانه‌دار یا از همسرانشان که خارج از منزل حضور دارند، مبتلا می‌شوند یا به علت اینکه خانه‌دار هستند و به مراکز خرید یا بازار می‌روند، خود را در معرض خطر قرار می‌دهند؛ فکر می‌کنم شرایط تا حدی بحرانی است که لازم است زنان خانه‌دار از خروج از منزل اجتناب کنند. ضرورتی ندارد در این شرایط زنان خانه‌دار از منزل خارج شوند و اگر از منزل خارج نشوند، درصد ابتلای آنها بسیار کم خواهد بود.

شریعتی افزود: در بازنشسته‌ها نیز معمولا به دلیل اینکه جمعی به بیرون یا به پارک می‌روند، امکان ابتلا افزایش می‌یابد. کارمندان نسبتا درصد کمتری از ابتلا را به خود اختصاص می‌دهند زیرا بهتر توصیه‌ها را رعایت می‌کنند.

وی بیان کرد: از کسانی که کار آزاد یا سن بالا دارند و یا خانه‌دار هستند، خواهشمندیم که در این مدت از منزل خارج نشوند و در خانه بمانند. شاید هم خسته شوند اما خسته شدن بهتر از این است که سلامت و جان‌شان را از دست بدهند.

شریعتی بیان کرد: کادر بهداشت و درمان برای حفظ سلامت مردم، خود را به خطر می‌اندازند. ۶ درصد مبتلایان به کرونا یعنی ۳۰ نفر از مبتلایان به کرونا در خوزستان، از این گروه هستند. بنابراین برای اینکه کادر بهداشت و درمان نیز آمادگی لازم برای درمان بیماران را داشته باشند، از منزل خارج نشوند تا این افراد نیز کمتر در معرض خطر قرار بگیرند.

وی ادامه داد: کسبه، ۳ درصد موارد ابتلا به کروناویروس را به خود اختصاص داده‌اند بنابراین اگر تصمیمی برای تعطیلی مراکز و یا برخی اصناف گرفته می‌شود، برای حفظ سلامتشان است.

استاندار خوزستان با اشاره به وضعیت سفر در استان تصریح کرد: تعداد کسانی که به استان‌های آلوده سفر کرده‌اند، در حال افزایش است. خوزستانی‌ها به استان‌های دیگر رفته‌اند و برگشته‌اند و برای نزدیکان خود خطرآفرین شده‌اند. شیوع کروناویروس در خوزستان از طریق مسافرت به استان‌های آلوده بوده است، مثلا مشاهده می‌کنیم بیمار ۷۷ که سفر به استان آلوده داشته، چه تعدادی را مبتلا کرده است.

وی با اشاره به نقش بیماری‌های زمینه‌ای در فوت مبتلایان به کروناویروس، افزود: درست است که ۵۶ درصد مبتلایان به کروناویروس بیماری زمینه‌ای نداشته و ۴۴ درصد بیماری زمینه‌ای دارند اما ۸۲ درصد فوتی‌ها بیماری زمینه‌ای دارند و ۱۸ درصد فوت‌شدگان مبتلا به ویروس، بیماری زمینه‌ای نداشتند.

شریعتی تصریح کرد: افراد بالای ۶۰ سال که بیماری زمینه‌ای ندارند اکثریت فوتی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و افراد زیر ۶۰ سال نیز ۳۰ درصد موارد فوت را به خود اختصاص داده‌اند بنابراین کسانی که بالای ۶۰ سال دارند و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، باید مراقبت ویژه انجام دهند.

استاندار خوزستان در خصوص احتمال فوت بین مبتلایان به کروناویروس دارای بیماری زمینه‌ای، گفت: نقش نخست در این زمینه را بیماری‌های دیابت و قلبی و عروقی هر کدام با ۳۲ درصد به خود اختصاص داده‌اند. بیماری ریوی ۱۵ درصد، فشار خون ۱۴ درصد و بیماری‌های کلیوی نیز ۴ درصد را به خود اختصاص می‌دهند.

وی افزود: میانگین سنی فوت‌شدگان ۶۲.۵ سال است؛ بیشترین فوتی‌ها نیز در سن ۶۰ تا ۷۴ سال، پس از آن ۷۵ سال به بالا و سپس ۴۵ تا ۵۹ سال است. عمده این موارد فوتی، بیماری زمینه‌ای دارند. همچنین ۵۷ درصد فوت‌شدگان مردان و ۴۳ درصد زنان هستند.

وی با اشاره به فراوانی موارد کروناویروس به تفکیک شهرستان‌های خوزستان بر اساس تعداد، گفت: در شرق اهواز ۸۶ مورد، غرب اهواز ۷۵ مورد، دزفول ۴۱ مورد، آبادان  ۳۸ مورد، خرمشهر ۳۵ مورد و اندیمشک ۳۳ مورد ابتلا ثبت شده است.

شریعتی تصریح کرد: در میزان ابتلا به کروناویروس در صد هزار نفر جمعیت، خرمشهر گوی سبقت را ربوده است؛  یک هفته پیش اندیمشک رتبه نخست در ابتلا در صد هزار نفر جمعیت را داشت و خرمشهر در رده ششم و هفتم قرار داشت اما متاسفانه اکنون با شرایطی مواجه هستیم که به علت کم توجهی، عدم رعایت نکات بهداشتی و یا مقاومت در برابر تعطیلی مغازه‌ها و مراکز تجاری، خرمشهر درصد بالاتری را به خود اختصاص می‌دهد و رتبه نخست را دارد.

وی افزود: این مساله هشداری به مردم، مسئولین خرمشهر و منطقه آزاد اروند و همه کسانی است که در این شهرستان نفوذ دارند.

استاندار خوزستان بیان کرد: آبادان، اندیمشک و یا شوشتر رتبه‌های بیشتری داشتند اما با مداخلات انجام‌شده، در حال عقب‌نشینی هستند. به نظر می‌رسد در خرمشهر و شادگان مداخلات خوبی انجام نشده است و این موارد، هشداری برای ما است. باید شرایط را کنترل کنیم و اجازه ندهیم موارد ابتلا به کرونا به سرعت افزایش یابد.

شریعتی تصریح کرد: در مجموع از ۴۷۴ مورد مثبت کروناویروس در خوزستان، ۲۸۱ مورد بهبود یافتند و ۶۱ مورد فوت کردند. در حال حاضر ۱۳۲ نفر از مجموع بیماران، در بیمارستان‌ها بستری هستند. بنابراین، ۵۹.۲ درصد بیماران مبتلا به کرونا بهبود یافته‌اند، ۲۷.۸ همچنان تحت نظر هستند و ۱۲.۸ درصد فوت شده‌اند. البته توجه شود این موارد از موارد شدید بستری‌شده هستند، نه همه موارد ابتلا.

وی با اشاره به تعداد نمونه‌های بررسی‌شده روزانه و موارد مشکوک به کروناویروس در خوزستان، گفت: تاکنون بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ نمونه در خوزستان بررسی شده که ۴۷۴ مورد از این تعداد مثبت بوده و یک هزار و ۹۲۶ مورد منفی بوده است.

استاندار خوزستان ادامه داد: بحثی که وزارت بهداشت به صورت جدی آغاز کرده، غربالگری جمعیت است. مردم می‌توانند به سایت salamat.gov.ir مراجعه و فرم را پر کنند یا از دانشگاه‌ها  و دانشکده‌های علوم پزشکی با خانواده‌ها تماس می‌گیرند تا اطلاعات لازم را به دست بیاورند.

وی افزود: در استان خوزستان تاکنون ۲ میلیون و ۳۶۷ هزار و ۶۵۳ نفر غربالگری شده‌اند. با وجود اینکه دانشگاه علوم پزشکی اهواز در اجرای این طرح تاخیر داشته، اما رتبه ششم کشور را تاکنون به خود اختصاص داده است.

شریعتی گفت: در حال حاضر، غربالگری در شهرهای کوچک خوزستان تقریبا در حال رسیدن به صد درصد است اما هنوز درصد غربالگری در شهرهای بزرگ نسبتا پایین است که باید شهرستان‌های آبادان، خرمشهر، بهبهان، اهواز، رامهرمز، ماهشهر، دشت‌آزادگان، اندیمشک و دزفول اقدامات اساسی در این راستا انجام دهند تا به غربالگری صد درصد برسیم. فرمانداران نیز موظف هستند این کار را پیگیری و نظارت کنند تا تشخیص و شناخت بیماران احتمالی انجام شود.

استاندار خوزستان با اشاره به نتایج غربالگری اهواز، گفت: ۲.۴ درصد از مجموع افراد غربالگری شده اهواز به بیمارستان‌های منتخب ارجاع داده شده اند. ۰.۱۹ درصد نیز به صورت سرپایی درمان شدند، ۱۵ درصد توصیه به مراقبت در منزل شدند و ۸۲ درصد مساله خاصی نداشتند.

وی بیان کرد: انتظار می‌رود مردم به سایت salamat.gov.ir مراجعه ‌کنند و از افرادی که در این زمینه اقدام کرده‌اند، تشکر می‌کنیم. تاکنون ۸.۵ درصد جمعیت، خوداظهاری کرده‌اند اما  ۶۵ درصد موارد را ما پیگیری کرده‌ایم.

شریعتی تصریح کرد: انتظار داریم مردم صادقانه پاسخگو باشند و شرایط خود را بدون کم و کاست بیان کنند تا تشخیص لازم را در زمان مناسب انجام دهیم. همچنین کسانی که احتمال انتقال بیماری را دارند از جمعیت جدا کنیم.

استاندار خوزستان با اشاره به مناطق درگیر کروناویروس در اهواز، گفت: در غرب اهواز، کیانپارس با ۱۴ مورد ابتلا به کروناویروس همچنان در صدر قرار دارد، اگرچه از هفته پیش تاکنون تنها یک مورد مثبت ابتلا به کروناویروس در این منطقه تشخیص داده شده است. گلستان نیز چهار مورد، بوستان سه مورد، کمپلوی شمالی سه مورد و کوی علوی چهار مورد ابتلا دارند. در شرق اهواز نیز فاز ۲ پاداد، کوروش و مهدیس هر کدام ۶ مورد ابتلا و آخرآسفالت و  شهرک آغاجاری هر کدام ۴ مورد ابتلا را دارند.

وی با تاکید بر لزوم عدم حضور در تجمعات افزود: در حالی که امروز گزارش داده شد که شرایط در گتوند بسیار عادی بوده اما موارد مثبت کرونا در این شهرستان به سه مورد رسیده است و این مساله نشان از عدم دقت و مراقبت است. اینکه به این راحتی از این مساله بگذریم، مانند بمب ساعتی است که ما را با بحران مواجه می‌کند. کنترل شهرهای کوچک بسیار راحت تر است. اینکه در یک شهر کوچک، دو بیمار مبتلا به کرونا داشته باشیم، معادل ۲۰۰ بیمار در اهواز است.

شریعتی با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در حوزه دانشکده‌های علوم پزشکی سطح استان خوزستان بیان کرد: مراقبت در حوزه دانشکده علوم پزشکی آبادان کم بوده است و باید به طور جدی در این زمینه اقدام شود و سختگیرانه‌تر اقدام کنند زیرا نسبت به جمعیت در منطقه آبادان، خرمشهر و شادگان بیماران زیادی داریم. ۸۵ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در خوزستان از این شهرستان هستند که این آمار قابل قبول نیست و در این زمینه مداخله می‌کنم.

وی افزود: امروز یا روز گذشته در شادگان مراسم فاتحه ای بوده که حداقل ۲ هزار نفر در این مراسم شرکت کردند. این موضوع مانند این است که بمب ساعتی در چنین جمعیتی رها کنیم و همه را در معرض خطر قرار دهیم. از مردم خواهش می‌کنم چنین مراسمی را کنار بگذارند. آداب و رسومات سنتی مانند نوع دوستی در شرایط فعلی کنار گذاشته شود.

وی تصریح کرد: روند رشد ابتلا به کروناویروس در شوشتر کاهش یافته اگر چه همچنان در جمعیت ۱۰۰ هزار نفری رتبه سوم را دارد اما روند رشد کم است و نشان از تاثیر مداخلات ما است باید این اقدامات هدفمند ادامه یابند.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار