اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۹
شوشان - ابوالفضل بابادی شوراب / یک لر دوستدار وطن :
۱۰ اردیبهشت بعنوان روزی عنوان می گردد که سپاه ایرانی با پیروزی بر استعمار پرتغالی و بازپس گیری جزایر خود، حاکمیت خود را بر خلیج پارس تثبیت نمود.

خلیج پارس بجز فواید منابع مادی که در آن وجود دارد، به بخشی جداناپذیر از هویت ملی ما تبدیل شده است.

اما نگارنده از زاویه دیگری به ۱۰ اردیبهشت می نگرد.

از بعد قهرمان ملی این واقعه و سلحشورانی که در طول تاریخ ایران از جای جای وطن تکه تکه شده مان برخاسته اند و جغرافیاگرایی نهادینه شده در ما ایرانیان اجازه نشر آن را نمی دهد!

بطور مثال که کسروی تنها برای آذربایجان نوشت(و از سرداران بختیاری و یپرم خان ارمنی و سواران شمال سخنی نیاورد)و آنجا که در داستان های واقعی جنگ(نه تخیلی)هیچ دلاور نوجوانی به مانند شهید بهنام محمدی لر شجاعت به خرج نداد(اما خب لر است و نباید زیاد...)و البته جدیدا برخی همتباران من نیز به تاسی از دیگران تنها از برای خود می نویسند و...اینجا می خواهم سنت شکنی کنم، شاید این سنت شکنی ها به انسجام ملی در پهنه فلات ایران کمک کند، شاید.

اما در تاریخ و روزگار امروز ما بعلت قوم پرستی ها که با ظاهری ملی گرایی تزیین می شود، هیچگاه از نقش لرها، ارمنی ها، گرجی ها، قشقایی ها، آذری ها، بلوچ ها، سیستانی ها، گیلک ها، مازنی ها و عرب ها...در پاسداست و سربلندی ایران امروز آنطور که باید بیان نمی گردد.

نوشته بالا شاید مقدمه ایی بلند باشد تا به اهمیت بررسی واقعه تاریخی ۱۰ اردیبهشت از منظری دیگر برسیم:

برای این موضوع باید بدانیم که وطن اصلی سردار ایرانی فاتح این عملیات غرورآفرین و ضد استعماری در دوره صفویه، امروز جزیی از ایران نیست، بله این سردار ایرانی امامقلی خان اوندیلادزه معروف به امامقلی خان گرجی بود.(بعدها گرجستان ایران در زمان سلطنت قاجاریان وطن فروش به روس ها واگذار شد)

در زمان صفویان، بخاطر شجاعت زایدالوصف لرها و گرجی ها و ارمنی ها بخش قابل توجهی از نیروی نظامی ایران از هموطنان گرجی و‌ ارمنی و لر تشکیل می شد.

قطعا پاسداشت ۱۰ اردیبهشت و در ادامه پاسداشت قهرمان گرجی_ایرانی تبار آن اوندیلادزه بعنوان بخشی از هویت ملی، می تواند زمینه و پیوندی همیشگی برای دوستی ایران و تکه جداشده اش گرجستان در روزگار امروز باشد، اما اگر قومگرایانی که نقش شهید بهنام محمدی را کمرنگ کرده اند، بگذارند!و بدانند تقویت قومیت های ایرانی، به سربلندی کلیت ایران کمک می کند و همانطور که بعنوان یک لر ایرانی، ایرانیان لرتباری همچون بهنام محمدی، علیمردان خان و بی بی قدم خیر قهرمانان من هستند، نادرشاه افشار، یعقوب لیث سیستانی، امامقلی خان اوندیلادزه گرجی، ستارخان آذری، استاد بهمن بیگی قشقایی، احمد شاه مسعود افغان و شهید سید علی هاشمی عرب و میرزا کوچک خان شمالی و یپرم خان ارمنی نیز باید قهرمانان همه ما باشند.

به امید آنکه با پاسداشت رنگین کمان قومی فلات ایران و دفاع از حقوق زبانی و سرزمینی و هویتی این قومیت ها، برای کلیت سربلندی فلات ایران و نه تنها یک جغرافیای خاص بیندیشیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار