اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۲
سرپرست مرکز بهداشت خوزستان تشریح می کند:
سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: شاید مردم خسته شده باشند اما قرار نیست این ویروس به زودی از جامعه خارج شود؛ ویروس کرونا، ویروس زیرک و هوشمندی است و از نقاط ضعف ما استفاده می‌کند.
شوشان: دکتر سیدمحمد علوی اظهار کرد: کرونا از دوم اسفندماه با اولین مورد از بیمارستان امام علی(ع) اندیمشک و یک بیمار دیگر در همان روز در هندیجان، در خوزستان شناسایی شد بنابراین آغاز بیماری، با حالت مرگ بیماران همراه شد.

وی افزود: در ابتدای شیوع کروناویروس، با حمایت‌های مسئولین استان خوزستان، وضعیت ابتلا به کرونا نسبت به کشور خوب بود. با توجه به وجود مرزهای زمینی، هوایی و دریایی در خوزستان انتظار می‌رفت که موارد بیماری بالا باشد اما تعداد موارد، پایین بود.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: مقررات سفت و سختی برقرار شد و مردم در خانه ماندن را رعایت کردند در نتیجه، موارد بیماری پایین بود. با پایان تعطیلات و بازگشایی اصناف از ۲۳ و ۳۱ فروردین ماه، توجه مردم کم شد و این کم‌توجهی باعث شد انتقال ویروس در جامعه افزایش یابد.

وی که چهارشنبه شب در یک گفت‌وگوی تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: البته این مساله یکی از دلایل افزایش آمار کرونا در خوزستان است. علت دیگر افزایش موارد بیماری که درصد بالایی از کل موارد را به خود اختصاص داده، تشدید بیماریابی است.

علوی بیان کرد: تنها در روز چهارشنبه (۱۷ اردیبهشت ماه) حدود ۷۲۶ نمونه‌گیری انجام شد در حالی که قبلا تنها از بیماران بدحال که در بیمارستان بستری می‌شدند، نمونه‌گیری می شد؛ یعنی تعداد نمونه‌گیری‌ها از حدود ۳۰ تا ۴۰ نمونه، به حدود ۳۰۰ نمونه رسیده است.

وی گفت: در حال حاضر از حالت انفعالی قبلی خارج شده‌ایم و گلوگاه‌ها را پیدا کرده‌ایم و خودمان به سراغ مردم می‌رویم و نمونه‌گیری می‌کنیم.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه با افزایش نمونه‌گیری، موارد ابتلا کشف می‌شوند، بیان کرد: در حال حاضر تعداد موارد بیماران سرپایی، از بیماران بستری بالاتر است بنابراین این موضوع علامت خوبی است یعنی بیماران نهفته و بدون علامت، شناسایی می‌شوند و با تحت مراقبت قرار دادن، از بدحال شدن آنها جلوگیری می‌کنیم و در صورت نیاز بستری می‌شوند و از وخیم شدن حال آنها پیشگیری می‌شود.

وی در خصوص نظارت بر قرنطینه بیماران سرپایی مبتلا به کرونا، گفت: در این راستا برنامه خودمراقبتی در ایران و بسیاری از کشورها اجرا شده است. در قالب این برنامه، مردم در سامانه خوداظهاری ثبت نام کردند و سپس اطلاعات آنها ثبت شد و همکاران ما با آنها تماس گرفتند و در صورت نیاز راهنمایی شدند تا به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند. مواردی نیز در صورت ابتلای شدید به کرونا، به بیمارستان هدایت شدند.

علوی افزود: در صورتی که بیماران علائم خفیفی داشته باشند در صورت امکان زندگی در یک اتاق مجزا، در خانه می‌ماندند و در غیر این صورت به نقاهتگاه‌ها ارجاع داده می‌شدند.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: خودمراقبتی به این بستگی دارد که بیمار از نظر فرهنگی تا چه حد دستورات پزشک را رعایت کند. برخی این مساله را رعایت کردند اما تعدادی نیز پس از دو سه روز، با حال عمومی خوب از خانه خارج شدند و این مساله باعث انتشار ویروس شد بنابراین برنامه خودمراقبتی با اما و اگر بود و کنترلی بر آن نیست و بستگی دارد فرد چقدر رعایت کرده باشد.

وی عنوان کرد: شاید بسیاری از این افراد، رعایت نکرده باشند. اگر بتوانیم بیماران را به نقاهتگاه‌ها هدایت کنیم خوب است اما متاسفانه استقبال مردم از نقاهتگاه آن طور که باید و شاید، نبود.

علوی در خصوص علت اصلی افزایش آمار کرونا، گفت: هر چه تعداد بیماران سرپایی بیشتر و تعداد بیماران بستری کمتر باشد، نشان می‌دهد مردم فاصله‌گذاری اجتماعی و دستورات را رعایت می‌کنند اما اگر موارد بیماران بستری بیشتر از بیماران سرپایی باشد، نشان می‌دهد مردم بی‌مبالاتی کرده‌اند.

وی در خصوص افزایش فوت‌شدگان مبتلایان به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در خوزستان، بیان کرد: برخی از این افراد شاید از سه هفته پیش در بیمارستان بستری شده بودند بنابراین باید در این زمینه، تفاوت موارد بستری و ترخیصی را در نظر بگیریم. روز دوشنبه این هفته تعداد بیماران سرپایی سه تا چهار برابر بیماران بستری بود البته روز چهارشنبه تعداد این دو دسته بیماران معادل هم بود و این مساله به معنی عدم رعایت مردم بوده است.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: شاید مردم خسته شده باشند اما قرار نیست این ویروس به زودی از جامعه خارج شود؛ ویروس کرونا، ویروس زیرک و هوشمندی است و از نقاط ضعف ما استفاده می‌کند.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان افزود: کروناویروس نقاط ضعف زیادی دارد اما ما با رفتار ناشایست اجازه داده‌ایم این ویروس، بر ما حاکمیت پیدا کند.

وی در مورد نقاط ضعف ویروس کرونا گفت: کروناویروس ذلیل است و پوسته خارجی آن چربی دارد بنابراین با شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون و یا ضدعفونی کردن با محلول الکلی، این ویروس از بین می‌رود. کرونا، ویروس سنگینی نیز هست بنابراین با عطسه و سرفه در کمتر از یک متر رسوب می‌کند.

علوی اضافه کرد: اندازه این ویروس نیز بزرگ است بنابراین زمانی که از ماسک استفاده می‌کنیم، از ورود آن به بدن جلوگیری می‌شود. از همه چیز مهم‌تر این است که خدا به ما عقل داده تا خود را در معرض این ویروس قرار ندهیم. بنابراین ابزار جلوگیری از ابتلا به کرونا را داریم.

وی در خصوص توصیه‌های اولیه مبنی بر اینکه تنها مبتلایان به کرونا باید ماسک استفاده کنند و اینکه اکنون گفته می‌شود همه باید ماسک بزنند، بیان کرد: توصیه‌ها بسته به شرایط روز، تغییر می‌کند. در آن زمان ویروس هنوز تا این حد در جامعه ما گسترده نشده بود. به عنوان مثال در اوایل، قم درگیر بود و هنوز خوزستان درگیر نبود و ما تنها اقدامات پیشگیرانه را انجام می‌دادیم. همچنین موارد ابتلای بیماری کم بود اما اکنون بیماری گسترده شده و در هر مکان شلوغ، قطعا ویروس وجود دارد بنابراین در اماکن شلوغ مانند فروشگاه‌ها، ادارات و بانک‌ها باید ماسک استفاده شود زیرا اکنون وضعیت نسبت به یک ماه قبل تغییر کرده است.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: در برخی اماکن که فاصله بین مردم رعایت شده، ضرورتی به استفاده از ماسک نیست اما مثلا اگر سه چهار نفر در یک اتاق سه در چهار باشند باید ماسک استفاده کنند بنابراین پوشش باید متناسب با شرایط مکان باشد.

وی عنوان کرد: برای اینکه فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود باید با فرد کنار، جلو و پشت یک متر فاصله را رعایت کنید یعنی یک فرد به چهار مترمربع فاصله نیاز دارد بنابراین در یک اتاق ۱۲ متری، حداکثر سه نفر می‌توانند حضور داشته باشند اما اگر در یک اتاق ۱۲ متری ۲۰ نفر حضور داشته باشند، باید تهویه ایجاد شود و پنجره‌ها باز شوند.

علوی افزود: ابتدا گفته می‌شد با گرما، ویروس از بین می‌رود. در همان بازه زمانی بیان کردم که چنین چیزی نیست و با گرما انتظار داریم که ویروس حتی تهاجمی‌تر شود و اکنون با گرم شدن هوا وضعیت بدتر شده است.

وی با اشاره به تردد مردم در خیابان‌ها، اضافه کرد: اگر قرار است مردم رعایت نکنند و ما بایستیم و تماشا کنیم، نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم چه اتفاق ناگواری رخ خواهد داد. در این راستا طرح ضربتی تشدید نظارت‌ها آغاز شده و طبق آن، ابتدا آموزش و هشدار داده می‌شود و در صورت عدم رعایت پروتکل‌ها، صنف متخلف پلمب می‌شود.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در درجه اول از مردم خواهش می‌کنیم دستورالعمل‌ها را رعایت کنند. در خانه ماندن یک امر علمی است و اکنون پیشرفته‌ترین کشورها، آن را رعایت می‌کنند؛ مردم ما هم رعایت می‌کردند اما از ۳۱ فروردین ماه بی‌پروا در خیابان حضور می‌یابند و خیلی راحت می‌گویند ما مبتلا نمی‌شویم.

وی افزود: این در حالی است که این افراد باید بخش ICU بیمارستان رازی اهواز را ببینند و متوجه شوند فرد مبتلا به کرونا چه زجری می‌کشد. سرفه‌هایی از عمق قلبشان می‌کنند و زمانی که انسان به آنها نگاه می‌کند، دلش می‌سوزد.

علوی گفت: این بیماران، زجر تنفسی دارند و بیمار هزار بار می‌میرد و زنده می شود تا یک نفس بکشد. ابتلای بسیاری از مبتلایان، به دلیل بی‌مبالاتی همین افراد بوده است.

وی عنوان کرد: حتی اگر جوانی مبتلا شود و عفونت بدون علامت داشته باشد، ویروس را به خانه می‌برد و دیگران را مبتلا و راهی ICU می‌کند.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: بیماری، معلول رفتار و واکنش ما در جامعه است و اکنون همه ما مسئول هستیم. یک کشتی در دریای طوفانی حرکت می‌کند و ۹۵ درصد افراد تلاش می‌کنند کشتی را به ساحل برسانند اما دو سه نفر شروع به سوراخ کردن کشتی می‌کنند. در حال حاضر کسانی که رعایت نمی‌کنند، همین افراد هستند.

وی عنوان کرد: با ویروسی سر و کار داریم که آن را نمی‌شناسیم و دارو یا واکسنی برای آن نداریم. ابتدا ممکن است بیمار با پای خود به بیمارستان مراجعه کند اما به تدریج بدحال می‌شود و زمانی که بیمار بدحال شود اگر یک تیم پنج شش نفره از بهترین متخصصین بالای سرش حضور پیدا کنند، هیچ نتیجه‌ای نمی‌گیرند.

علوی افزود: آیا درست است با بی‌مبالاتی تعدادی، افراد زیادی دچار مشکل شوند؟ در بیماری‌های عفونی سلامت یک فرد منوط به سلامتی فرد دیگر است. این بیماری به شدت واگیردار است و منتقل می‌شود بنابراین از مردم می‌خواهیم رعایت کنند.

وی گفت: مسئولان استان خوزستان کمر همت بسته‌اند. البته تنها با خواهش و التماس رفتار نمی‌کنیم و در صورت عدم رعایت مشاغل کلیدی، برخورد قانونی و مسئولانه خواهیم داشت.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: یکی از مشکلات این بیماری، حاشیه آن است. اکنون ویروس وجود دارد اما از آن بدتر، ترس مردم است. ترس مردم باعث شده به رفتارها و باورهایی برسند که برای آنها ضرر دارد.

وی ادامه داد: زن باردار باید برای مراقبت به مرکز بهداشت برود و به موقع برای زایمان به بیمارستان مراجعه کند اما گاهی اوقات این زنان بی جهت می‌ترسند. همه بیمارستان‌های ما آلوده به کرونا نیستند و به عنوان مثال در اهواز تنها بیمارستان رازی برای کرونا در نظر گرفته شده و بیمارستان قدیم آیت‌الله طالقانی نیز برای این بیماران تجهیز شده است.

علوی گفت: در اهواز بیمارستان‌های امام و گلستان بیمار مبتلا به کرونا ندارند بنابراین مردم باید به بخش زایمان بیمارستان امام مراجعه کنند.

وی افزود: مراکز بهداشتی و درمانی ویژه کرونا، مراکز منتخب ما هستند و دیگر مراکز ما از نظر کرونا پاک هستند، پس چرا مردم برای واکسیناسیون کودکان خود مراجعه نکنند؟

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به تبعات عدم واکسیناسیون کودکان، گفت: در پی انجام ندادن واکسیناسیون، ممکن است کودکی به سرخک مبتلا شود و نابینا شود یا فوت کند. در دو ماه اخیر علیرغم تماس همکاران ما با خانواده‌ها به منظور مراجعه برای واکسیناسیون، میزان مراجعه هم برای واکسیناسیون و هم سایر کارها، افت کرده است.

وی افزود: به خانواده ها اطمینان می‌دهیم مراکزی که برای مراقبت و واکسیناسیون کودکان اختصاص یافته‌اند، پاک هستند. اگر پوشش واکسیناسیون پایین بیاید ممکن است کودکان به بیماری‌های خطرناکی از جمله فلج اطفال، سرخک و کزار که کشنده هستند، مبتلا شوند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار