شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۸
اين موضوع نشان مي‌دهد که اوايل شيوع کرونا، اهواز تحت‌الشعاع بيماری قرار نگرفت. اما اکنون با برگزاری جشن‌ها، عروسی ‌ها، مراسم عزاداری و... ابتلای افراد به ويروس افزايش يافته است. در واقع طبق مشاهدات ما در آن منطقه، وضعيتی که در اهواز ايجاد شده، همان موج اول بيماری است که با تاخير آغاز شده است.
يک متخصص بيماري‌هاي عفوني با اشاره به اينکه زمان بروز موج دوم و سوم کرونا به رفتار مردم وابسته خواهد بود، گفت: اگر مردم فاصله‌گذاري اجتماعي را رعايت نکنند، ماسک استفاده نکنند، اعتقادي به رعايت مسائل بهداشتي نداشته باشند و...، مطمئنا با اوج مجدد بيماري در کشور رو‌به‌رو مي‌شويم. دکتر مسعود مرداني با تاکيد بر اينکه موج دوم کرونا هنوز آغاز نشده است، گفت: بايد ببينيم دقيقا چه اتفاقي رخ داده است.

در اسفند ماه سال گذشته در اهواز روزانه حدود پنج تا هفت بيمار کرونايي داشتيم. در حالي همان زمان در قم، گيلان، تهران و... تعداد بيشتري بيمار داشتيم.

اين موضوع نشان مي‌دهد که اوايل شيوع کرونا، اهواز تحت‌الشعاع بيماري قرار نگرفت. اما اکنون با برگزاري جشن‌ها، عروسي‌ها، مراسم عزاداري و... ابتلاي افراد به ويروس افزايش يافته است. در واقع طبق مشاهدات ما در آن منطقه، وضعيتي که در اهواز ايجاد شده، همان موج اول بيماري است که با تاخير آغاز شده است.

افزايش مبتلايان به کرونا

وي با بيان اينکه موارد جديد بيماري کوويد19 رو به افزايش است، افزود: اين موضوع سه علت دارد؛ اولا بهبود سيستم بيماريابي در کشور را شاهد هستيم، ثانيا مراجعه مردم به آزمايشگاه‌هاي تشخيصي براي انجام تست PCR بيش از گذشته شده است. به‌طوري که در ابتداي شيوع بيماري سه آزمايشگاه در کشور در اين بخش فعال بودند، اما اکنون بيش از 60 مرکز اخذ تست را انجام‌ مي‌دهند. در وهله سوم نيز که اهميت بسيار زيادي دارد افزايش تحرکات اجتماعي است.

در عيد نوروز و سيزده‌بدر رعايت خوبي صورت گرفت، اما اکنون مي‌بينيم حضور و تحرک در خيابان‌ها حتي نسبت به قبل از شيوع کرونا در کشور بيشتر است. اين نشان مي‌دهد مردم به اين تصور دچار شده‌اند که کرونا تمام شده است. وي با ابراز تاسف نسبت به عادي انگاشتن بيماري کوويد19 توسط مردم، ادامه داد: در روزهاي گذشته چندين مشاوره پزشکي عفوني پيش از انجام اعمال جراحي به بيمارانم ارائه دادم و مشاهده کردم اکثر مراجعين طي دو هفته اخير به شهرهاي شمالي سفر کرده‌اند.

به طور مثال خانم‌هاي باردار پيش از ورود به اتاق زايمان مشاوره مي‌شوند و تمامي خانم‌هاي بارداري که بنده مشاهده کردم طي دو هفته قبل به شمال سفر کرده بودند.

آيا براي يک خانم بارداري که 9 ماه از فرزند خود مراقبت کرده و در ماه‌ آخر باردري است، سفر به شهرهاي شمالي ضرورتي دارد؟ همين افراد در صورت ابتلا به کرونا يک‌ بيمارستان را درگير مي‌کنند، زنحيره انتقال بيماري را تقويت مي‌کنند و ... . اين متخصص بيماري‌هاي عفوني افزود: بي‌مهابا شدن مردم نسبت به بيماري به سه علت رخ داده است؛ اول آنکه ترس‌شان از کرونا ريخته است.

در حال حاضر مردم به اين آگاهي رسيده‌اند که هرکس به کرونا مبتلا شود، قرار نيست بميرد.

بنابراين اين تصور برايشان به وجود آمده که حتي اگر مبتلا شوند، حتما بهبود خواهند يافت. دوم آنکه اعتقاد به فاصله‌گذاري اجتماعي به کمتر از 30 درصد کاهش پيدا کرده است و سومين علت، افزايش سفرها است. سفرهايي که در فروردين‌ ماه و عيد نوروز تا 80 درصد کاهش يافته بود، اکنون حتي بيش از زماني شده است که کرونا در کشور شيوع نداشت.

نمونه بارز آن تعطيلات آخر هفته است که آمار روانه شدن مردم به شهرهاي شمالي را افزايش داد. مرداني با بيان اينکه اعتقاد به در خانه ماندن نيز در ميان مردم کاهش داشته است، بيان کرد: در تمام اپيدمي‌هاي عفونت‌هاي ويروسي دستگاه تنفسي فوقاني، اولين جايي که تعطيل مي‌شود مدارس و دانشگاه‌ها است و آخرين جايي که بازگشايي در آن انجام مي‌گيرد نيز مدارس و دانشگاه‌ها هستند؛ اما در حال حاضر اصرار مي‌شود که دانشگاههاي شهريه اي باز شود زيرا شهريه‌ها عقب افتاده.

درست است که موضوعات اين‌چنيني براي اقتصاد مملکت موثر است، اما وقتي شما سلامت نداشته باشيد، اقتصاد به چه درد مي‌خورد؟. وي افزود: با برداشتن طرح ترافيک، افزايش تردد در مناطق مرکزي شهر تهران وحشتناک بود و تردد افزايش يافته بود. يکي از علل اجراي طرح ترافيک، کنترل اين موضوع بود اما مقرر شده است طرح ترافيک دو هفته به صورت آزمايشي اجرا شود و اگر ببينند اين آزمون تجربي منجر به افزايش موارد ابتلا مي‌شود، مطمئنا دوباره آزاد خواهد شد.

مرداني در خصوص استفاده از ماسک، اظهار کرد: سازمان بهداشت جهاني بويژه براي کشورهايي مانند ما که برخي مردم فاصله‌گذاري اجتماعي را مضحکه قرار دادند توصيه مي‌کند حتي مردم بدون علامت هنگام خروج از منزل از ماسک استفاده کنند.

هنوز موج دوم کرونا آغاز نشده

وي در پاسخ به اين سوال که آيا به دنبال همزماني اجراي طرح ترافيک، سفر رفتن مردم در روزهاي اخير، برگزاري امتحانات نهايي مدارس و...، امکان افزايش موارد ابتلا به ويروس کرونا طي روزهاي آتي وجود دارد يا خير؟ تصريح کرد: اگر مردم فاصله‌گذاري اجتماعي را رعايت نکرده، ماسک استفاده نکنند، اعتقادي به رعايت مسائل بهداشتي نداشته باشند و... مطمئنا ما با اوج مجدد بيماري در کشور روبرو خواهيم بود. هنوز موج دوم کرونا آغاز نشده است، اما هم موج دوم و هم موج سوم اتفاق مي‌افتد اما زمان آن بستگي به رفتار مردم خواهد داشت، اميدواريم هشدارها را جدي بگيرند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار