اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۲
شوشان / عبدالله سلامی: 

چرا عده‌ای از اهالی بخش غیزانیه دست به اعتصاب عمومی زدند؟ چرا گلرو نماینده سمنان در سفر هیئت پارلمانی مجلس اصولگرای یازدهم به اهواز، در نشست با کارگزاران دولت تدبیر و امید خطاب به استاندار خوزستان سخنان فاقد محمل قانونی و ضمانت اجرایی بر زبان راند؟ چرا شریعتی استاندار خوزستان در پاسخ به سخنان نماینده ی سمنان، پای اپوزسیون عربی خارج از کشور و عربستان را به میان کشاند!؟ 

آيا مانور بر سر راه‌اندازی پروژه‌ معطل مانده‌ شبکه‌ی آب رسانی غیزانیه، به اعتراض اهالی و متعاقب آن به طرح سخنان رادیکال نماینده سمنان و پاسخ نسنجیده‌ استاندار خوزستان نیاز داشته است؟ کدام اقدام موجه و قابل دفاع است؟ اعتراض اهالی غیزانیه، سخنان گلرو خطاب به شریعتی یا پاسخ استاندار به سخنان انتقادی نماینده‌ سمنان!؟ 

بر کسی پوشیده نیست و به کرات نقل شده که غیزانیه بر روی مخازن سرشار از نفت حوزه‌ی شرکت مارون مناطق نفت خیز جنوب واقع شده و از ده‌ها حلقه چاه و تاسیسات چندین واحد بهره‌برداری، نمک‌زادیی، تقویت فشار گاز، تولید گاز مایع و ... برخوردار است. خاک اراضی غیزانیه شور و قلیایی و سطح آب های زیر زمین آن بالا و شور و قلیایی آزمایش شده است. 

نزدیک‌ترین نقطه‌ی غیزانیه به منابع اب شیرین ۳۵ کیلومتر تخمین زده شده.

بافت جمعیتی غیزانیه از یک شبکه‌ متراکم روستایی عرب‌نشین با جمعیت قابل‌توجه تشکیل شده است به همین دلیل در برگزاری ادوار انتخابات متعارف، روی کسب بیشتر آراء آن، سرمایه‌گذاری چشم‌گیر تبلیغاتی صورت گرفته می‌شود، با این وجود اهالی غیزانیه از مواهب وجود تاسیسات نفتی اراضی متبوع خود به جز چند پست نگهبانی و انواع آلودگی های زیست محیطی از پسماندهای نفتی و گازسوزی نصیبی نبرده‌اند. 

رونق حرفه‌ی کشاورزی و دامداری به دلیل شرایط اقلیمی نامناسب و همچنین آلایندگی تاسیسات صنایع نفتی، فاقد بهره وری و صرفه‌ اقتصادی است. غیزانیه در یکی از درآمدزاترین فیلدهای نفتی، هنوز از خدمات عمومی شهری و روستایی اولیه محروم است، نرخ بالای درصد بیکاری در میان جوانان غیزانیه با توجه به جمعیت آن، بسیار محسوس و بحران‌ساز است.

از مشاهده‌ وضعیت جاری غیزانیه چنین بر می‌آید که هیچ همت و برنامه‌ای به منظور توسعه‌ مناطق میان‌شهری و بخش‌داری‌های حومه‌ اهواز و همچنین شهرهای اقماری آن در ساز و کار معاونت عمرانی و معاونت برنامه‌ریزی استان پیش‌بینی نشده و پروژه های خدمات رسانی عمومی و ابتدایی ا‌ز جمله پروژه شبکه‌ آب‌رسانی تامین آب شرب، خارج از یک برنامه‌ی جامع و نظارت‌شده، کلنگ و کلید خورده‌اند.

از سوی دیگر تقارن خبر اعتراض عده‌ای از ساکنان غیزانیه و برخورد قهری با معترضین با اخبار مربوط به نتایج جلسه سوم دادگاه مدیر عامل شرکت جنجالی کشت و صنعت هفت تپه( که از قضا در آن نامی از استاندار خوزستان به میان اورده شد!) و همچنین خبر شروع اولین جلسه کار مجلس یازدهم ( با نطق رییس مجلس که در آن اشاره به رفتار منطقی و انقلابی قوه مقننه با قوه ی مجریه ذکر شده بود! ( افکار عمومی را سرگرم کرده بود اما اخبار اعتراضات غیزانیه تمام این اخبار را را تحت تاثیر خود قرار داد. 

مضافا اعزام فوری و کم سابقه‌ یک هیئت پارلمانی متشکل از تعدادی از نمایندگان مجلس یازدهم که ظاهرا به دعوت یکی از نمایندگان شهرستان اهواز انجام گرفته، خبر ساز شد.

 در آستانه ورود هیئت پارلمانی مجلس یازدهم به اهواز، گلرو نماینده سمنان مشایعت و استقبال از هیئت پارلمانی مجلس یازدهم با استفاده از ماشین های شاسی بلند و مدل بالا را به باد انتقاد گرفت. شروع بازدید فوری هیئت پارلمانی از غیزانیه و مشاهده‌ اوضاع عمومی این بخش محروم واقع در ۳۵ کیلومتری شرق اهواز، اسباب آن شد تا جلسه ای با حضور استاندار و سایر کارگزاران عالی رتبه استان خوزستان برگزار شود. 

آنچه از برگزاری این نشست در اخبار و شبکه های اجتماعی منعکس شد، کلیپ سخنان رادیکال نماینده شهر سمنان و همچنین روز بعد کلیپ پاسخ نسنجیده استاندار به این سخنان تند بود. سخنان احساسی گلرو و پیشنهاد وی در رابطه با انتقاد از دولت ناکار آمد آقای روحانی در استان خوزستان، فاقد محمل قانونی و هرگونه ضمانت اجرایی است و بیشتر با لحنی پوپولیستی و تحریک آمیز عنوان شده، مع الوصف این سخنان به خاطر هم دردی با اعتراضات اهالی غیزانیه مورد توجه و استقبال عده‌ کثیری از کاربران شبکه های اجتماعی ملی و محلی واقع گردید.

البته عده ای از این کابران موضع گیری احساساتی گلرو در ان جلسه را، صرفا با هدف و انگیزه حمله به دولت فرصت سوز تدبیر و امید در استان خوزستان تفسیر و تعبیر کردند. متعاقب آن، استاندار خوزستان پای اپوزسیون عربی خارج از کشور و عربستان را به میان کشاند و سخنان انتقادی نماینده سمنان علیه ناکار امدی دولت روحانی را در راستای مقاصد و نیات اپوزسیون عربی خارج از کشور و عربستان، تفسیر کرد.

البته روش دفاع استاندار خوزستان از منتقدین عملکرد وی بیشتر اوقات و با برچسب اتهامات امنیتی به مخالفین همراه بوده و همواره آثار منفی و تحریک آمیز آن بر افکار عمومی عربهای خوزستان و اعتراضات مناطق محروم و کم برخودار، مشاهده و ارزیابی شده است.

نتیجه: اگر دولت تدبیر و امید پروژه ی معطل و رها شده‌ی شبکه‌ی آب رسانی تامین آب شرب غیزانیه را در زمان پیش بینی شده به بهره برداری می‌رساند، افکار عمومی کشور و جهان هرگز شاهد اعتراضات این اهالی تشنه نمی شد. 

اگر نماینده ی سمنان به جای ایراد این سخنان بی ثمر تنها به جمع اوری اسناد و شواهدی از چگونگی تعلل در امر اجرای پروژه های خدمات رسانی و انعکاس آن در مجلس مبادرت می‌ورزید و آز انچه بر زبان رانده و بعد هم از طرح آن عقب نشینی نمود، مفیدتر واقع می شد.

اگر استاندار خوزستان در سرزنش و اعتراض به سخنان نماینده سمنان به جای فراکنی امنیتی و هراس انگیزی ملی از سخنان گلرو استقبال کرده و به ایشان و مجلس یازدهم توصیه می‌کرد: درآمد منابع ملی را از راه گذراندن مصوبات قانونی تا راه اندازی شبکه‌ی آب رسانی اب شرب غیزانیه بر روی دولت را ببندند. آیا بهتر نبود؟ 

رئیس منطقه خوزستان حزب اتحاد ملت ایران اسلامی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار