شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۶:۵۸

 

یك آهنگ‌ساز گفت: تاثیر موسیقی بر كودكان بسیار پررنگ‌تر از بزرگ‌سالان است و می‌تواند در موفقیت‌های تحصیلی آن‌ها نقش داشته باشد.

ناصر آریایی‌ در گفت‌وگو با ایسنا بیان كرد: در آموزش موسیقی به كودكان نوع تئوری كه با بزرگ‌سالان كار می‌شود با كودكان متفاوت است و شیوه‌ای به نام "ارف" وجود دارد كه در آن تئوری موسیقی را به گونه‌ای به كودك می‌آموزند كه علاوه بر فهم موسیقی، پیچیدگی‌های معمول را ندارد.

وی ادامه داد: در این شیوه علامت و نشانه‌های خاصی به كودكان آموزش داده می‌شود مثلا در بحث ریتم علایم حركتی به كودك آموزش داده می‌شود تا میزان و اندازه زمانی برای كودك مشخص شود. نت‌ها نیز در این روش با قسمت‌های مختلف بدن نشان داده می‌شوند مثلا نتی كه در خطوط حامل بالاترین نت است با سر نشان داده می‌شود.

این آهنگساز، در خصوص میزان تاثیر موسیقی در آموزش به كودكان، گفت: متاسفانه بین خانواده‌های ایرانی تفكر اشتباهی وجود دارد كه كودكان خود را فقط در تابستان در كلاس موسیقی ثبت‌نام می‌كنند و تا كودك با این مفاهیم آشنا ‌شود دوره تابستان تمام شده و از این فضا جدا می‌شود. این مدت زمان كوتاه نمی‌تواند تاثیر‌گذار باشد. موسیقی فعالیتی است كه در عین این‌كه ذهن را به كار می‌اندازد درگیری‌های ذهنی را به شدت كاهش می‌دهد و مثل یك سوپاپ اطمینان برای ذهن عمل می‌كند.

وی، در خصوص تاثیر موسیقی بر تصویرسازی ذهن كودك، گفت: موسیقی به طور كل تصویرسازی می‌كند یعنی اگر قطعه‌ای موسیقی را دقیق گوش كنیم می‌توانیم یك فضای تصویری را در ذهن بسازیم این تاثیر در مورد كودكان هم صادق است. نوع این تصویرسازی به زمینه ذهنی فرد و نوع موسیقی بستگی دارد اما در كل موسیقی ذهن انسان را به سمت زیبایی می‌كشاند.

آریایی، در پاسخ به این سوال كه آیا كودك می‌تواند موسیقی بدون كلام را درك كند و از آن تاثیر بگیرد، اظهار كرد: متاسفانه یك تفكر اشتباه وجود دارد و آن این است كه ما تصور می‌كنیم كودك هیچ چیز را نمی‌فهمد. این قضیه از طرف روان‌شناسان اثبات شده كه پیچیدگی‌های ذهن كودك و میزان درك آن به مراتب بیش‌تر از بزرگ‌سالان است. نباید انتظار داشته باشیم كه كودك معانی خیلی پیچیده را بدون هیچ‌گونه اطلاعات قبلی درك كند. اگر پیچیده‌ترین مفاهیم را هم به زبان خود كودك به او بدهیم او به راحتی این مفاهیم را درك می‌كند.

وی ادامه داد: در موسیقی هم اگر یك فضای موسیقایی به كودك بدهیم و كودك را در فضایی قرار بدهیم كه بتواند از آن موسیقی نتیجه‌گیری احساسی درستی داشته باشد قطعا به كنه آن مطلب پی‌ می‌بریم. ما همیشه موسیقی را به كودك به شكل كلامی آموزش دادیم و خودمان باعث شدیم كودك به این سمت و سو برود. ما به موسیقی كودك كلام دادیم تا راحت‌تر درك شود.

این آهنگ‌ساز، در خصوص سطح كیفی موسیقی كودك در ایران، گفت: روش "ارف" در حال حاضر در ایران كار می‌شود و تقریبا به چهار دهه قبل در اروپا بر می‌گردد یعنی در اروپا به ندرت با این روش كار می‌شود. آن‌ها در مدرسه موسیقی را به كودكان می‌آموزند اما در ایران به این دلیل كه امكان آموزش در مدرسه را نداریم می‌توانیم شیوه ارف را با مربی‌های قوی به كودك آموزش دهیم تا انتقال مفاهیم دقیق و صحیح صورت گیرد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار