شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کنکاش چرایی عدم استقبال مردم از صندوق رای؛
شوشان ـ  سمیه غافلی :

 علیرغم اینکه ساختار سیاسی کوشید تا با تایید کاندیداها فضای انتخاباتی پرتکاپویی را به وجود بیاورد و حتی لیدرهای سیاسی قهره کرده، پای این رویداد سیاسی آمدند، اما متاسفانه  سطح مشارکت مردم نسبت به ادوار گذشته کاهش یافته است .


استان خوزستان در این میان با مشارکت ۲۹/۶ درصد نسبت به واجدین شرایط رای دادن جزو پایین ترین استان های مشارکت کننده در انتخابات زود هنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ثبت شده است.

در حالی که مردم خوزستان همیشه همراه با نظام رو به جلو حرکت کرده بودند و پیش قراول ثبت رخدادهای سیاسی بوده اند، اما متاسفانه در انتخابات ۸ تیر ریاست جمهوری عدم مشارکت تعداد قابل توجهی از مردم ، اذهان رابه سمت خودکشاند، که آیا این مشارکت پایین،نارضایتی خوزستانیها از شرایط حاکم براستان می باشد که منجر به قهر باصندوق رای شده است یا دلایل دیگری دارد؟

فارغ از نتیجه انتخابات، کاهش مشارکت و بی‌رمقی در این دوره از انتخابات در بین مردم خوزستان به وضوح مشخص بود.

این روند کاهشی حالا به مرحله‌ای رسیده که لازم است علل کاهش مشارکت و مواردی که می‌تواند این بی‌رمقی را ترمیم کند، شناسایی کرد و برای رفع آن برنامه‌ریزی جدی داشت.

باید تاکید شود، برای ریشه یابی کاهش آمار مشارکت انتخاباتی خوزستانی ها، نباید به بیراهه رفت و تفاسیر را مطرح کرد که هیچ نسبتی با واقعیات موجود ندارد.
 
می توان عینک واقع بینی را به چشم زد و به چالش های پیش رو، شفاف تر نگریست و از سیاه نمایی دوری جست و برای التیام زخم های موجود مردم خوزستان راهی پیدا کرد.

چون به نظر می رسد، مشارکت  پایین مردم خوزستان و قرار گرفتن در قعر جدول مشارکت کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری باید برای دولتمردان و مجلس شورای اسلامی هشدار دهنده و  پیام آور مهمی باشد!

 چرا که وعده های به بارننشسته دولتی ها و نمایندگان باعث نارضایتی مردم این مرز و بوم شده و احساس شنیده نشدن صدایشان به تصمیم گیرندگان نظام را به وجود بیاورد.

فشار اقتصادی و فقر معیشتی، افزایش مناطق حاشیه نشینی، بیکاری جوانان علیرغم صنعتی بودن استان ،عدم عمران و آبادانی مطلوب استان ، وضعیت اسفبار و سرانه پایین بهداشت و درمان و آموزش و پرورش ،عدم توجه به معیشت و رفاه شاغلین و به طور کلی مردم و حتی پروازی بودن مدیران،  وضعیت نامطلوب کشاورزی به عنوان قطب کشاورزی، وضعیت بغرنج آب شرب و فاضلاب، وجود آبهای سطحی و….. می تواند از دلایل مهم نارضایتی مردم خوزستان و تاثیر آن بر خروجی صندوق های رای ۸ تیر باشد.

حال باید این سوال را پرسید که آیا دولتمردان می پذیرند که در بسیاری از امور نسبت  به استان خوزستان باید توجه ویژه شود و در تصمیمات خود تجدید نظر کنند ؟

در این میان،  با توجه به اعلام نتایج آراء و میزان مشارکت استانها که رفتن به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در 15 تیرماه جاری را رقم زد ، می طلبد مسئولین دولتی ضمن توجه به پروژه های عقب مانده و وعده های اجرایی نشده و نیز توجه به جوانان شایسته و نخبگان  بومی استان،ابتدا عذر مدیران کم کار و پروازی را خواسته و سپس با سرکشی به مناطق محروم و کم برخوردار ، تعیین ضرب الاجل برای پروژه های عمرانی توسط دولت و موارد دیگر را در دستور کار خود قرار داده تا به آینده حضور پرشور مردم در دور دوم انتخابات امیدوار بود.

همچنین امید را در خوزستانی ها نسبت به مسئولین و مجمع نمایندگان زنده نمود تا علاوه بر شاهد پایین نبودن رتبه خوزستان در مشارکت انتخاباتی،برگ زرین دیگری در تاریخ سیاسی خوزستان ثبت و به نمایش گذاشته شود .
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار