اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۷۵۰
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶
امام خمینی(ره): "فقط اگر وزارت فرهنگ و دستگاه‌های فرستنده یک مقداری دست ما باشد ما مردم را آشنا می‌کنیم؛ دنیا را آشنا می‌کنیم به احکام اسلام و اسلام‌مان."
شوشان - محمد کیانپوربرجویی:

گربه‌ای که مقداری پول نقد در دهان گرفته بود وارد قصابی شد و در کمال حیرت مشتریان، مستقیم به سمت فروشند رفت و پول را روی پیشخوان گذاشت و کیسه‌ای که فروشنده مقداری گوشت را در آن گذاشته بود به دندان گرفت و راهی خانه شد. یکی از مشتریان که بیشتر از بقیه از دیدن این صحنه شگفت زده شده بود گربه را از روی کنجکاوی دنبال کرد تا ببیند ماجرا از چه قرار است. 

گربه پس از طی راهی طولانی به خانه‌ای رسید، زنگ در را زد و صاحب خانه بیرون آمد و درحالی که گوشت را می‌گرفت شروع به کتک زدن گربه کرد. فردی که به دنبال گربه آمده بود شتابان مداخله کرد که خجالت نمی‌کشی که این بیچاره را که برایت خرید می‌کند کتک می‌زنی؟ گربه‌ی بیچاره‌ات دیگر چکار باید می‌کرد که نکرد؟!

صاحب گربه هم که دست از کتک زدن آن بیچاره برداشته بود و داشت چپ چپ‌ گربه را نگاه می‌کرد با بی‌حوصلگی گفت: "برای این فلان فلان شده زیر گلدان کلید گذاشته بودم و به او یاد داده بودم که بجای زنگ زدن از کلید استفاده کند، اما هنوز وقتی از خرید بازمی‌گردد من را برای بازکردن در به زحمت می‌اندازد."

حکایت ما و جناب مستطاب حجت الاسلام محمد قمی، ریاست محترم سازمان تبلیغات اسلامی کشور که یکی‌ دو روز پیش، از وضع بدِ فرهنگی کشور، بی بند‌وباری، بی‌تمایلی جوانان به فرهنگ ایرانی-اسلامی و... گلایه‌مند بود و ‌مستقیم و غیرمستقیم از بودجه‌ی بخش فرهنگ اعلام نارضایتی می‌کرد، مانند حکایت آن گربه و صاحبش است. همان پرسش را که آن فرد از صاحب گربه پرسید بایست به نوعی از جناب آقای قمی پرسید؛ دقیقا برای فرهنگ چند تریبون بایست در اختیارتان قرارگیرد تا اینطور ناراضی نباشید؟!

آیا آموزش و پرورش، وزارت ارشاد، رادیو و تلویزیون، نهادها و سازمان‌های فرهنگی جدول شماره‌ی ۱۸ بودجه اعم از تبلیغات اسلامی، ستادها و سازمان‌های مشابه‌اش، ده‌ها شورای عالی و دیگر مراکز فرهنگی کشور، طی این مدت برای فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامیِ مدنظرتان کفایت نمی‌کرد که اکنون مشکل اصلی کشور را یک اپلیکیشن با هجده مگابایت حجم(اینستاگرام) می‌دانید؟

اگر می پذیرید که تمام کار فرهنگی صورت گرفته توسط اینستاگرام پوچ‌ شده است، پس چرا پیشنهاد تعطیلی این مراکز را نمی‌دهید؟

نکته اینجاست که سنگ بنا و رویکرد و نگرش امثال حضرتعالی به فرهنگ و تصدی‌گری امر فرهنگ در کشور با رویکرد امام راحل و مقام معظم رهبری تفاوت فاحشی دارد. امام خمینی (ره) نسبت به فرهنگ نه نگاهی انحصارگرایانه، نه تصدی‌گرانه، نه تمامیت‌خواه داشت و نه به دنبال خط‌کشی و یکدست کردن فرهنگی جامعه بود. عمق نگاه فرهنگیِ اندیشه‌ی امام را می‌شود در یکی دو جمله، آن هم در سالیان اقتدارِ حکومت پهلوی که فساد و تباهی و بی بند و باری بصورت رسمی تبلیغ می‌شد و در اوج خود قرارداشت، می‌توان دید. ایشان در بخشی از نامه‌‌اش به هویدا، نخست وزیر وقت در سال ۱۳۴۲ می‌نویسد:

"از این رادیو... دو سه ساعتش را هم دست ما بدهید اما آزادمان بگذارید، نه این‌که برنامه‌اش را هم خودتان بنویسید... فقط اگر وزارت فرهنگ و دستگاه‌های فرستنده یک مقداری دست ما باشد ما مردم را آشنا می‌کنیم؛ دنیا را آشنا می‌کنیم به احکام اسلام و اسلام‌مان."
(صحیفه‌ی نورج۱ص۳۷۳)

تفکر و نگرشی به فرهنگ، ‌که می‌گوید با دو سه ساعت در اختیار داشتن رادیو جامعه را اسلامی می‌کنیم، با تفکری که میلیاردها تومان بودجه‌ی فرهنگی را خرج می‌کند و آخرش در مقابل یک اپلیکیشن هجده مگابایتی بنام اینستاگرام سپر می‌اندازد، نه در رویکرد، بلکه در نوع و جنس پیام و محتوا هم زمین تا آسمان فرق دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار