اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: خوزستان طولانی‌ترین دوره پیک بیماری کرونا را گذراند و به علت مرز زمینی و دریایی و گستردگی استان، هشت هفته در اوج بیماری بود.
سیدمحمد علوی روز دوشنبه در نخستین نشست اتخاذ راهکار و تمهیدات بهداشتی جهت برگزاری مراسم محرم حسینی در شرایط کرونا در ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه برخی آداب و رسوم تغییر رفتارها را تحت تاثیر قرار  می‌دهند، افزود: ۳۱ فروردین ماه با بازگشایی هوشمند در کشور پروتکل‌های بهداشتی نوشته شدند ولی عملی نشدند که این موضوع باعث افزایش بی‌سابقه  آمار کرونا در عید فطر شد. 

وی ادامه داد: اخیرا همراهی مردم به علت ترس ناشی از کرونا باعث کاهش آمار کرونا در خوزستان شده که این کاهش آمار شکننده است و احتمال می‌رود موج دیگری برگردد که سهمگین‌تر از قبل خواهد بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز درخصوص عزاداری حسینی در شرایط کرونا گفت: نور خورشید اثرات ضدویروسی خوبی دارد لذا بهتر  است عزاداری‌ها در روز انجام شوند.

وی با بیان اینکه مراسم روضه خوانی محرم باید در محیط بسته در حداقل زمان و کمتر از یک ساعت برگزار شوند، افزود: ضدعفونی سطوح، تجهیز مکان عزاداری به تهویه و خودداری از برگزاری آیین‌های عزاداری در زیرزمین یا پارکینگ باید مدنظر قرار گیرد.

علوی گفت: عزاداران باید برای جلوگیری از کرونا حدود چهارمتر و در فضای گرم و شرجی ۹ متر از یکدیگر فاصله داشته باشندکه البته در همه این شرایط باید ماسک استفاده شود.

وی با بیان اینکه اجرای پروتکل‌های بهداشتی ضمانت اجرایی می‌خواهد، افزود: باید ضمن آموزش‌های لازم به هیات‌های عزاداری، نظارت و پایش نیز صورت گیرد و درصورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی اعمال قانون شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: اگر ماسک‌ها مرطوب یا خیس شوند قابل استفاده نیستند ضمن اینکه سینه زنی طولانی مدت در محله‌ای محدود که موجب عرق کردن عزاداران می‌شود باعث نقض رعایت فاصله اجتماعی می‌شود.

وی افزود: برای هر عزادار بین سه تا پنج ماسک برای یک نوبت عزاداری نیاز است که تامین این میزان ماسک توسط عزاداران امکانپذیر نیست.

علوی بیان کرد: مسافرت در شرایط ممنوع و پرخطر کرونا ممنوع است لذا باید از تردد غیرضروری بین شهری در محرم نیز خودداری شود.

لزوم تامین ماسک عزاداران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مدیریت بیماری کووید۱۹ هنگام عزاداری محرم گفت: با توجه به اهمیت استفاده از ماسک در عزاداری‌ها، سازمان صنعت، معدن و تجارت باید ماسک مورد نیاز ایام محرم را تامین کند.

وی با بیان اینکه هر برنامه‌ای باید پیوست فرهنگی داشته باشد، افزود: ویروس کرونا یک ویروس نوظهور بوده و هنوز واکسن و درمان قطعی برای آن تجویز نشده است لذا باید خود را با آن تطبیق دهیم.

علوی بیان کرد: ویروس کرونا در شرایط مختلف به گونه‌های مختلف عمل می‌کند لذا رفتارهایی غیرقابل پیش بینی دارد و ما باید رفتار خود را طوری تغییر دهیم که بتواند جلوی عملکرد ویروس را بگیرد.

وی نخستین رکن برای جلوگیری از شیوع کرونا را آموزش خواند و گفت: باید با آموزش‌های لازم و تغییراتی که در رفتار خود می‌دهیم جلوی این بیماری را بگیریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار داشت: آموزش‌ها باید بر سه محور رعایت بهداشت، پوشش ماسک و فاصله گذاری اجتماعی باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز در این نشست گفت: اواخر فروردین ماه یک مدل اپیدمیولوژی در نظر گرفته شد که نشان می‌داد از اواخر تیرماه با کاهش آمار کرونا روبرو خواهیم شد که همین اتفاق افتاد.
یوسف پریدار با پیش بینی مراجعه ۱۰ تا ۲۰ بیمار مبتلا به کرونا به بیمارستان تا پایان تابستان و افزایش مراجعان در پاییز افزود: آیین های عزاداری محرم طبق اعلام مسوولان باید برگزار شوند لذا باید راهکارهای بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کرونا اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه برای اجرای برنامه‌ها، منابع موردنظر باید مدنظر قرار گیرند، بیان کرد: پرسنل درمانی خسته و فرسوده هستند که این امر فرمان‌بری آنها را کاهش می‌دهد ضمن اینکه با گذشت زمان، دستگاه‌های مختلف نیز همکاری مورد انتظار را با دانشگاه نخواهند داشت لذا باید طبق واقعیت‌ها برنامه ریزی کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز گفت: ۲ هفته پیش در بازدید میدانی از مناطق مختلف دزفول، ۹۲ درصد افراد از ماسک استفاده می‌کردند ولی در روزهای اخیر میزان استفاده از ماسک به ۵۰ درصد رسیده است.

شاپور مسعودی‌فر افزود: کاهش استفاده مردم از ماسک نشان می دهد با اعلام کاهش آمار مبتلایان، ترس مردم از کرونا به صورت زودهنگام کم شده است که اگر این وضعیت ادامه یابد، آمار مبتلایان افزایش خواهد یافت. 

وی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی دزفول حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت شهرهای دزفول، شوش و گتوند را تحت پوشش دارد که در سال گذشته حدود ۹۰۰ هیات عزاداری را در حوزه فعالیت خود بازرسی کرد.

نخستین نشست اتخاذ راهکارها و تمهیدات بهداشتی برای برگزاری مراسم محرم حسینی در شرایط کرونا روز دوشنبه با حضور روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های خوزستان و لرستان در ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی دزفول برگزار شد.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار