اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۷
مدیرعامل آبفا خوزستان:
مدیرعامل آبفا خوزستان گفت: مشترکین غیرمجاز 25 دصد مشترکین را شامل می‌شود که شبکه هیدرولیک توزیع را کاملا مختل کرده‌اند.
صادق حقیقی‌پور درباره اخباری مبنی بر تلاقی آب شرب و فاضلاب در اهواز اظهار داشت: اگر آب اهواز آلوده باشد، باید بر اثر آن چند بیماری شناخته شده از جمله وبا و التور طغیان و شیوع پیدا کند. اگر در یک شهر یک میلیون و 500 هزار نفری اگر 10 درصد مردم دچار یک بیماری همه‌گیر شوند وضعیت خطرناک و در حد طغیان است، اما رئیس مرکز بهداشت استان این موضوع تکذیب کرد و رئیس دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرده مطلوبیت آب از میانگین کشوری و کلر باقی مانده هم 2.5 درصد از میانگین کشوری بالاتر است. البته کدورت آب در خوزستان 12 درصد از میانگین کشوری بیشتر است، در اکثر جاهای کشور از آب زیرزمینی استفاده می‌شود اما خوزستان از رودخانه تامین می‌شود به خاطر مورفولوژی سازنده‌ای زمین‌شناسی و رودهایی که از دشت عبور می‌کند، ذرات کلوئیدی و رسوبات زیاد است و این باعث می‌شود رِنج کدورت اگر باید بین یک تا 5 NTU باشد خوزستان 3.5 تا 4 NTU  است.

وی افزود: ما باید در این استان با تصفیه‌خانه و افزودن مواد شیمیایی کدورت آب را پایین بیاوریم، اما در استان‌های دیگر آب زیرزمینی است و کدورت زیر یک NTU است بنابراین خودبخود فیلتر  شده و این مسئله باعث می‌شود از میانگین کشوری بالاتر باشیم، اما مطلوبیت میکروبی و کلرزنی ما بالاتر است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان تصریح کرد: تصور عامه این است که آب اهواز از کارون تامین می‌شود، اما از سال 92 با اجرای پروژه غدیر آب از رودخانه کرخه انتقال داده می‌شود و در سال 95 این عدد به 75 درصد رسیده است. اکنون 75 درصد آب مصرفی اهواز از کرخه و 10 درصد هم از  چاه‌های فلمن شوشتر جایی که هیچگونه فاضلابی وارد نمی‌شود، تامین می‌شود. بنابراین در کل 85 درصد آب از خارج از اهواز وارد می‌شود.

حقیقی‌پور افزود: مناطقی که کمبود آب داشته باشیم از بالادست اهواز و قبل از اینکه فاضلاب وارد شهر شود، برداشت و وارد تصفیه‌خانه شماره یک و دو می‌شود. جزء کوچک دیگری هم است که مربوط به ساعات پیک مصرف است، هم تصفیه فیزیکی و بیولوژیکی انجام  و در نهایت گندزدایی می‌شود، مامور بهداشت همواره حضور دارد و از آب نمونه‌گیری می‌شود، در نقاط متعدد سطح شهر آزمایشگاه‌ها نمونه‌گیری می‌کنند، حتی خیلی مناطق مامورین بهداشت بدون هماهنگی دستگاه‌های نظارتی وضعیت آب را به لحاظ بهداشتی کنترل می‌کنند. 

وی گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت کلرزنی در حد  نیم تا 8 دهم PPM مطلوب است اما مابین نیم تا 1.5 PPM کلر استفاده می‌کنیم یعنی کلر باقی مانده در آب اهواز 2.5 درصد از میانگین کشوری بیشتر و مطلوبیت میکروبی هم 97 درصد است.

حقیقی‌پور در ادامه خاطرنشان کرد: در اهواز از 400 هزار مشترک 50 هزار مشترک غیرمجاز هستند، افراد حاشیه‌نشین هم مستقر هستند، افرادی که گفته می‌شود بی‌بضاعت هستند و شبکه شهری را تصرف کرده و انشعابات 100 متری از جوی آب عبور داده‌اند. باید با آنها برخورد شود، اما گفته می‌شود که بی‌بضاعت هستند و باید به آنها کمک شود. طبق قانون اگر از کمیته امداد و بهزیستی نامه بیاورند، حق انشعاب نمی‌گیریم و مشترک قانونی می‌شوند حتی اگر نامه نیاورند، می‌توانند با 5 هزار تومان تشکیل پرونده دهند و مشترک مجاز باشند و از شرکت سرویس بگیرند.

وی یادآور شد: مشترکین غیرمجاز 25 دصد مشترکین را شامل می‌شود که شبکه هیدرولیک توزیع را کاملا مختل کرده‌اند، هرکسی به شبکه آب به صورت غیرمجاز به شبکه وصل شود روی دیگر مناطق اثر می‌گذارد، اهواز شهر مسطحی است و آب با پمپاژ مستقیم تزریق می‌شود، مثل شهرهای دیگر نیست که مخزن داشته باشیم تا آب به صورت ثقلی منتقل شود. اکثر مشترکین به خاطر مشترکین غیرمجاز مجبورند پمپاژ داشته باشند. در اهواز سطح آب زیرزمینی از تراز لوله‌ها بالاتر است، وقتی در پیک مصرف که سطح آب افت می‌کند پمپاژ منجر به ورود گل و لای به شبکه می‌شود و مردم می‌گویند آب کدر است. 

مدیر عامل آب و فاضلاب خوزستان در ادامه درباره شبکه فاضلاب اهواز گفت: طرح جامع فاضلاب اهواز 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، سال گذشته تصفیه‌خانه شرق اهواز افتتاح شد، برنامه‌ریزی کردیم کلکتور و ایستگاه‌های پمپاژی که فاضلاب را جمع‌آوری و به تصفیه‌خانه شرق می‌رساند، احداث کنیم. این تصفیه‌خانه 110 هزار متر مکعب در روز ظرفیت دارد که فعلا 20 هزار متر مکعب آب وارد آن می‌شود. طبق برنامه امسال کلکتورهای شرق اهواز تکمیل می‌شود، فاینانس تصفیه‌خانه غرب هم نهایی شده و در آینده نزدیک اقدامات قرارداد تمام می‌شود، 40 میلیون یورو برای این پروژه در نظر گرفته شده و در حال ساخت است که در آینده نزدیک کلنگ‌زنی می‌شود و با این اقدام فاضلاب شهر که وارد کارون می‌شد، تصفیه و از پساب تصفیه‌خانه استفاده می‌شود و با انجام کلکتورها با نوسان برق، فاضلاب در سطح شهر پس نمی‌زند. در کل با احداث کلکتورهای شرق و غرب  از ورود 70 درصد فاضلاب به کارون جلوگیری می‌شود. 

وی با بیان اینکه برای احداث شبکه تصفیه فاضلاب 100 میلیون یورو هزینه می‌شود، افزود: شبکه فاضلاب اهواز 2300 کیلومتر است، 1100 کیلومتر که لوله‌های آزبست قدیمی هستند باید تعویض شوند که پروسه زمانبری است و مشکلات ترافیکی ایجاد می‌کند.

حقیقی‌پور خاطرنشان کرد: برای کل شبکه فاضلاب اهواز با قیمت سال 98، به 4200 میلیارد تومان بودجه نیاز است و با قیمت 99 به 6 هزار میلیارد تومان می‌رسد اما اکنون 50 میلیون یورو از صندوق توسعه 560 میلیارد تومان سازمان برنامه اختصاص داده و 40 میلیون یورو هم برای تصفیه‌خانه غرب در نظر گرقته شده است. 

وی با بیان اینکه اجرای 70 درصد شبکه فاضلاب اهواز 2 سال طول می‌کشد، گفت: موضوع فاضلاب اهواز قدیمی است، قبلا دبی رودخانه به حدی بود که امکان خودپالایی بالا بود اکنون که دبی پایین می‌آید معضل می‌شود اما مردم نگران نباشند، 85 درصد آب اهواز از خارج کارون و بالادست و آب با کیفیت کرخه و چاه‌های فلمن شوشتر تامین می‌شود. علاوه بر آن بنا داریم برای اهواز به جای کرخه از دز تامین آب داشته باشیم، همچنین برنامه داریم که مرتب وابستگی به کارون را کم کنیم و بیشتر از منابع دیگر آب برداریم، ما تحت هر شرایطی علاقه داریم از کارون حفاظت محیط زیستی صورت گیرد ضمن اینکه نباید از مسافت‌های دور آب منتقل کنیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: باید کیفیت آب کارون را طوری تنظیم کنیم که قابلیت شرب داشته باشد برنامه توسعه پایدار در نظر گرفته‌ایم، ضمن اینکه اگر کسی معارض شود و خط شکسته شود مسائل خاص خودش نیز را دارد. اما به هرحال حتما از لحاظ توسعه پایدار حفاظت از کارون در اولویت اول ما است و آب شرب کارون بابت پدافند غیرعامل جایگزین خط غدیر خواهد بود، بنابراین باید فاضلاب را سامان دهیم.
منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار