اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان:
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه حق آبه تالاب شادگان با نگرانی های زیادی مواجه است، گفت: حق آبه واقعی تالاب شادگان از رودخانه جراحی و حوضه مارون تامین می شود اما با توجه به توان این رودخانه و فعالیت هایی که بالادست رودخانه های جراحی و مارون انجام می شود، عملا آب بسیار کمی از رودخانه جراحی وارد تالاب می شود.
محمدجواد اشرفی در نشست هم اندیشی با سازمان های مردم نهاد حوزه محیط زیست خوزستان که امروز (۲۱ مردادماه) برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به حساسیت های محیط زیستی در علاقه مندان به محیط زیست در خوزستان، ۸۴ تشکل زیست محیطی فعال هستند که ۵۴ تشکل از این تعداد به طور رسمی ثبت شده‌اند. به همین میزان باید مطالبه‌گری و از طرفی پاسخگویی نیز وجود داشته باشد.

وی افزود: نگاه سازمان حفاظت محیط زیست به تشکل‌های محیط زیستی مثبت است و همیشه تشکل ها را بازوان اجرایی خود فرض کرده ایم؛ در عمل نیز نشان داده ایم هر جایی که از پیگیری برخی موارد به هر دلیلی ناتوان بوده ایم از ظرفیت تشکل‌های محیط زیست استفاده کرده ایم اما از طرفی انتظار می رود دوستان نیز نسبت به مسائل محیط زیست استان خوزستان به صورت واقع گرایانه نگاه کنند و از برخوردهای جناحی و خصوصی در مسائل محیط زیستی خودداری کنند و هر زمانی به یک باور رسیدند که پیگیری آنها منطبق با واقعیت است، آن را دنبال کنند.

اشرفی گفت: انتظار نداریم تشکل ها در راستای تفکر ما حرکت کنند؛ در بسیاری از موارد تصمیم گیری های ما اشتباه است و تذکرات این تشکل ها ما را به سمت حقیقت و واقعیت هدایت می کند اما انتظار می رود صرفاً در خصوص مسائل محیط زیستی نگاه محیط زیستی داشته باشند. البته با توجه به شرایط فعلی جامعه رویکردهای اقتصادی و اجتماعی در تصمیم گیری های محیط زیستی بسیار موثر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر خوزستان با سه موضوع آب، خاک و هوا دست به گریبان است؛ مشکلات متعددی در بحث فاضلاب به ویژه فاضلاب‌های شهری، آلودگی هوای ناشی از فعالیت های صنعتی به ویژه صنعت نفت و آلودگی های مراکز دفع پسماندها وجود دارد. متناسب با فعالیت هایی که در سطح خوزستان انجام می شود، در زمینه آلودگی خاک نیز مشکلات خاصی وجود دارد.

وی ادامه داد: در چهار سال گذشته اقدامات خوبی در راستای کنترل و مهار آلودگی ها در زمینه هوا و پساب انجام شده است؛ در این مدت در پنج شهر بحث سیستم تصفیه خانه های فاضلاب شهری پیگیری شد. تا قبل از این چهار سال هر کدام از این پروژه ها ۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است اما اکنون به طور متوسط هر کدام، ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. این پروژه ها باید در سال ۹۸ به بهره برداری می رسیدند که عدم بهره برداری از این پروژه ها نیز به دلیل اعمال تحریم ها است.

اشرفی بیان کرد: همچنین استاندار خوزستان در خصوص احداث پنج تصفیه‌خانه فاضلاب دیگر در پنج شهر دیگر پیگیری انجام دادند که مسائل مالی این پروژه ها انجام شد و امیدواریم عملیات اجرایی این پروژه ها آغاز شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص پساب های انسانی اهواز نیز گفت: با پیگیری‌های انجام شده، از محل صندوق ذخیره ارزی ۱۰۰ میلیون یورو برای ساماندهی وضعیت پساب های شهر اهواز اختصاص یافت که ۵۰ میلیون یورو برای امسال و ۵۰ میلیون یورو برای سال آینده پیش بینی شده است.

اشرفی ادامه داد: امیدواریم در یک بازه زمانی سه ساله پساب های انسانی شهر اهواز مدیریت شود. در مجموع امیدواریم در سال آینده ۹۰ درصد پساب های انسانی اهواز  کنترل شود. ۱۰ درصد باقی مانده نیز به دلیل مباحث حاشیه نشینی است که باید در این خصوص برنامه ریزی شود.

وی افزود: همچنین اعتبار مجددی برای تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز در نظر گرفته شده است و انتظار می‌رود ظرف دو ماه آینده اجرای پروژه سرعت بیشتری داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: در بحث آلودگی هوا نیز پیگیری های زیادی در راستای جمع آوری گازهای همراه نفت که یکی از مشکلات اساسی آلودگی هوا در خوزستان است، انجام شده است و دو قرارداد به مبلغ یک میلیارد دلار و یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بین وزارت نفت و هلدینگ خلیج فارس منعقد شده است و عملیات در حال انجام است اما با توجه به وجود مشکلات از سال های قبل، نمی توان انتظار داشت این مشکلات در یک تا دو سال رفع شوند.

اشرفی بیان کرد: محل دفن پسماندهای شهرها به ویژه اهواز  یک معضل است؛ تا جایی که در حوزه اختیارات ما به عنوان سازمان حفاظت محیط زیست بوده، مسائل به مسئولان و مقامات منعکس شده است و این مسائل در کارگروه استانی پسماندها با شدت و قوت مطرح شده است. دادستان نیز در این زمینه ورود کرده است و اقدامات قضایی لازم انجام شده تا فشار حداکثری به مسئولان شهری در راستای ساماندهی وضعیت نامناسب پسماندها، وارد شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: میزان تولید زباله در آبادان و خرمشهر نیز زیاد است. بر اساس مطالعات ساماندهی پسماندهای خوزستان مقرر شده است پسماند این دو شهر در یک محل مشخص، دفع و مدیریت شوند.

اشرفی بیان کرد: با این اقدامات پس از ۲۰ سال که پسماندهای شهر آبادان در بخشی از تالاب شادگان تخلیه می شد، متوقف و پسماندها به نقطه دیگری منتقل خواهند شد و ما نسبت به پاکسازی تالاب شادگان اقدام می کنیم و بسیاری از این نگرانی ها مرتفع می شود.

وی بیان کرد: مسائل و مشکلات محیط زیستی خوزستان هم در حوزه محیط انسانی و هم طبیعی زیاد هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص وضعیت تالاب های خوزستان تصریح کرد: پاسگاه محیط بانی تالاب بامدژ به صورت صد درصد تکمیل شده و در هفته دولت بهره برداری می شود. همچنین به زودی و حداکثر تا نیمه اول شهریورماه، عملیات اجرایی احداث سازه آبگیر این تالاب عملیاتی می شود و امیدواریم بتوانیم ۴ هزار هکتار وسعت تالاب بامدژ را احیاء کنیم. این تالاب علاوه بر تاثیر در جلوگیری از خیزش گرد و غبار، در تامین معیشت جوامع محلی اثرگذار است.

اشرفی بیان کرد: همچنین در خصوص تالاب بندون، هیچ اجازه ساخت و ساز یا تصرفی به مسکن و شهرسازی داده نشده است. این مساله در شورای حفاظت بیت المال مطرح  و بر اساس دستور این شورا، مسکن و شهرسازی از هر گونه واگذاری منع شده است.

وی ادامه داد: حق آبه تالاب های ایذه نیز از بارندگی تامین شود و هیچ منبعی برای تامین حق آبه این تالاب ها وجود ندارد. پیگیری کرده ایم تا در راستای طرح تامین آب شهرستان های ایذه و باغملک، انشعابی برای تامین حق آبه تالاب میانگران اختصاص یابد که توافقات اولیه انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: با بارندگی های خوب، شرایط تالاب شادگان و هورالعظیم نسبتا قابل قبول است گرچه انتظار ما، شرایط بهتر از این است.

وی با بیان اینکه حق آبه تالاب شادگان با نگرانی های زیادی مواجه است، گفت: حق آبه واقعی تالاب شادگان از رودخانه جراحی و حوضه مارون تامین می شود اما با توجه به توان این رودخانه و فعالیت هایی که بالادست رودخانه های جراحی و مارون انجام می شود، عملا آب بسیار کمی از رودخانه جراحی وارد تالاب می شود. در یک ماه گذشته به صورت متوسط کمتر از نیم مترمکعب آب بر ثانیه از جراحی وارد تالاب شادگان شد. اگر چاره اندیشیده نشود، در آینده مشکلات خاصی در خصوص تالاب شادگان خواهیم داشت.

اشرفی بیان کرد: با بارندگی های سال ۹۸ هور شریفه و منصوریه که کانون گرد و غبار بودند، بدون هزینه ای زیر پوشش آب رفتند و از خیزش گرد و غبار آزاردهنده در اهواز و ماهشهر جلوگیری شد اما اکنون به دلیل تبخیرهای زیاد و کاهش ورودی آب به تالاب شادگان، این محدوده خشک شده است. البته امسال نگرانی از نظر خیزش گرد و غبار وجود ندارد اما باید چاره اندیشی شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: پیشنهاد می شود که علاوه بر تامین حق آبه تالاب شادگان از رودخانه جراحی، حق آبه ای نیز از رودخانه کارون برای این تالاب تامین شود. گرچه کانالی با ظرفیت اسمی ۵ متر مکعب بر ثانیه، از رودخانه کارون احداث شد اما عملا تنها ۳ متر مکعب بر ثانیه آب وارد تالاب شادگان می شود.

وی بیان کرد: نهر سلمان در گذشته به عنوان یکی از منابع تامین حق آبه تالاب شادگان بوده است و انتظار می رود پروژه این نهر انجام شود تا از این نهر هم حق آبه تالاب شادگان تامین شود.

اشرفی ادامه داد: از طرفی اقدامات مدیریتی برای نگهداشت آب تالاب شادگان انجام شد؛ سازه های آبی در خروجی های آب شیرین که در تالاب شادگان وجود داشته، در حال احداث است تا از خروج ۱۵ مترمکعب آب در ثانیه جلوگیری شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه مقابله با گرد و غبار، تصریح کرد: در این زمینه ۲۵ هزار هکتار نهال کاری در خوزستان انجام شده است که اثربخشی آن قابل ملاحظه است.  همچنین ۶۰ کیلومتر نهر و کانال های آب به منظور تامین آب نهال ها ایجاد و آبگیر کردن برخی نقاط کانون گرد و غبار انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: همچنین اقدامات موثری در زمینه تامین و بهینه سازی برق رسانی از محل اعتبارات ریزگردها انجام شده و در یک سال گذشته قطعی برق نداشته ایم.

اشرفی در خصوص انتقال آب کارون گفت: برخی پروژه ها از جمله پروژه انتقال آب کوهرنگ ۳ از گذشته اجرا شده و اکنون تنها بحث آبگیری است. تا جایی که اطلاع دارم بحث آبگیری این پروژه نیز متوقف شده است. با توجه به اینکه اداره محیط زیست چهارمحال و بختیاری یک مهلت زمانی به اصفهان داده تا این پروژه را اجرا کنند و این مهلت گذشته، عملیات متوقف شده است. 

وی افزود: همچنین پروژه انتقال آب بهشت آباد فعلا متوقف است. نظر صریح رئیس سازمان حفاظت محیط زیست این است که تا زمانی که ارزیابی زیست محیطی این پروژه انجام نشود و تایید نشود، انتقال آب انجام نشود. با توجه به اینکه استان خوزستان مهمترین استانی است که تحت تأثیر این انتقال آب قرار می گیرد، از سازمان محیط زیست خواستیم که در  برنامه های پروژه های ارزیابی زیست محیطی انتقال آب کارون، نمایندگان سازمان های مردم نهاد حضور داشته باشند.


منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار