اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶
معاون علوم پزشکی اهواز گفت: اگر محرم هر خانه یک حسینیه باشد هم‌می‌توان عزاداری کرد و هم از خطر شیوع کرونا جلوگیری کرد.
دکتر محمدعلوی شامگاه شنبه در نشست هماهنگی پیرامون برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم در مساجد و هیات‌ها در دهه نخست محرم اظهار داشت:  اجتماع افراد بیش از ۲ نفر خطر انتقال بیماری کرونا را افزایش می‌دهد و اجتماع افراد بیش از ۱۰ نفر خطر انتشار را با شدت بیشتر افزایش می‌دهد بنابراین وقتی یک اجتماع به چند هزار نفر برسد  نتیجه آن کاملا مشخص خواهد بود.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی در عزاداری دهه اول محرم بیان کرد: در آیین های عزاداری ماه محرم فاصله بین ۲ نفر حداقل ۲ متر، فاصله بین ۲ دسته حداقل ۶ تا هشت متر باید باشد، برای هر فرد چهار متر مربع فضا باید در نظر گرفته شود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: ظرفیت ۲۵ درصدی مساجد تنها برای اقامه نماز اعلام شده است و برای حضور هیات یا حتی سینه زنی نیست و اجرای چنین برنامه‌هایی به ویژه در فضای بسته پروتکل‌ها را زیر سوال می‌برد.

وی ادامه داد: وقتی گفته می شود تجمع در فضای بسته خطر دارد این حرف مبنای علمی دارد زیرا نبود نور موجب بقای بیشتر ویروس می‌شود، در فضای بسته تهویه به خوبی صورت نمی‌گیرد و کولرها به علت بازتجدید هوای داخل موجب انتشار بیشتر ویروس می‌شوند که این مساله از نظر علمی ثابت شده است.

علوی گفت: در یک فضای بسته محدوده اشغال فضابیشتر است برای همین به هر روشی که قصد داشته باشیم در فضای بسته عزاداری کنیم شرایط انتقال ویروس وجود دارد از سوی دیگر ویروس کرونا تغییر ماهیت داده و قدرت انتقالش افزایش یافته است.

وی ادامه داد: اگر قبلا گفته می شد به ازای هر یک نفر بیمار کرونایی ، سه نفر مبتلا می‌شود اکنون این رقم به ازای سه نفر به ۳۰ نفر افزایش یافته است ، اگر قبلا یک نفر در ماه ۴۵۰ نفر را مبتلا می‌کرد اکنون یک بیمار کرونایی می تواند در مدت یک ماه چهار هزار و ۵۰۰ نفر را به کرونا مبتلا ‌کند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: برخی می گویند عید غدیر سپری شد و هیچ اتفاقی در رابطه با شیوع مجدد کرونا رخ نداد اما باید صبر کرد تا حداقل سه تا چهار هفته سپری شود تا بتوان در این باره اظهار نظر کرد.

وی در ادامه با اشاره به کمبود ماسک در استان بیان کرد: مدت‌هاست تلاش می شود تا ماسک مورد نیاز مردم تامین شود اما حتی برای بیمارستان‌های خوزستان نیز کمبود ماسک داریم.

علوی ادامه داد:  اگر یک پنجم جمعیت قصد عزاداری برای ماه محرم را داشته باشد این رقم برابر با یک میلیون نفر در استان خوزستان است حال اگر یک دهه را در نظر بگیریم این عدد  به ۱۰ میلیون نفر می‌رسد از سوی دیگر در هنگام برگزاری مراسم مختلف عزاداری به علت گرما و فعالیت بالا فرد عرق می‌کند و همین امر موجب می‌شود ماسک را دور بیندازد از این رو هر عزادار حداقل به چهار یا پنج  ماسک نیاز دارد که در این صورت باید ۴۰ میلیون ماسک برای استان خوزستان تهیه کرد.

 وی با اشاره به نظارت نیروهای بهداشت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی هیات های عزاداری بیان کرد: نظارت بر اجرای پروتکل ها موضوع بسیار مهمی به شمار می‌رود اما ما به اندازه کافی نیروی بهداشت نداریم و گروه های بهداشتی اگر قصد بازدید هم داشته باشند تنها به صورت سرکشی لحظه‌ای است.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار