اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۸۸۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۹
/گزارش/
با توجه به اعلام رسمی بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریورماه، وزارت آموزش و پرورش شیوه‌نامه‌ای تدوین کرده که در آن نحوه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ برای وضعیت‌های سفید، زرد و قرمز مشخص شده است.
بر این اساس فعالیت مدارس در مناطق سفید به صورت عادی و با استفاده از تمام ظرفیت خواهد بود و ۹۰ درصد مطالب آموزشی به صورت حضوری و ۱۰ درصد از طریق شبکه شاد به دانش‌آموزان ارائه خواهد شد. همچنین حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های پرتراکم مانند سابق خواهد بود. فعالیت مدارس در مناطق زرد نیز دو تا سه روز به صورت حضوری خواهد بود و آموزش در سایر روزها از طریق شبکه شاد دنبال خواهد شد. در مناطق قرمز نیز کلاس‌های درس کاملا به صورت غیرحضوری و از طریق شبکه شاد تشکیل خواهند شد.

به گزارش ایسنا، با توجه به اینکه مدتی است استان خوزستان از وضعیت قرمز خارج شده، بنابراین اگر وضعیت استان تا ۱۵ شهریور کماکان سفید باقی بماند، استفاده از ظرفیت کلاس‌های پرتراکم مانند سابق خواهد بود. به این منظور خبرنگار ایسنا میان والدین دانش‌آموزان خوزستانی رفته تا نظرات آن‌ها را درخصوص اجرایی شدن این شیوه‌نامه، جویا شود.

*مینا، مادر دانش آموز ۸ ساله است، او در خصوص بازگشایی مدارس می‌گوید: دختر من در یک مدرسه دولتی با تراکم دانش آموزی هر کلاس حدود ۴۵ تا ۴۸ نفر تحصیل می‌کند. از همان روز اول ثبت‌نام مدیر مدرسه به والدین اطلاع داد که درصورتی‌که وضعیت اهواز سفید باقی بماند، همه دانش‌آموزان مانند روال سابق در کلاس تحصیل می‌کنند. به همین دلیل تصمیم گرفتم دخترم را فقط ثبت‌نام کنم و از طریق شبکه شاد و کتاب‌های کمک آموزشی در خانه به او آموزش دهم.

برای کلاس‌های پرتراکم راه‌حلی ارائه شود

وی با بیان اینکه سلامتی فرزندم از همه چیز مهم‌تر است، ادامه می‌دهد: ای کاش برای کلاس‌های پرتراکم مناطق سفید هم راه‌حلی ارائه می‌شد. امیدوارم که مانند سال تحصیلی گذشته درس‌ها را کاملا از شبکه شاد ارائه دهند.

*محمد، پدر دانش‌آموز ۱۲ ساله است، پسرش در یکی از مدارس غیردولتی درس می‌خواند، او در خصوص تمهیداتی که مدرسه در نظر گرفته به ایسنا می‌گوید: خوشبختانه تراکم جمعیت در کلاس‌های غیردولتی حدود ۱۱ تا ۱۲ نفر است، نیمکت‌های کلاس‌ها نیز به گونه‌ای چیده شده‌اند که دانش‌آموزان بیشترین فاصله را از هم دارند و در هر نیمکت تنها یک دانش‌آموز حق نشستن دارد. با برنامه خوبی که مدرسه در نظر گرفته، نگرانی ما از نظر ابتلا به حداقل رسیده و حالا می‌توانیم با خیال راحت‌تری پسرمان را به مدرسه بفرستیم.



در مدارس غیردولتی نگرانی از بابت تراکم دانش‌آموزی وجود ندارد

*زینب نیز دو فرزند ۶ و ۱۱ ساله دارد. وی در خصوص بازگشایی مدارس می‌گوید: مدیر مدرسه به ما اعلام کرده که حضور در مدرسه یک روز در میان به صورت حضوری خواهد بود و در روزهایی که دانش‌آموزان کلاس حضوری ندارند، از شبکه شاد استفاده می‌کنند. پسرم در مدرسه غیردولتی درس می‌خواند و با وجود اینکه تحصیل به صورت مجازی و حضوری است اما امسال شاهد افزایش نرخ شهریه بودیم که اعتراضاتی هم داشتیم. خوشبختانه تراکم دانش‌آموزی بالایی در کلاس‌ وجود ندارد اما با توجه به اینکه پسرم مبتلا به آسم است، از این بابت کمی نگران هستم.

کودک ۶ ساله نمی‌تواند پروتکل‌ها را به درستی اجرا کند

وی در خصوص کودک ۶ ساله‌اش نیز بیان می‌کند: کودک ۶ ساله‌ام را امسال در پیش دبستانی ثبت‌نام کردم اما با شیوع بیشتر کرونا تصمیم گرفتم که او را به پیش دبستانی نفرستم. یک کودک ۶ ساله نمی‌تواند پروتکل‌ها را به درستی اجرا کند، چون ذهنیت کاملی در خصوص کرونا ندارد و تنها با آموزش شستشوی دست‌ها نمی‌توان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد. یک کودک ۶ ساله نمی‌داند فاصله اجتماعی چیست، بنابراین نمی‌تواند آن را درست اجرا کند.

*فاطمه مادر یک دانش‌آموز ۸ ساله است، او می‌گوید: دخترم سال گذشته در یک مدرسه غیردولتی تحصیل می‌کرد اما با توجه به اوضاع اقتصادی، در سال جاری از پسِ پرداخت شهریه برنیامدیم، بنابراین او را در مدرسه دولتی ثبت‌نام کردم. تراکم کلاس‌ها نسبتا بالا است اما قرار است برای این موضوع چاره‌ای اندیشیده شود.

وی در ادامه می‌گوید: بهتر است آموزش و پرورش الکل در اختیار دانش آموزان قرار دهد، سرویس‌های بهداشتی مدام ضدعفونی شوند و در زنگ تفریح نیز به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که تجمعی ایجاد نشود.

این مادر بیان می‌کند: دخترم حدود یک سال پیش عمل جراحی قلب انجام داده است، در نتیجه نسبت به سایر هم سن و سالان خود آسیب‌پذیرتر است. درست است که آموزش غیرحضوری برای والدین سخت‌تر است و هزینه زیادی دارد اما در مقابل، نسبت به وضعیت سلامتی فرزندان‌مان آرامش خاطر بیشتری داریم. امیدواریم برنامه‌ریزی خوبی صورت گیرد و برای زمستان و پاییز که قرار است شاهد موج جدیدی از ویروس باشیم، مدارس را برای دوره‌ای تعطیل کنند.



*کفایت مادر یک دختر ۹ ساله و دو پسر ۱۰ و ۱۵ ساله است، او درباره آغاز سال تحصیلی می‌گوید: از بابت دختر ۹ ساله و پسر ۱۰ ساله‌ام نگرانی ندارم زیرا در مدرسه روستای محل زندگی‌مان تحصیل می‌کنند و تعداد کل دانش‌آموزان مدرسه به ۱۰ نفر می‌رسد اما با این حال از ماسک و دستکش استفاده خواهند کرد و به بچه‌هایم توصیه کرده‌ام که حتما فاصله خود را با دیگر دانش آموزان حفظ کنند.

وی ادامه می‌دهد: اما با توجه به اینکه در روستای‌مان دبیرستان وجود ندارد، پسر ۱۵ ساله‌ام مجبور است برای تحصیل به شوشتر برود. در مدرسه محل تحصیل او تراکم دانش‌آموزی بالا است. امسال هم تحصیل دانش‌آموزان حضوری است، سلامتی پسرم در اولویت است، از این رو پسرم را امسال در مدرسه ثبت‌نام نکرده‌ام. اگرچه نگران درس او هستم اما سلامتی‌اش برایم مهم‌تر است. امیدوارم بتوانیم برای ادامه تحصیل او از شبکه شاد استفاده کنیم.

تعداد دانش‌آموزان کلاس‌ها به حداقل برسد

*احمد، پدر دانش‌آموزی ۱۱ ساله، او می‌گوید: مدیر مدرسه به ما اطلاع داده که قرار است دانش‌آموزان به صورت نوبتی به مدرسه بروند و از شبکه شاد نیز استفاده خواهد شد. پسر من در یکی از مدارس دولتی اهواز تحصیل می‌کند. اگر به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که تجمعی در مدرسه صورت نگیرد و تعداد دانش‌آموزان کلاس به حداقل برسد، نگرانی ما هم کمتر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، براساس شیوه‌نامه ابلاغی وزارت، فعالیت مدارس در مناطق سفید، به صورت عادی و استفاده از کلاس‌های پرتراکم و کم تراکم مانند سابق خواهد بود؛ در بسیاری از شهرها به ویژه اهواز با تراکم جمعیتی بالا در کلاس‌ها مواجه هستیم و در برخی مدارس دولتی در هر کلاس حدود ۴۰ تا ۴۵ دانش‌آموز تحصیل می‌کنند. از طرفی ستاد استانی مبارزه با کرونا بارها هشدار داده‌ که وضعیت سفید استان کاملا شکننده است و درصورتی‌که شهروندان به پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجه باشند، وضعیت استان از حالت سفید خارج خواهد شد. بنابراین به نظر می‌رسد که بهتر است وزارت آموزش و پرورش در زمان باقی مانده، برای کاهش نگرانی‌های والدین و مدیریت کلاس‌های پرتراکم در وضعیت سفید چاره‌اندیشی کند.

تصور اینکه "وضعیت سفید" به معنای از بین رفتن ویروس کرونا است، قطعا می‌تواند ما را غافلگیر کند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار