اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۸۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۱
یک مدرس حوزه و دانشگاه مطرح کرد
یک مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) می‌تواند مردم را به انجام تکالیف و وظایف‌شان آشنا کند که یکی از این وظایف حفظ سلامتی است، گفت: اگر این نکته رعایت شود می‌توانیم از همین فرصت برای تبیین وظایف اجتماعی خود در مقابله با کرونا استفاده کنیم.
حجت‌الاسلام ‌و المسلمین سید ابوالحسن حسن‌زاده درباره برگزاری مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله(ع) در شرایط کنونی، اظهار کرد: برپایی عزاداری حضرت اباعبدالله(ع) جزو مسلمات است؛ یعنی هیچ تردیدی در آن نیست و روایات متواتر و قطعی در این زمینه از وجود مقدس پیامبر(ص) و ائمه(ع) صادر شده است. بنابراین اشک و حزن و مرثیه‌سرایی و تشکیل جلسات عزا برای حضرت اباعبدالله(ع) امری قطعی است؛ اما نباید به این موارد منحصر شود.

وی با بیان اینکه یکی از پایه‌های مهم سوگواری و عزاداری، پایه معرفتی است، تأکید کرد: باید نسبت به امامی که بر مصائب او سوگواری می‌کنیم و مقام او، شناخت داشته باشیم. لازم نیست یک دوره کامل امام‌شناسی بگوییم، اما هر کسی بر حسب استعداد و امکان خودش باید به این معرفت برسد. بنابراین معرفت یک پایه مهم است.

حسن‌زاده ادامه داد: نکته دوم معرفت نسبت به قیام حضرت اباعبدالله(ع) و فلسفه آن است. هدف امام حسین(ع) از این قیام چه بود؟ این مسأله مهمی است که در جلسات و برنامه‌های سوگواری باید به آن توجه کنیم. نکته بعد، مصونیت عزاداری‌ها از تحریف است. در طول تاریخ متأسفانه این انحرافات کم نبوده و در دوره‌ ما هم کم نیست.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به لازمه‌ برگزاری مراسم سوگواری در شرایط احتمال شیوع کرونا گفت: آنچه در وضعیت کنونی باید به این پایه‌ها اضافه کنیم، حفظ سلامتی مردم و سوگواران است. زیباترین تعبیر را رهبر معظم انقلاب داشتند که فرمودند آنچه ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرد باید مورد تبعیت باشد و همه باید تابع تصمیمات این ستاد باشیم.

به گفته حسن‌زاده، دستورالعمل‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی، تعطیل کردن برخی برنامه‌ها مثل زنجیرزنی، سنج و دمام و ... باید رعایت شود. این طور نیست که اگر این‌ها نباشد عزاداری انجام نمی‌شود. در برخی از مناطق به صورت سنتی این روش‌ها برای شکوه عزاداری استفاده می‌شد که در شرایط کنونی امکان برگزاری آن‌ها به شکل گذشته وجود ندارد؛ همه این موارد باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: زمان برگزاری مراسم در شرایط کنونی محدود است. برنامه‌هایی چون پذیرایی از سوگواران همچنان که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده است باید تعطیل شود. رعایت این نکات به اصل عزاداری لطمه نمی‌زند.

حسن‌زاده با تأکید بر اینکه فضای مجازی را باید فعال‌تر از گذشته کنیم، افزود: خود عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) باید به گونه‌ای باشد که مردم را به انجام تکالیف و وظایف‌شان آشنا کند و یکی از آن وظایف همین حفظ سلامتی است. اگر این نکته رعایت شود می‌توانیم از همین فرصت برای تبیین وظایف اجتماعی خود در مقابله با کرونا استفاده کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان‌کرد: صدا و سیما و فضای مجازی باید فعال‌تر از گذشته وارد میدان شوند. مجالس خانگی به دور از ازدحام به قوت خود و با تعداد محدود برگزار شود. ان‌شاءالله هم بتوانیم عزای حضرت اباعبدالله(ع) را برپا و هم به تکلیف شرعی خود در حفظ سلامتی خود و دیگران عمل کنیم. ضرر زدن به خود و دیگران در شرع مقدس اسلام حرام است و اگر کسی احتمال بدهد که این ویروس را منتقل می‌کند یا احتمال دهد ویروس به خود او منتقل می‌شود و احتمال، احتمال قابل توجهی باشد، حرام است که به این احتمال نباید بی‌توجه بود.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار