اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان با بیان اینکه بهترین ناظران بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی خود مردم هستند، گفت: یکی از اهداف امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر است که یکی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در این شرایط توصیه همدیگر به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان شرایط برپایی مجالس سوگواری محرم امسال را توضیح داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی نبی‌زاده اظهار کرد: در روایات ما آمده است که برای امام حسین(ع) در قلوب مؤمنان حرارتی وجود دارد که تا قیامت سرد نمی‌شود. دین اسلام مدیون امام حسین(ع) است و در ضرورت برپایی عزاداری حضرت اباعبدالله(ع) همین بس که امام راحل فرمودند: «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.»

وی با بیان اینکه هدف و همت همه، این است که امسال اقامه عزا همراه با حفظ سلامتی باشد، با اشاره به تهدیدهای دشمن برای ضربه زدن به محرم در شرایط کنونی گفت: وضعیت سفید خوزستان حاصل همراهی مردم و تلاش مسئولان و کادر پزشکی است. بخشی از تهدیدهای دشمن، امروز تشویق مردم به برپایی عزاداری بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. این اعتقادات تشیع لندنی است و مردم باید مراقب این تهدیدها باشند. تشیع علوی پیروی از دستور مقام معظم رهبری است که فرمودند باید پیرو تصمیمات کارشناسان بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا باشیم.

نبی‌زاده گفت: امسال برای هیات‌های مذهبی خود رمزی با عنوان «شفا» تعیین کرده‌ایم که مخفف سه اصل مهم «شست‌وشوی مکرر دست‌ها»، «فاصله گذاری اجتماعی» و «استفاده مستمر از ماسک» است. روح حاکم بر کل پروتکل‌ها توجه به تجمع و تنفس است. این دو عامل باعث نشر بیماری می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان با بیان اینکه بهترین ناظران بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی خود مردم هستند، افزود: اتفاقاً یکی از اهداف امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر است. یکی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در این شرایط توصیه همدیگر به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

وی با اشاره به جلسه اخیر ستاد کرونا در استان گفت: در این جلسه تمام پروتکل‌های بومی بررسی شدند و به نتایج خوبی رسیدیم. براساس آیین نامه مصوب، برنامه‌ریزی مراسم باید به گونه‌ای باشد که در فضای باز برگزار شود. این نکته شامل مراسم زنجیرزنی و سینه زنی است و اگر قرار است مراسم در فضای بسته باشد باید ارتفاع آن فضا بیش از ۶ متر باشد. یک تبصره در این زمینه در خصوص نماز جماعت وجود دارد که اگر امام جماعت بخواهد بعد از نماز سخنرانی کند حداکثر به مدت یک ساعت در شرایط رعایت بهداشت و پرشدن یک چهارم ظرفیت مکان بلامانع است.

این عضو ستاد مقابله با کرونا گفت: مساله بعدی کاهش ساعت برگزاری مراسم است. مراسم باید حداکثر طی دو ساعت تمام شود. جابجایی هیات‌ها و دسته‌ها کاملا ممنوع است. البته پروتکل‌های تاسوعا و عاشورا هنوز اعلام نشده است اما استفاده از طبل و سنج ممنوع است. منظور از طبل و سنج، دمام زنی جلوی دسته‌های عزاداری است که همراه با جابجایی است. استفاده از ماسک به صورت مستمر در مراسم عزاداری نیز الزامی است.

نبی‌زاده گفت: پیش‌بینی ما استفاده از راهکارهای جایگزین مراسم حضوری است. یکی از این گزینه‌ها فضای مجازی است که مردم و هیات‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند. یکی دیگر از گزینه‌ها روضه‌های خانگی و خانوادگی است؛ یعنی هر خانه یک حسینیه باشد. مبلغان و روحانیت در قالب جهاد تبلیغی در منازل مومنان حاضر شوند و برای اعضای یک خانواده مراسم مختصری برگزار کنند.

وی ادامه داد: مسئول برگزاری هر مراسم، نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی را بر عهده دارد و متعهد می‌شود که این پروتکل‌ها در ساعت‌های برگزاری مراسم در هیات رعایت می‌شود. هیات‌های ما برای پر کردن این تعهدنامه در ابتدا لازم است در سامانه بیرق ثبت‌نام کنند. تا امروز ۸۰۰ هیات در سامانه بیرق ثبت نام کرده‌اند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان همچنین درباره تعزیه و شبیه خوانی نیز گفت: تعزیه‌های بزرگ و پرجمعیت ممنوع هستند. تعزیه‌های کوچک در فضای باز با رعایت فاصله گذاری و نظارت و محدودیت ورود به مراسم بلامانع است. حرکت هیات‌هایی که وارد امامزاده‌ها و بقاع متبرکه می‌شوند امسال از سوی اوقاف ممنوع اعلام شد اما هماهنگی شده است که اگر هیاتی بخواهد از فضای باز اماکن متبرکه برای عزاداری استفاده کند مانعی وجود نداشته باشد.

نبی‌زاده که شب گذشته در یک گفت‌وگوی تلویزیونی صحبت می‌کرد، با بیان اینکه امکان برگزاری مراسم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد، گفت: بهترین نمونه آن برگزاری مراسم دعای روز عرفه در ۱۰۰ نقطه استان است. درباره نذرهای مردمی نیز طبق پروتکل‌ها در جریان برگزاری مراسم هرگونه پذیرایی ممنوع است و توصیه می‌شود مردم نذرهای خود را به صورت کمک‌های مومنانه جهت‌دهی کنند. اما اگر نذر پخت و پز دارند توزیع در محل نداشته باشند و نذر خود را به صورت بیرون‌بر بسته‌بندی و توزیع کنند.

وی همچنین گفت: با هماهنگی انجام شده با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اهواز، هیات‌های هر شهر می‌توانند مراسم خود را در مصلی‌ها برگزار کنند. ادارات اوقاف و آموزش و پرورش نیز همکاری کنند که اگر فضای مناسبی دارند در اختیار هیات‌ها قرار دهند. از اداره کل صمت نیز خواهشمندیم برای تامین ماسک در هیات‌ها همکاری کند. از گروه‌های جهادی نیز دعوت می‌کنیم که در زمینه تولید ماسک همچنان به کمک‌های خود ادامه دهند.

نبی‌زاده گفت: امسال ذبح دام جلوی دسته‌ها و در خیابان‌ها کاملا ممنوع است. موکب‌ها نیز لازم است تغییر کاربری دهند و به توزیع ماسک و بروشورهای بهداشتی اقدام کنند. مکان‌های برگزاری مراسم عزاداری باید قبل و بعد از مراسم به صورت کامل ضدعفونی شوند.

به گزارش ایسنا، همچنین رضا نجاتی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا نیز در ضمن این گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: امسال قرار شد مراسم عزاداری متفاوت از سال‌های گذشته باشد. شیوه‌نامه ملی با توجه به شرایط استان‌ها، بومی سازی شده است و خوشبختانه مسئولان هیات‌های ما خودشان کسانی هستند که در راستای مقابله با کرونا پیشگام بوده و در برنامه‌های قبلی با ما همکاری داشته‌اند و یقین داریم خودشان نظارت خواهند کرد. دستگاه‌های دیگر نیز همکاری می‌کنند تا شیوه‌نامه‌های سلامت عزاداران رعایت شود.

وی اظهار کرد: تعامل بین دستگاه‌های دولتی و هیات‌ها در حال انجام است. اطمینان داریم که شیوه‌نامه‌های بهداشتی توسط هیات‌ها و مردم رعایت می‌شود.

نجاتی گفت: در تمام مراسم عزاداری، ناجا مسئول رسیدگی به تخلفات و برخورد با کسانی است که خلاف شئونات اسلامی و مقررات و پروتکل‌های بهداشتی عمل می‌کنند. در مراسم ماه محرم نیز عوامل انتظامی بر حسب وظیفه خود در مقابل تخلف تذکر می‌دهند و در صورت لزوم بر اساس قانون پیگیری می‌کنند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا درباره آخرین وضعیت کرونا در خوزستان نیز گفت: در هفته‌های گذشته با همت و تلاش خود مردم و اطلاع رسانی خوب صدا و سیما و همچنین عوامل بهداشتی و درمان، آمار ما رو به کاهش رفت. آمار کرونا پایین آمده است اما همچنان این بیماری در استان وجود دارد و مردم توجه کنند که این وضعیت شکننده است و با توجه به مناسبت های پیش رو حتماً پروتکل‌ها را رعایت کنند تا وضعیت بهتر شود.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار