اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
معاون عمرانی استانداری:
فاضل عبیات: طبق آمار، وضعیت هم از نظر دقایق خاموشی برای هر مصرف‌کننده و هم بابت کیفیت برق بهبود پیدا کرده است اما همچنان مشکلات باقی مانده است که اگر پروژه‌های مورد نظر اجرا شوند، در دو سه سال آینده امیدواریم که در خوزستان قطعی و مشکلات مستمر برق نداشته باشیم.

فاضل عبیات اظهار کرد: کار عمرانی در خوزستان وسیع است؛ نیازهای عمرانی در خوزستان زیاد است و پیچیدگی‌های مختلفی دارد. در حوزه‌های مختلف وضعیت به این گونه است؛ به طور مثال تقاضای برق در خوزستان ۱۵ برابر برخی استان‌ها است.

وی افزود: با توجه به بار ترافیکی در حوزه راه‌های خوزستان، در زمینه تردد در رتبه دوم یا سوم در کشور هستیم اما وضعیت راه‌های خوزستان در رتبه ۱۵ تا ۱۶ است. در زمینه آب و فاضلاب، ریزشی بودن زمین و جلگه‌ای بودن، خوزستان پیچیدگی‌های خاص خود را دارد بنابراین با وجود انجام اقدامات خوب، همچنان مشکلات پابرجا هستند و تا رسیدن به وضعیت مطلوب، فاصله داریم.

عبیات در خصوص وضعیت تامین برق در خوزستان گفت: در مراحل مختلف تولید، ایجاد خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع برق انجام شده است به گونه‌ای که در سال‌های گذشته از ساعات پیک مصرف در خوزستان بدون خاموشی طولانی مدت عبور کردیم.

وی افزود: ۱۱ مردادماه امسال دما و رطوبت بالایی در خوزستان داشتیم و توان مصرفی به ۸۵۲۰ مگاوات رسید که در مقابل استان‌های دیگر ۲۰ برابر بود اما عبور از این وضعیت بدون مشکلات جدی و ماندگار، نشان از اصلاحات در تولید برق بوده است.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان بیان کرد: در چند سال اخیر حدود ۸۰۰ مگاوات برق به تولید خوزستان اضافه شده است. همچنین برخی مشکلات دیگر در زمینه شبکه‌های توزیع برق در بخش شهری و روستایی اصلاح شدند. در دو سه سال اخیر پایش و مدیریت خوبی نیز در ایستگاه‌های برق انجام شده است.

وی با بیان اینکه در ماه‌های پرمصرف، مصرف برق در خوزستان حدود ۷ تا ۱۰ درصد افزایش یافته است، افزود: همچنان مشکلاتی در زمینه تولید و خطوط انتقال برق وجود دارد اما از این وضعیت عبور کرده‌ایم. ‌اگر حدود ۱۵۰۰ مگاوات به بخش تولید برق در خوزستان اضافه شود، در دو سه سال آینده در این ارتباط مشکلی نخواهیم داشت هرچند همچنان در زمینه خطوط توزیع مشکل داریم.

عبیات گفت: اگر توان تولید، خطوط انتقال و توزیع را بر اساس برنامه‌های پیش‌بینی شده اصلاح کنیم، در دو سه سال آینده در خوزستان به برق پایدار خواهیم رسید.

وی بیان کرد: طبق آمار، وضعیت هم از نظر دقایق خاموشی برای هر مصرف‌کننده و هم بابت کیفیت برق بهبود پیدا کرده است اما همچنان مشکلات باقی مانده است که اگر پروژه‌های مورد نظر اجرا شوند، در دو سه سال آینده امیدواریم که در خوزستان قطعی و مشکلات مستمر برق نداشته باشیم.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان اظهار کرد: واحدهای تولیدی و مصرف‌کنندگان عمده صنعتی هم تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت‌های توزیع برق امضا کرده‌اند تا با جابه‌جایی بار در ساعات پیک، به گونه‌ای برق مدیریت شود تا شاهد حداقل قطعی برق در مناطق باشیم.

وی گفت: در بسیاری از اوقات مشکلات کشور نیز با مدیریت برق خوزستان حل می‌شود.

عبیات در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص وضعیت آبرسانی به غیزانیه، تصریح کرد: در غیزانیه ۸۵ روستا داریم؛ این بخش، وسیع‌ترین بخش روستایی در کشور است بنابراین زمانی که مساحتی به این وسعت باشد، اجرای شبکه‌های انتقال و توزیع آب روستاها نیز هزینه‌بر و زمان‌بر است.

وی گفت: خط انتقال آب غیزانیه از قبل وجود داشت اما فرسوده بود و نشتی زیادی در مسیر داشته است بنابراین در این راستا از سال ۹۷ اجرای پروژه‌ای آغاز شده بود. این خط، از تاسیسات شیبان به صفیره در حال احداث بود و انتظار می‌رفت در ابتدای سال جاری به پایان برسد که در خردادماه به بهره‌برداری رسید.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان افزود: با انتقال آب از شیبان به ایستگاه صفیره که آب بخش غیزانیه را تامین می‌کند، فاز نخست پروژه به پایان رسید. از صفیره تا روستای نزهه نیز دو خط فرسوده وجود داشت و باید خطی به طول ۲۸ کیلومتر اجرا می‌شد که در حال حاضر ۲۳ کیلومتر آن اجرا شده است. با پایان فاز دوم این پروژه، نشتی‌های مسیر دوم هم حذف می‌شود و میزان آب مطمئن‌تری به ایستگاه نزهه می‌رسد.

وی بیان کرد: در حال حاضر میزان آب مخازن بخشی از روستاهای این مسیر به دو تا سه برابر رسیده است یعنی اگر قبلا مخازن ایستگاه روستای نزهه در شبانه‌روز یک بار پر می‌شدند اکنون مخزن روزانه دو تا سه بار پر می‌شود.

عبیات ادامه داد: آب برخی از روستاهای این بخش نیز از چاه‌های رامهرمز تامین می‌شود که روستاهای رامشیر و رامهرمز هم از این چاه‌ها استفاده می‌کنند بنابراین ۳۰ کیلومتر خط انتقال آب تعریف شد. هر سه فاز این پروژه تا شهریورماه به پایان می‌رسد.

وی افزود: در این منطقه، بعضا شبکه توزیع داخلی چهار تا پنج روستا نیز مشکل داشتند که شبکه توزیع داخلی در حال احداث است. با پایان این سه فاز، به زودی مشکل آب غیزانیه مرتفع می‌شود.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: در کنار اجرای خطوط انتقال، مواردی مانند تامین مخازن هم نیاز است که در فازهای بعدی مورد توجه می‌گیرد.

وی در خصوص تامین آب دیگر مناطق روستایی خوزستان بیان کرد: در زمینه آب روستایی بررسی کلی انجام شده بود و می‌دانستیم در جاهای دیگر نیز مشکل وجود دارد؛ به طور مثال در روستاهای جفیر یک و دو در هویزه مشکل داشتیم که ایجاد خط انتقال در حال انجام است و به زودی تامین آب این روستاها انجام خواهد شد.

عبیات گفت: در روستای ابوسلوک در شادگان نیز مشکل آب داریم که پروژه در حال انجام است اما سختی اجرای این خط این است که باید از تالاب شادگان عبور کند که امیدواریم در یک ماه آینده این پروژه نیز به پایان برسد.

وی افزود: در روستاهای شوش، دهدز، ایذه و باغملک نیز مشکل داریم که طرح‌هایی در این زمینه داریم.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان بیان کرد: در خوزستان ۷۰۰ روستا فاقد آب آشامیدنی و خطوط انتقال هستند اما امسال از نظر آب روستایی، سال خوبی خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، وی در خصوص وضعیت فاضلاب خوزستان نیز گفت: چالش‌ جدی عمرانی در خوزستان، فاضلاب اهواز است؛ اجرای شبکه فاضلاب اهواز طبق طرح جامع تفصیلی، یکی از کارهای مهم است که باید اولویت اول کارهای عمرانی ما باشد.

عبیات افزود: با توجه به اینکه ۱۵ سال خشکسالی را پشت سر گذاشته‌ایم، در این مدت مشکلات فاضلاب به گونه‌ای بود که خیلی رو نمی‌شد اما با وقوع سیلاب سال ۹۸، ضربه جدی به شبکه فاضلاب اهواز وارد شد و حدود ۲۲۰ نقطه ریزشی در اهواز داشتیم و همه شهروندان این نقاط را مشاهده کردند.

وی گفت: آبگرفتگی آذرماه سال ۹۸ نیز مزید بر علت شد و خسارت‌های زیادی به شبکه فاضلاب وارد کرد. در این آبگرفتگی، حدود یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان خسارت به شبکه فاضلاب اهواز وارد شد که جبران آن کار سختی است.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان بیان کرد: نه تنها در مناطق پیرامونی اهواز بلکه حتی در مناطق خوب و مرکزی اهواز نیز، فاضلاب همواره یک چالش است.

وی افزود: تکمیل طرح جامع فاضلاب اهواز در دستور کار است و با پیگیری‌های انجام شده و انعکاس مشکلات، با عنایت مقام معظم رهبری و تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی برای تکمیل پروژه شبکه فاضلاب اهواز، اولویت‌بندی‌ها انجام و طرح جامع فاضلاب اهواز مورد بازنگری شد و تکمیل شبکه طرح جامع فاضلاب اهواز در دستور کار در شرکت آب و فاضلاب است.

عبیات گفت: امسال ۵۰ میلیون یورو و سال آینده نیز ۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای این کار اختصاص می‌یابد و برنامه‌ها اجرایی خواهد شد و در حال حاضر تشریفات مناقصه و انتخاب پیمانکار در حال انجام است. در مناطق کم‌برخوردار و پیرامونی اهواز نیز قرار است پکیج‌های تصفیه فاضلاب انجام شود.

وی با اشاره به طرح تصفیه فاضلاب، بیان کرد: توسط نخبگان خوزستانی طرح تصفیه فاضلاب به صورت پایلوت در بهبهان اجرا شد. در این طرح، فاضلاب بدون بو و تولید لجن، تصفیه می‌شود و خروجی آن می‌تواند برای موارد مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. بر اساس آزمایش‌های انجام شده از خروجی این پکیج، ویژگی‌های این آب در حد آب شرب است. در حال حاضر در بهبهان دو مخزن وجود دارد که اگر به این پکیج متصل شوند، در ماه‌های آینده روزانه ۱۰ هزار مترمکعب فاضلاب تصفیه می‌شود که می‌تواند بخش مرکزی بهبهان را از نظر تصفیه فاضلاب پوشش دهد.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، گفت: در پنج شهر خوزستان نیز پروژه‌های تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در حال انجام است که ۷۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و امیدواریم در یک سال آینده این پروژه‌ها به بهره‌برداری برسند.

وی بیان کرد: پیچیدگی‌های کار در بحث فاضلاب زیاد است؛ برای محافظت از رودخانه‌ها و محیط زیست نیز مکلف هستیم که این مساله را در اولویت قرار دهیم.

عبیات تصریح کرد: سیلاب سال ۹۸ کم‌نظیر بود و وسعت زمین‌ها و تعداد مناطق و همچنین زمان باقی ماندن آب در مناطق در استان خوزستان با همه استان‌های دیگر متفاوت بود. همین مساله باعث شد که به منازل روستایی و بعضا شهری آسیب‌هایی وارد شود.

وی افزود: پس از سیلاب سال ۹۸، حدود ۲۶ هزار منزل مسکونی روستایی و حاشیه شهرها تعمیر یا احداث شدند. حدود ۵ هزار و ۵۰۰  واحد از این تعداد احداثی بودند. در حال حاضر کار واحدهای تعمیراتی به پایان رسیده است و کار در بیش از ۵ هزار واحد احداثی نیز تکمیل شده است.

به گزارش ایسنا، معاون امور عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به ایمن‌سازی منازل روستایی در برابر آبگرفتگی‌های آینده، گفت: ۱۵۰ روستا در استان خوزستان در حریم رودخانه‌ها هستند که نیاز به جابه‌جایی داشتند اما با توجه به تبعات جابه‌جایی روستاها از جمله امکان متزلزل شدن نظر روستاییان برای زندگی در روستا و نیاز به زیرساخت و پیچیدگی‌های اجتماعی، جابه‌جایی روستاها کار بسیار سختی بود و ممکن بود به حاشیه‌نشینی شهرها هم دامن بزنیم بنابراین درجاسازی روستاها در برنامه قرار گرفت.

وی افزود: در نهایت، ایمن‌سازی روستاها با بالا بردن کف تمام‌شده منازل روستایی و احداث دایک‌های محافظتی در اطراف برخی روستاها انجام شد. در اطراف ۱۶ روستا که بیشتر در معرض خطر آبگرفتگی بودند سیل‌بندهایی احداث و بهسازی ۹۰ روستا نیز انجام شده است.

عبیات  تصریح کرد: در بخش کشاورزی نیز اقدامات خوبی انجام شد. پس از تخلیه اراضی از آب از مناطق سیل‌زده، بلافاصله کشت شلتوک در این مناطق مطرح شد که این مجوز داده شد و کار انجام شد.

وی افزود: امسال هم مدیریت سدها باید به گونه‌ای انجام می‌شد که از سیلاب احتمالی جلوگیری شود که این کار انجام شد؛ حدود هشتم اسفندماه سال گذشته میزان آب ورودی به دریاچه سد دز حدود ۳۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه بود و اگر درست مدیریت نمی‌شد ممکن بود دوباره در شعیبیه شوشتر و بخش مرکزی اهواز با مشکل مواجه شویم اما با مدیریت خوب سدها و اقدامات دیگر، سیلاب‌های رخ‌داده در بالادست سدها، در خوزستان احساس نشد.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان بیان کرد: در همان بازه زمانی ما به فکر ذخیره آب بیشتر و تامین آب کشاورزی تابستان بودیم که میزان آب خوبی ذخیره شد و خوزستان هم از مصوبه ممنوعیت کشت برنج مستثنی شد. هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب برای کشاورزی در نظر گرفته شد و اکنون ۲۳۰ هزار هکتار کشت شلتوک انجام شده است.

وی در بخش دیگر سخنان خود در خصوص احداث فرودگاه جدید در اهواز گفت: در این خصوص در زمینه تامین زمین این فرودگاه تداخلاتی با دستگاه‌های اجرایی مختلف از جمله نفت داریم که پیگیری‌ها و مقدمات مربوط به زمین در حال انجام است تا فرودگاه به گونه‌ای احداث شود تا تداخلی با حریم‌های نفت و گاز نداشته باشد.

عبیات افزود: البته ترمینال فرودگاه شهید سلیمانی اهواز نیز به بهره‌برداری می‌رسد و به این ترتیب پروازهای بیشتری نیز انجام خواهد شد.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار